دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تلاش محققان ایرانی ساخته شد: دستگاهی كه صدای قلب جنین را به گوش مادر می‌رساند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اطمینان از سلامت جنین با سونیكید جیبی!

با تلاش محققان ایرانی ساخته شد: دستگاهی كه صدای قلب جنین را به گوش مادر می‌رساند

یك پزشك ایرانی موفق به تولید دستگاهی شد كه ضمن داشتن كاربردهای معمول یك گوشی تلفن همراه یا رایانه‌ جیبی، قابلیت‌های دستگاه «سونیكید» (sonicaid) را نیز دارا بوده و می‌تواند صدای ضربان قلب جنین را به گوش مادر برساند.

دكتر میترا احمد سلطانی، رزیدنت زنان و زایمان و مبتكر این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با این دستگاه كه از تلفیق بورد دستگاه سونیكید (دریافت و ثبت ضربان قلب جنین) و یك رایانه جیبی یا گوشی تلفن همراه با قابلیت نصب ویندوز ساخته شده می‌ توان ضمن اندازه گیری و بررسی وضعیت ضربان قلب جنین و محاسبه سن بارداری بر حسب هفته به اطلاعات پزشكی زنان و زایمان هم دست یافت.

وی افزود: این دستگاه همچنین قادر به انجام عملیات یك رایانه جیبی یا تلفن همراه معمولی است.

به گفته این محقق، ابزار ساخته شده، دستگاه كوچك چند منظوره‌ای است كه در جیب قابل حمل بوده و با باتری قابل شارژ كار می‌كند و از آن علاوه بر كاربردهایی مثل ضبط و پخش صدا، كرونومتر، جابه‌جایی فایل و ... برای ضبط و ارسال صدای ضربان قلب به پزشك نیز می توان استفاده كرد.

احمد سلطانی درباره‌ نحوه‌ عملكرد این دستگاه به ایسنا گفت: این دستگاه مجهز به یك میكروفن است كه مادر می‌تواند آن را روی شكم خود قرار داده و از وضعیت ضربان قلب جنین با خبر شود. در صورتی كه مادر متوجه كندی ضربان قلب جنین شد می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های این دستگاه صوت ضربان قلب جنین را ضبط كرده و به پزشك ارسال كند تا اقدامات لازم توسط پزشك انجام شود.

وی در پایان با بیان این كه مطالعه روی این دستگاه چهار سال به طول انجامیده است ابراز امیدواری كرد كه با جلب سرمایه‌گذاری مناسب این دستگاه به بازار عرضه شود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شادمانی جنین داخل رحم مادر با صدای پدر مادر والدین+کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش محققان ایرانی برای استخراج DNA‌ جنین از خون مادر



نانوکیت مغناطیسی تحقیقات ژنتیک در کشور تولید شد

محققان مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از نانوذرات آهن، کیتی برای استخراج DNA تولید کردند و امیدوارند با توسعه آن بتوانند از این کیت در استخراج DNA جنین استفاده کنند.

اخبار , اخبار علمی,استخراج DNA‌ جنین از خون مادر,تلاش برای استخراج DNA‌ جنین از خون مادر

 

علیرضا بابازاده از محققان این طرح در گفت‎وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این که شرکت دانش بنیان تولیدکننده این کیت که در مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مستقر است در دو حوزه فناوری زیستی و نانو فناوری فعالیت دارد، گفت: در این شرکت دانش بنیان به تولید محصولات مورد نیاز در تحقیقات علوم زیستی اقدام کرده‌ایم که از جمله محصولات شرکت، نانو کیت‌های مغناطیسی با قابلیت استفاده در استخراج DNA از خون و بافت‌های انسانی و حیوانی هستند.

وی ادامه داد: برای انجام فرآیندهای زیستی و استخراج DNA و RNA نیاز است تا با شکافت سلول به هسته آن دسترسی داشته باشیم که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.

در کیت ابداعی، DNA به نانو ذرات موجود در این کیت می‌چسبد و از طریق محلول PCR اقدام به جداسازی DNA چسبیده به کیت می‌شود.

بابازاده با تاکید بر این که در تولید این کیت از نانوذرات آهن استفاده شده است، اضافه کرد: معمولا همراه با DNA مواد دیگری مانند آنزیم‌ها و پروتئین‌ها که با متلاشی شدن سلول پراکنده می‌شوند به کیت می‌چسبند که به منظور خالص سازی DNA از طریق دستگاه «رک» مغناطیسی این مواد از DNA جدا سازی می‌شوند و به این ترتیب DNA با خلوص بالا به دست می‎آید.

بابازاده از اجرای فاز توسعه‌ای برای این کیت‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر توسعه این کیت در دستور کار است تا بتوانیم از طریق این کیت‌ها DNA جنین را استخراج کنیم.

به گفته وی محققان این شرکت امیدوارند با توسعه این کیت‎، بتوانند از طریق نمونه‌گیری خون مادر، اقدام به استخراج DNA جنین کنند.

وی ادامه داد: از این کیت می‌توان در تشخیص‌های پزشکی و تحقیقات زیستی استفاده کرد. 

 

اخبار علمی - ایسنا