دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

«تله پورت»، رویایی که فیسبوک در سر می پروراند


حدودا دو هفته پیش مایک شروپفر مدیر فنی فیسبوک اعلام کرد که این شرکت تا سال 2025 میلادی یک «تله پورتر کارامد» می سازد.

وب سایت دیجیاتو - مریم موسوی: حدودا دو هفته پیش مایک شروپفر مدیر فنی فیسبوک اعلام کرد که این شرکت تا سال 2025 میلادی یک «تله پورتر کارامد» می سازد.

 خبری که باعث شگفتی بسیاری حتی خوشبین ترین کارشناسان و متخصصان حوزه تکنولوژی شد و آنها را وادار کرد که صحبت های شروپفر را مصحک و غیرواقعی بخوانند.

تردیدی نیست که او در مورد کاربرد واقعیت مجازی برای انتقال انسان از موقعیتی به موقعیت دیگر سخن می گفته و ابدا منظورش انتقال فیزیکی انسان نبوده است و نباید تصور کرد که فیسبوک قصد دارد به سبک Star Trek  یک موجودیت فیزیکی را از هم باز کند، آن را به محل دیگری انتقال داده و مجددا سر هم کند.

در هر صورت، ارزیابی های صورت گرفته در مورد توانمندی های فعلی واقعیت مجازی حکایت از آن دارند که نمی توان باور کرد به این زودی ها امکانی برای انسان فراهم گردد تا احساساتش را فریب داده و این باور را در خود ایجاد نماید که جای دیگری حضور دارد.

چالش های پیش روی فیسبوک برای محقق ساختن رویای «تله پورت»

از همین رو، حتی وفادارترین افراد به واقعیت مجازی نیز روی این مساله اتفاق نظر دارندن که توانمندی های امروزی این دستگاه ها در حد و اندازه ای نیست که بتواند چشم اندازه های والای مطرح شده در نشست وب را محقق نماید.

اما آیا بازه زمانی ده ساله مطرح شده برای رسیدن به این نقطه نیز غیر واقعی است؟ در ادامه قصد داریم سه چالش مهم پیش رو را مطرح نماییم که صنعت برای تحقق آینده به تصویر کشیده شده توسط فیسبوک باید از پیش پای خود بردارد.

لمس کردن از طریق دستکش

چالش های پیش روی فیسبوک برای محقق ساختن رویای «تله پورت»

بسیاری از سیستم های واقعیت مجازی که هم اکنون در دست ساخت هستند بازخوردهایی را از طریق دستکش ایجاد می کنند. این بازخوردها می توانند به جای دست دادن یا اعمالی از این قبیل مورد استفاده قرار گیرند. اما این دستکش ها محدوده کوچکی از تجربیات روزمره لمسی را پوشش می دهند.

از همین رو، برای آن که یک تجربه حسی فراگیر ایجاد شود به یک لباس سرتاسری نیاز است که حتی کوچک ترین اتفاقات نظیر حرکت باد درون موها یا اختلافات دمایی را که ممکن است در زمان حرکت از سایه به محوطه آفتابی رخ دهد، بازآفرینی شود.

گفتنی است که در رمان Ready Player One که در سال 2011 میلادی به قلم ارنست کلاین نوشته شد، به لباسی با این خصوصیات که می تواند یک تجربه فراگیر را ایجاد نماید، اشاره شده است.

در حال حاضر نزدیک ترین تکنولوژی ارائه شده به این، لباس تسلاست (ارتباطی با خودروهای اسپورت ایلان ماسک ندارد) که می توان آن را یک پدیده سخت افزاری خواند.

 این لباس اما همچنان یک طرح ماژولار است و در نتیجه نمی توان گفت که تجربه ای کامل را برای بدن ایجاد می کند. البته این یک چشم انداز بلند پروازانه است اما با در نظر داشتن توانمندی های فعلی، می توان گفت که در قلمرو احتمال قرار دارد.



حس چشایی

چالش های پیش روی فیسبوک برای محقق ساختن رویای «تله پورت»

تا به امروز، همه چیز خوب پیش رفته اما حس لامسه قسمت خوب کار است. بعد از آنکه فرد با استفاده از واقعیت مجازی به یک محیط تازه انتقال پیدا کرد چه اتفاقی رخ می دهد اگر به داخل یک کافی شاپ برود و بخواهد قهوه یا چای را امتحان کند؟ اتفاقی خاصی رخ نمی دهد.

 در این صورت نتنها عطر قهوه را حس نخواهد کرد بلکه درکی از طعم آن نیز نخواهد داشت. بدون این نوع تجربه حسی، کل توهم ایجاد شده بی فایده و تست تله پورت نیز محکوم به شکست است.

با در نظر داشتن همین مثال ساده، می توان اینطور گفت که دو حس چشایی و لامسه می توانند بزرگ ترین موانع برای تحقق چشم انداز فیسبوک باشند.

 اما خوشبختانه پیشرفت های خوبی در زمینه انتقال بو صورت گرفته است. برای نمونه شرکت Feelreal نوعی افزونه را برای ماسک واقعیت مجازی خود تهیه کرده که بیش از 20 رایحه مختلف را تولید می کند.

 دیگر تولیدکنندگان هدست نیز قطعا به فضای چند حسی ورود پیدا خواهند کرد و از طرفی، مجموعه رایحه های مجازی نیز ظرف یک دهه آتی رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهند داشت.

اما حس چشایی فراتر از بویایی است و چالشی به مراتب بزرگ تر را پیش روی  شرکت هایی نظیر فیسبوک قرار می دهد. در حال حاضر این کمپانی ها مراحل اولیه تحقیقات خود برای انتقال طعم و مزه را پشت سر می گذارند.

در سال 2013 میلادی، تیمی از دانشگاه ملی سنگاپور نوعی شبیه ساز دیجیتالی طعم را ارائه کرد که به الکترودهایی از جنس نقره مجهز بود و با برانگیختن احساساتی روی زبان طعم های شیرینی و شوری را ایجاد می کرد. این پژوهشگران حتی تلاش دارند اینترفیس خود را به یک آبنبات چوبی دیجیتالی هم بسط دهند.

اما برای آنکه مزه دیجیتالی به سطح جدیدی ورود پیدا کند، لازم است که پژوهشگران تلاش های خود را فراتر از ایجاد طعم و مزه ببرند و دست به نوآوری هایی در حوزه تعاملات لمسی بزنند.

 اینکه ظرف 10 سال آینده، شاهد ساخته شدن نوعی دهان واقعیت مجازی باشیم که علاوه بر امکان تشخیص طعم ها می تواند بافت و حرارت را نیز شناسایی کند امری کاملا محتمل به نظر می آید.

البته فعلا نمی توان مردم را به قرار دادن رشته ای از سیم و گره های مختلف روی زبانشان مجاب کرد اما افراد احتمالا هرچه تجربه آنها از واقعیت مجازی بهتر می شود احساس راحتی بیشتری را در زمان قرار دادن این سیم ها درون دهان خود خواهند کرد. با این همه، هنوز هم لازم است که کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود تا این مهم محقق گردد.



حرکت

چالش های پیش روی فیسبوک برای محقق ساختن رویای «تله پورت»

آنها که هدست های واقعیت مجازی را امتحان کرده اند (حتی انواع بدون سیم آن را) می دانند که حرکت به اطراف در حین استفاده از این دستگاه ها میتواند خطرناک باشد.

در اغلب سیستم ها از حرکات سر، کنترلرهای دستی، یا حسگرهای دنبال کننده چشم استفاده می شود تا کاربر فیزیکی را همچنان در جایش ثابت نگه دارند. اما با این کار، تجربه فرد آنقدر فراگیر نخواهد بود که باور کند واقعا در جای دیگری حضور دارد.

برای آنکه فردی با استفاده از واقعیت مجازی از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داده شود لازم است که همچون جهان حقیقی حرکتی آزادانه را در این دنیا داشته باشد، به اطراف راه برود، بدود، بپرد، بخزد و از دیوارها بالا برود.

 احتمال بازآفرینی این موارد به صورت بصری آن هم از طریق یک هدست کاملا امکان پذیر است. سوال اینجاست: چطور میتوان یک محیط فیزیکی را در جهان واقعی ایجاد کرد که فرایند انتقال فرد را به ایمن ترین شیوه ممکن انجام دهد تا در حین عبور فرد از نقطه ای به نقطه ای دیگر، آسیبی او را تهدید نکند.

فرایند توسعه در این بخش می تواند سه مرحله داشته باشد: نخست تردمیل های تک بعدی که امکان حرکت در هر جهتی را برای فرد فراهم می کنند.

به این ترتیب تجربه ای شبیه به Holodeck در Star Trek ایجاد می شود. یکی از شرکت هایی که اخیرا چنین ابتکار عملی را به خرج داده Virtuix نام دارد که دستگاهی با همین قابلیت را برای حوزه گیمینگ ساخته است.

گام بعدی پل یا بریج نام دارد که در آن تجربیات برای اتاق ها یا محیط های پیش ساخته استاندارد طراحی می شوند.

تصور کنید امکانی برایتان فراهم گردیده که می توانید به داخل کارخانه ای درون شهر خود بروید و آن کارخانه می تواند یک تجربه واقعیت مجازی و افزوده از محیط های فیزیکی مشابه در اقصی نقاط دنیا را برایتان ایجاد نماید.

امکان تعامل زنده با کاربران دیگر به صورت آنی و در لحظه در حال حاضر در مرحله خوبی از پیشرفت قرار دارد، به همین دلیل، ایجاد فضاهای فیزیکی که به کاربران امکان میدهد همین تجربه را به صورت ایمن داشته باشند بسیار محتمل خواهد بود.

با پیشرفت تکنولوژی و امکان ایجاد تجربه 360 درجه و فراگیر برای کاربر، انتظار می رود که واقعیت مجازی به بخش قابل توجهی از این صنعت بدل گردد.

مرحله نهایی پیشرفت برای حرکت بدون مانع، می تواند به واسطه تکنولوژی های پرینت سه بعدی فراهم گردد که در آن، همزمان با حرکت کاربر، محیط پیرامون نیز ساخته می شود. جهانی مجازی را تصور کنید که همزمان با حرکت کردن شما ساخته می شود و سپس از بین رفته و بازیافت می گردد.

اگر واقعیت مجازی و پرینت سه بعدی با همین سرعت پیشرفت داشته باشند، تردیدی نخواهد بود که نقطه اتصال این دو به یکدیگر می تواند تجربه ای شگفت انگیز به سبک تله پورت را ایجاد نماید.

به این ترتیب، دور نخواهد بود روزی که در آن، مردم را می بینیم که تجهیزات پیشرفته واقعیت مجازی را در منزل خود نصب میکنند تا تجربیاتی فراگیر مانند این را داشته باشند و از طرف دیگر، دستگاه های موبایلی را شاهد خواهیم بود که به کاربرانشان واقعیت مجازی را ارائه می دهند و تجربیاتی با سطح فراگیری کمتر در حین حرکت را در اختیارشان می گذارند.

چالش های پیش روی شروپفر برای انجام تست تله پورت چندان هم کم اهمیت و کوچک نیستند اما می توان آن را به صحبت های اغراق آمیز کندی، رئیس جمهور وقت آمریک در سال 1961 تشبیه کرد که در آن زمان مدعی شده بود در یک بازه زمانی ده ساله انسان را به سطح ماه می فرستد و حالا این ایده عملیاتی شده است.


ویدیو مرتبط :
پوتین چه در سر می پروراند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از بیهوشی رونالدو تا ضربه‌های سر رویایی «زیزو» + عکس



رقابت فرانسه وبرزیل,جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه,تیم ملی فوتبال فرانسه

مروری بر فینال به یاد ماندنی فرانسه-برزیل

از بیهوشی رونالدو تا ضربه‌های سر رویایی «زیزو» + عکس

سال‌های زیادی از فینال به یاد ماندنی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه می‌گذرد و همه حمله عصبی رونالدو و ضربه‌های سر زیدان را هنوز به خاطر دارند.

به گزارش  فارس، در پانزدهمین سالگرد قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه در جام جهانی 1998 که در فینالی رویایی برای این تیم و هوادارانش رقم خورد، به بررسی بخشی از تاریخ این تورنمنت می‌پردازیم.

 

«او بزرگتر از پاپ است. این جام جهانی (98) فقط در مورد رونالدو خواهد بود، همانطور که در جام جهانی 1970 در مورد پله و در 1986 در مورد دیگو مارادونا بود. فقط خداوند می‌تواند جلوی تیم ملی فوتبال برزیل مقاومت کند.»

 

اینها صحبت‌های «تاریبو وست»، بازیکن تیم ملی فوتبال نیجریه است. این صحبت‌ها به شکل غیر قابل باوری مورد تایید سایر بازیکنانی قرار گرفت که به همراه تیم‌هایشان در جام جهانی 98 فرانسه شرکت داشتند. رونالدو با اینکه تنها 21 سال داشت، دو بار به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شده بود و در 237 دیدار موفق به زدن 204 گل شده بود.

 

به علاوه اینکه «فنومنو» یا پدیده، یکی از ستارگان بی بدیل آن روزهای فوتبال جهان بود که مقبولیتی همگانی داشت. در کنار او، کلودیو تافارل، آلدایر و کارلوس دونگا همگی در پست‌های خود نمایشی فوق العاده داشتند. ماریو زاگالو که هدایت سلسائو را به دست داشت، از روبرتو کارلوس و کافو به عنوان بال‌های کناری استفاده می‌کرد و بازیکنی به نام ریوالدو، هافبک تهاجمی تیمش بود. دنیلسون که در آن روزها گرانقیمت‌ترین فوتبالیست دنیا بود نیز در خط حمله کنار رونالدو بازی می‌کرد.

 

تیم‌هایی مانند مکزیک، نروژ، یوگسلاوی، کلمبیا و شیلی که همگی در رنکینگ فیفا رتبه‌هایی کمتر از 10 داشتند نیز در جام شانزدهم حضور داشتند اما بسیاری بر این باور بودند اگر تیمی یارای رقابت با برزیل را داشته باشد، تیمی به جز فرانسه میزبان نخواهد بود. مدافع عنوان قهرمانی (برزیل) و فرانسه، رویایی‌ترین فینالی بود که هواداران انتظارش را داشتند. پانزده سال پیش در چنین روزی آنها چنین هدیه‌ای از فوتبال گرفتند.

 

پیش از آن فینال اما رونالدو دچار حمله عصبی شد. بسیاری می‌گفتند او 9 ثانیه بیهوش شده و به هیچ وجه شرایط حضور در زمین را ندارد ولی سرمربی سلسائو نمی‌توانست از بهترین بازیکن زمین در ترکیب تیمش استفاده نکند. این بود که رونالدو بر خلاف تصور بسیاری، در ترکیب ثابت قرار گرفت.

 

جو حاکم بر «استادو فرانس» بسیار عجیب و دلربا بود و حضور 80 هزار تماشاگر که بسیاری از آنها هوادار فرانسه بودند، کفه ترازو را به سود خروس‌ها سنگین‌تر می‌کرد. حضور در ورزشگاه خانگی و تقابل با حریفی پر آوازه.

 

ضربه «استفان گیوارش» در همان ابتدای دیدار تبدیل به گل نشد ولی نشان از آن داشت که فرانسه برای پیروزی آمده است. پس از آن و با یک حرکت یک - دو بین گیوارش و زین الدین زیدان، مهاجم اوسر در موقعیتی طلایی برای گلزنی قرار گرفت. او از این موقعیت بهتر از اینها می‌توانست استفاده کند ولی «جونیور بایانو»، مدافع برزیل مانع از گلزنی گیوارش شد.

 

دقیقه 27 بود که زمان برزیل برای دفاع کردن به پایان رسید. کرنر ارسالی امانوئل پتی بود که زین الدین زیدان را بالاتر از لئوناردو به توپ رساند تا او با ضربه سری رو به پایین، توپ را از روی خط محوطه 6 قدم به قعر دروازه سلسائو بچسباند.

رقابت فرانسه وبرزیل,جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه,تیم ملی فوتبال فرانسه

بسیاری بر این باور بودند که این گل، برزیل را به بازی برمی‌گرداند ولی حضور هافبک‌های تدافعی مانند دیدیه دشان و کریستین کارمبو و مدافعان میانی چون لیلیان تورام و مارسل دسایی در تیم ملی فرانسه، برزیلی‌ها را از ریتم همیشگی انداخته بود تا زیدان که شاه مهره «امه ژاکه» بود، آزادانه در زمین تمامی کارهای محوله را انجام دهد.

 

جونیور بایانو بار دیگر ناجی برزیل شد و این بار ضربه امانوئل پتی را از روی خط برگرداند. پس از آن تورام با ارسال پاسی دقیق، گیوارش را در موقعیت تک به تک قرار داد تا بازیکن شماره یک برزیل، شوت زمینی شماره 9 فرانسه را از کنار تیر دروازه به بیرون بفرستد.

 

کرنر دادن به فرانسه در این دیدار، یکی از کارهای خطرناکی بود که برزیلی‌ها انجام می‌دادند. فرانسوی‌ها روی همه ضربه‌های کرنر خطرناک ظاهر می‌شدند. ضربه کرنری که «یوری ژورکائف» از سمت چپ دروازه برزیل در دقیقه 1+45 با کات زیبای داخل پا فرستاد موجب شد تا زیدان که به ندرت با ضربه سر گل می‌زد، یک بار دیگر دروازه زردپوش‌ها را باز کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

برزیلی‌ها این فرصت را داشتند تا نیمه دوم را متفاوت از نیمه نخست آغاز کنند. دنیلسون در ابتدای نیمه دوم به جای لئوناردو وارد زمین شد اما رونالدو با وجود قرار گرفتن در ترکیب ثابت، فقط نظاره‌گر بازی بود! در تنها فرصتی که توپ به او رسید نتوانست از آن استفاده کند.

 

رونالدو پس از برخورد بسیار شدید با «فابین بارتز»، دروازه‌بان فرانسه نقش بر زمین شد ولی به بازی ادامه داد. در دقیقه 68، گیوارش فرصت گلزنی دیگری را نیز از دست داد. دسایی نیز که در آن دقیقه‌ها به عنوان بال راست انجام وظیفه می‌کرد، روی کافو خطا کرد تا با دریافت کارت زرد دوم اخراج شود.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

برزیل تا پایان دیدار نتوانست موقعیت خطرناکی را روی دروازه فرانسه ایجاد کند تا اینکه آبی‌ها در دقیقه 93 کار را تمام کردند. پس از کرنر بی حاصلی که دنیلسون روی دروازه فرانسه فرستاد، «کریستوف دوگاری» توپ را از محوطه جریمه خودی تا میانه‌های زمین جلو برد و به «پتریک ویرا» سپرد. این هافبک 22 ساله توپ را به زیبایی برای امانوئل پتی، هم‌تیمی خود در آرسنال فرستاد تا او در وقت‌های تلف شده گلزنی و پیروزی سه بر صفر را برای خروس‌ها قطعی کند.

 

جام جهانی، زاییده ذهن دو فرانسوی به نام‌های «ژول ریمه» و «هنری دلانی» است. پس از «ریموند کوپا» و دوستان که فرانسه را در جام جهانی 1968 به رتبه سوم رساندند و «میشل پلاتینی» هم در دهه 80 میلادی این تیم را راهی نیمه نهایی کرد، در نهایت آبی‌ها هفتمین تیمی نام گرفتند که جام جهانی را بالای سر برده‌اند.

 

زیدان پس از این دیدار گفت: بهترین حس زندگی‌ام را دارم. ما قهرمان جهانیم. هواداران شایستگی این قهرمانی را داشتند. آنها در طول این تورنمنت عالی بودند. هیچ گاه ضربه‌های سر خوبی نزده‌ام ولی در این دیدار توانستم این کار را انجام دهم. دو بار.

 

امه ژاکه نیز در مورد زیدان گفت: زیدان یک هدیه فوق العاده برای ما است. او دید بسیار بالایی دارد و می‌تواند توپ را به هر کجا که می‌خواهد بفرستد. این را در دیدار مقابل برزیل دیدید. شهرت او به خاطر ضربه‌های سرش نیست ولی او در این دیدار در زدن این ضربه‌ها عالی ظاهر شد.

 

درست به خاطر همین ضربه‌های سر، جامی که تصور می‌شد به برزیل و شماره 9 آن تعلق داشته باشد، همواره با «زیزو» به یاد آورده می‌شود./فارس