دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تغییر شغل مورچه ها با افزایش سن



مورچه,نحوه زندگی مورچه ها

تغییر شغل مورچه ها با افزایش سن
یافته های جدید حاکی از آن است که مورچه های کارگر همزمان با افزایش سن خود، شغلشان را نیز عوض می‌کنند.زیست شناسان، مورچه های کارگر را در شش کلونی برچسب زده و از یک رایانه برای ردیابی حرکات آنها استفاده کردند.
طی یک دوره شش هفته ای، هر نیم ثانیه یک عکس از این مورچه ها گرفته شد و دانشمندان دریافتند مورچه های کارگر در سه گروه اجتماعی جداگانه قرار می گیرند.
مورچه های جوان، پرستار ملکه و بچه ها هستند، مورچه هایی که اندکی سن بیشتری دارند مسئول نظافت کلونی اند و گروه سوم مورچه ها که معمولا پیرترین هستند برای آوردن غذا به بیرون کلونی می روند.
این پروژه شش ساله که توسط محققان دانشگاه لوزان سوئیس انجام شده بزرگ ترین داده های مرتبط با تعاملات مورچه ها را فراهم کرده است.
پروفسور لورنت کلر مدیر اکولوژی و تکامل این دانشگاه می گوید: برچسب زدن به مورچه ها یک کار پرچالش است. ما بارکدهایی را بر روی هر یک از این مورچه ها زده و هر نیم ثانیه از آنها عکس گرفتیم. طول عمر یک مورچه حدود یک سال است و ما سن همه تک مورچه ها را می دانستیم.
وی افزود: دریافتیم حدود یک سوم مورچه های کارگر، پرستار هستند که تقریبا همیشه در کنار ملکه و تخم ها می مانند. یک سوم دیگر نظافتچی و بقیه نیز جستجو کننده غذا در بیرون لانه هستند.
وی اظهار داشت: ما همچنین مشاهده کردیم که وقتی سن مورچه ها بالاتر می رود رتبه شغلی آنها نیز تغییر می کند، با این حال این تغییر شغلی به طور کامل روی نمی دهد. ما پرستاران خیلی پیر و جستجوکنندگان غذای جوان را نیز یافتیم.
به گفته وی مورچه ها عمدتا با کارگران یک گروه تعامل دارند و تلاشی برای برقراری ارتباط با کارگران گروه های دیگر ندارند. اگرحتی ورودی کلونی و اتاقک های نوزادان با هم بسته شوند این مطالعه نشان داد پرستاران و آورندگان غذا به گروه خود پیوسته و به ندرت با هم مخلوط می شوند.
این شش کلونی که حدود 150 مورچه داشت در محوطه های مسطح زندگی می کردند و با دوربینی هایی از آنها تصاویربرداری می شد.
یک رایانه برچسب ها را شناسایی و موقعیت هر مورچه را دوبار در ثانیه ثبت می کند. هنوز مشخص نیست چگونه این مورچه ها می دانند کی و چگونه باید خود را سازگار کنند. اما یافته های این مطالعه نشان می دهد شواهدی وجود دارد که مورچه ها با استفاده از هورمون ها و شاخک هایشان با هم ارتباط برقرار می کنند.
زنبورهای عسل نیز چنین سلسله مراتبی را پشت سر می گذارند. آنها نیز در جوانی پرستار و در سنین بالا آورنده غذا می شوند اما این مطالعه دقیق ترین شواهد را در مورد اینکه مورچه ها نیز همین کار را می کنند ارائه می دهد.
پروفسور کلر افزود مانند زنبورهای عسل، اکنون نشان دادیم که رفتار مورچه ها نیز با افزایش سن تغییر می کند.

منبع:konjkav.com

 


ویدیو مرتبط :
جناب خان بدنبال شغل بخاطر خرج بالای پاری سن ژرمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 تغییر ناخن با افزایش سن



ناخن,تغییر شکل ناخن,علت تغییر رنگ ناخن

5 تغییر ناخن با افزایش سن
ناخن ها نشان‌دهنده سلامتی بدن می باشند. بیماری ها، فرایندهای داخلی بدن، کمبودهای غذایی و یا تماس طولانی با مواد شیمیایی و یا نور ماورای بنفش باعث تغییراتی در ناخن ها می شوند.افزایش سن نیز باعث تغییراتی در ناخن ها می شود که شامل تغییر میزان رشد، بافت، ضخامت، شکل و رنگ ناخن می باشد.
1- میزان رشد ناخن
میزان رشد ناخن ها در هر ماه با افزایش سن، کم می شود.به طور متوسط، ناخن های انگشتان دست حدود 3 میلیمتر و ناخن های انگشتان پا تنها 1 میلیمتر در هر ماه رشد می کنند.اوایل 25 سالگی، میزان رشد ناخن حدود نیم درصد در سال کم می شود.بنابراین در سن 85 سالگی، ناخن های انگشتان دست ممکن است فقط 2 میلیمتر در هر ماه رشد کنند.
2- بافت ناخن
با افزایش سن، ناخن ها ممکن است شکننده شوند.شستن و خشک کردن زیاد دست، قرار گرفتن در معرض مواد تمیز کننده قوی، برداشتن پوست اطراف ناخن ها و براق کردن ناخن ها می تواند شکنندگی ناخن ها را بدتر کند.شکنندگی ناخن باعث تیز شدن و متلاشی شدن آن می گردد.
مشکلاتی مانند کم خونی (آنمی)، سخت شدن رگ های خونی (تصلب شرایین) و مشکلات هورمونی می توانند باعث شکنندگی ناخن ها گردند.
اگر متوجه تغییر بافت ناخن‌تان شدید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
3- ضخامت ناخن
ناخن ها با افزایش سن، ضخیم تر می شوند.بیماری های پوستی از قبیل پسوریازیس و اگزما هم می تواند باعث ضخیم شدن ناخن ها گردد.عفونت های قارچی که مسبب بدشکلی ناخن ها هستند و در افراد مسن شایع ترند نیز می توانند موجب ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن گردند.ناخن های انگشتان پا بیشتر آسیب پذیرند، زیرا کفش ها محیط گرم و مرطوبی را برای رشد قارچ های پوستی فراهم می کنند.
جنسیت مذکر، کشیدن سیگار، ابتلا به بیماری های خاص مثل دیابت و نقص سیستم ایمنی بدن می تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی ناخن کند.فشار کفش تنگ و یا بدشکلی پا می تواند باعث فرورفتن ناخن در گوشت گردد.
راه درمان عفونت قارچی ناخن شامل مصرف داروهای خوراکی و یا موضعی ضدقارچ می باشند.نوع داروی شما به شدت عفونت و داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد، لذا بهتر است با دستور پزشک عفونت قارچی ناخن را درمان کنید.
4- شکل ناخن
اگر شکل ناخن تغییر کند و به صورت گرد درآید، می تواند نشاندهنده کمبود اکسیژن باشد.گرد بودن ناخن می تواند در انواع بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های غدد درون ریز و یا بیماری های مربوط به دستگاه گوارش رخ دهد.
 فشار کفش تنگ و یا بدشکلی پا می تواند باعث فرورفتن ناخن در گوشت گردد. این فرورفتن ناخن ها در میان جوانان شایع است، اما در افراد مسن نیز وجود دارد و باعث درد قابل توجه و مشکل در راه رفتن می شود.درمان این فرورفتن ناخن ساده است و شامل خیساندن پا می باشد که با تکه های کوچک پنبه، ناخن تورفته را بیرون بیاورید.یک جراحی کوچک برای بیرون آوردن ناخن از پوست و برای جلوگیری از فرورفتن ناخن در آینده بسیار مفید است.
5- رنگ ناخن
با افزایش سن، ناخن ها ممکن است کم رنگ تر شوند و به رنگ های زیر درآیند: زرد کم رنگ، خاکستری، رنگ پریده و یا کدر.عفونت قارچی هم باعث تغییر رنگ ناخن ها می گردد.یک نوع تغییر رنگ شامل خطوط تیره و یا برآمدگی هایی در طول ناخن می باشد.افرادی که پوست تیره تری دارند، با افزایش سن، این نوع تغییر رنگ در ناخن هایشان بوجود می آید.
برخی موارد، خطوط تیره ناخن می تواند نشانه ای از یک بیماری خطرناک باشد، مثل ملانوما که بدخیم ترین سرطان پوست است.در بیماری بوون (Bowen) که نوعی سرطان پوست است، گاهی اوقات بر روی ناخن دست یک نوار سیاه ظاهر می شود.
در اثر صدمه به ناخن ممکن است خونریزی و یا کبودی زیر ناخن بوجود آید و موجب نوار سیاه بر روی ناخن شود. این نوار سیاه به خودی خود از بین می رود.
هشدار
با اینکه بسیاری از تغییرات جزئی ناخن با بالا رفتن سن بوجود می آیند، ولی برخی بیماری ها نظیر: بیماری های قلبی، ریوی، کم خونی، مشکلات کبدی، کلیوی و دیابت نیز موجب تغییرات ناخن می شوند.لذا اگر شما در ناخن تان تغییر واضحی را مشاهده کردید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع:tebyan.net