دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تله ای که حشرات را به دام می اندازد



اخبار,اخبارعلمی, آفات شب

اخبارعلمی - تله ای که حشرات را به دام می اندازد

زیست شناسان دانشگاه سایمون فریزر کانادا موفق به شناسایی گروهی از مواد شیمیایی شده اند که ساس و دیگر آفات شب را به تله می اندازد.

محققان موفق به شناسایی مجموعه ای از مواد شیمیایی به نام فرومون شده اند که قادر است آفات شب (مورچه، سوسک، ساس، مگس، عنکبوت، موریانه) را به دام بیاندازد. فرومون یک ماده شیمیایی است که توسط برخی از پستاندارن و حشرات ترشح می شود و بر رفتار و فیزیولوژی گونه های دیگر تاثیر می گذارد. معمولا حشرات از این ماده برای جفت یابی یا مبارزه با دشمنان استفاده می کنند.

ساس یا خون آشام رختخواب یکی از مهمترین حشرات مزاحم است که باعث انتقال بیماری می شود. این حشره که حدود 4 تا 5 میلیمتر طول دارد، می تواند باعث انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت شود. ساس معمولا در طول روز در شکاف تخت، کمد و دیوار مخفی می شود و هنگام شب فعالیت خود را آغاز می کند. گزش این حشره باعث اختلال خواب، حساسیت، خارش، کم خونی و کمبود آهن می شود. عفونت های ناشی از ساس در برخی مناطق مانند ونکوور کانادا بسیار شایع است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ساس قادر به انتقال پاتوژن بیماری شاگاس است. شاگاس یک بیماری عفونی التهابی ناشی از انگل است که بیشتر در آمریکای جنوبی، مرکزی و مکزیک دیده می شود و تورم در ناحیه عفونت، تب، خستگی، سردرد، تهوع، اسهال، استفراغ و بزرگ شدن طحال از مهمترین علایم آن هستند.

متاسفانه مشکل وجود ساس و دیگر حشرات خونخوار نه تنها در اماکن عمومی ارزان قیمت مانند مسافرخانه، بلکه در هتل های مجلل و پنج ستاره نیز وجود دارد

تحقیقات نشان می دهد که شناسایی این ماده شیمیایی و انجام برخی فرآیندهای آزمایشگاهی می تواند تمام این حشرات مزاحم را به دام بیاندازد. این محصول تا اوایل سال آینده با قیمت مناسب وارد بازار می شود.

محققان در تلاشند تا کارایی این تله را در مورد پشه آنوفل آزمایش کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

اخبارعلمی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
چرا تار عنکبوت، خود او را به دام نمی اندازد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاددیگر نمی‌تواند مردم‌را به‌دام اندازد



اخبار,اخبار سیاسی,احمدی‌نژاد

 
 اخبار سیاسی  - چرا احمدی‌نژاد توبه و از مردم عذرخواهی نمی‌کند؟

احمدی‌نژاددیگر نمی‌تواند مردم‌را به‌دام اندازد

 نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه توبه و اعتراف هرکس و هر گروهی از اشتباهاتش، حرکت مثبت و ارزنده‌ای است، گفت: این موضوع موجب می‌شود تا دیگرانی هم که دچار اشتباه در تصمیم‌گیری‌های کلان شده‌اند، اعتراف و از مردم عذرخواهی کنند.چنین مسائلی باید با شفافیت و توضیحاتی صورت بگیرد که چرا فلانی را از گروهمان اخراج کردیم؟ چرا که در کشور نباید هیچ اقدامی را بدون دلیل پذیرفت و این مساله هنوز برای ما جا نیفتاده است.

 لغو عضویت محمود از احمدی‌نژاد از جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده‌ی این موضوع بود که رئیس دولت نهم و دهم، نزد هم‌فکران و کسانی که به گفته ابوالقاسم رئوفیان، «وی را بزرگ و وارد عرصه سیاست و از او در مقابل آقای هاشمی حمایت کردند و او را به قدرت رساندند» فاقد اعتبار است.

 

حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران، روز شنبه در نشست خبری خود در خصوص رابطه احمدی‌نژاد با جمعیت ایثار گران گفت: «به علت فوت مرحوم ابوترابی بزرگ و ایجاد مشکلاتی برای یک یا دو نفر از اعضای جمعیت، باید براساس اساسنامه جایگزین صورت می‌گرفت، بنابراین آقای احمدی‌نژاد عضو جمعیت ایثارگران و هیئت موسس شد؛ در مراحل بعدی زمانی که آقای احمدی‌نژاد مسئولیت اجرایی پیدا کرد و با سیاست‌ها و مرام نامه جمعیت ایثارگرایان زاویه گرفت، عضویت وی تعلیق و سپس لغو شد و مدت‌ها است که جمعیت ایثارگرایان رابطه‌ای با آقای احمدی‌نژاد ندارد.» با وجود اینکه حامیان احمدی‌نژاد روزبه‌روز از تعدادشان کم می‌شود و حتی در میان هم‌فکرانش هم اعتباری ندارد، اما هنوز سودای بازگشت به عرصه سیاست و قدرت در سر دارد.

در همین راستا دکتر جلال جلالی زاده، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه اینگونه نمی‌شود که گروه یا حزبی که با حمایت از یک نفر موجب ایجاد مشکلات فراوان برای کشور شده‌اند اکنون می‌خواهند با اخراج کردن، ساقط کردن و یا نپذیرفتن آن یک نفر، خودشان را از تخلفات و مشکلاتی که بانی آن هستند تبرئه کنند.

 

جلالی‌زاده اضافه کرد: عدم حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد کار اخلاقی نیست به این دلیل که تا زمانی که ایشان در راس امور و قدرت بود همه به هر شکلی از او طرفداری می‌کردند و حالا که می‌بینند احمدی‌نژاد فاقد پایگاه اجتماعی است از او اعلام برائت می‌کنند. علت اخلاقی‌نبودن کار آن‌ها این است که احمدی‌نژاد به تنهایی در ایجاد این مشکلات عظیم در کشور نقش نداشته و دوستان سابقش هم دربه وجود آمدن چنین شرایطی دست داشته اند.

وی در ادامه درخصوص بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست با وجود اعلام برائت طیف عظیمی از اصولگرایان از او، افزود: آقای احمدی‌نژاد با گفتن صحبت‌هایی از قبیل شدت‌یافتن توطئه علیه رهبری و غیره می‌خواهد تنهایی خودش را توجیه کند.

 

هر‌کسی که در انتخابات‌های مختلف شرکت می‌کند، به هیچ‌وجه قصد مخالفت و براندازی نظام و رهبری را ندارد و بیان این نوع حرف‌ها بیشتر فرافکنی و عوام‌فریبی است. این حرف‌های آقای احمدی‌نژاد کهنه شده و بهتر است بیاید و بگوید چرا امروز مراکز اشتغال جوانان تعطیل شده‌اند و کارگر و کارمند نمی‌توانند زندگی‌شان را بچرخانند هر وقت توانست پاسخی قانع‌کننده برای مشکلات هشت سال ریاست جمهوری‌اش بدهد آن وقت از بازگشت به وادی سیاست و قدرت حرف بزند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش تاکید کرد: احمدی‌نژاد به هیچ‌وجه نمی‌تواند مانند سابق با شعار‌هایش مردم را به تله بیندازد چراکه دورانش به پایان رسیده است و بهتر است برای مشکلاتی که در کشور ایجاد کرده توبه کند. آنچه که مهم است این است که مردم مقداری اندیشه کنند و وضعیت فعلی خود را با هشت گذشته مقایسه کنند در آنصورت هرگز راضی نمی‌شوند با دستان خودشان به کسی رای دهند که عامل همه‌ی این گرفتاری‌ها بوده است.
 
 اخبار سیاسی  - آفتاب