دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تغذیه مناسب در کودکی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن بزرگسالی موثر است



 

 

تغذیه مناسب در کودکی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن بزرگسالی موثر است

 

سلیقه های غذایی کودکان از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد و والدین ومربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

 

دکتر رویا کلیشادی متخصص اطفال و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - واحد علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه سنین دو تا 11 سالگی از دوران‌های حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و پایدار می ماند، گفت: دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آنها می باشد، لذا توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین و مربیان کودکان در این خصوص خاطر نشان کرد: باید به کمیت و کیفیت تغذیه خردسالان و میزان فعالیت ایشان اهمیت داد.

 

وی در ادامه افزود: برخورداری از رشد، شکوفایی و متناسب بودن وزن با قد و سن از معیارهای مهم سلامت خردسالان می باشد که این امر با پایش رشد و ثبت منظم وزن و قد آنها و محاسبه شاخص توده بدنی امکان پذیر است.

 

دکتر کلیشادی با اشاره به اینکه رژیم غذایی خردسالان باید از تنوع کافی برخوردار باشد گفت: کودکان باید از همه گروه های اصلی غذایی شامل غلات و مواد نشاسته ای، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن و مواد چرب و شیرین به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سلیقه های غذایی از اوایل زندگی به ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می گیرد؛ یادآور شد: والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

 

وی در ادامه افزود: اشتباهات تغذیه ای در دوران کودکی منجر به بروز دو بعد اختلالات تغذیه ای یعنی کمبود و اضافه وزن خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شکل گیری بیشتر بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و پرفشاری خون و چاقی لازم است مداخله های بنیادی برای شکل گیری سبک زندگی سالم از اوایل زندگی آغاز شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
بیماری سل یک بیماری مزمن عفونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه نامناسب در کودکی، عامل بیماری در بزرگسالی


سو تغذیه بخصوص اگر در 2 سال اول زندگی باشد، علاوه بر عدم رشد و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی و توانمندی های ذهنی کودک را به دنبال دارد.

سلامت نیوز: دکتر غلامرضا خاتمی متخصص گوارش کودکان گفت: وقتی ویتامینهای کودک تامین نشود او از نظر وزن و قد کوچک می ماند و این خطر سوتغذیه است.

وی سوء تغذیه را دو نوع دانست و گفت: اگر کودکی دچارر بیماری کبد یا ناراحتی قلبی باشد هم دچار سوتغدیه می شود اما بیشترین سوتغذیه که می تواند آثار بدی روی رشد کودک بگذارد به خاطر تغذیه نامناسب است.

وی افزود: سو تغذیه بخصوص اگر در 2 سال اول زندگی باشد، علاوه بر عدم رشد و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی و توانمندی های ذهنی کودک را به دنبال دارد.

تغذیه نامناسب در کودکی، عامل بیماری در بزرگسالی

وی با بیان اینکه نقش مادر در تغذیه نوزادان بسیار مهم است گفت: معده کودک کوچک‌تر از معده بزرگسالان است، بنابراین او نمی‌تواند به اندازه بزرگسالان در یک وعده غذا بخورد و چون نیاز به انرژی فراوان دارد باید توسط مکملها این انرژی رسانده شود.

دکتر خاتمی تاکید کرد: کودک تا سه سالگی باید به راحتی وزن اضافه کند و اگر کودکی کم وزن باشد حتما دچار مشکلی است و باید به پزشک نشان داده شود چون احتمال سوتغذیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تغذیه کودک به ویژه در سنین زیر 5 سال بسیار مهم است ادامه داد: اگر مادر اطلاعی از خواص مواد غذایی داشته باشد با یک برنامه تغذیه ای می تواند به رشد کودکش کمک کند.

دکتر خاتمی در مورد بیماری های ناشی از کمبود مواد غذایی در کودکان گفت: سوتغذیه سبب کوتاه قدی و کم وزنی کودک می شود وبرای همین شما مشاهد می کند که برخی کودکان بدون اینکه در ژنتیک آنها باشد کوتاه قد هستند.

وی اظهار داشت: البته برخی کودکان به طور ارثی کم وزن یا کوتاه قد هستند و این ربطی به تغذیه ندارد برای همین باید مشکل سوتغذیه کودکان توسط پزشک تشخیص داده شود.

این متخصص و استاد دانشگاه افزود: اگر کودک زیر 5 سال به آن مبتلا شود با پروتئین غذا قابل درمان است و پزشک می تواند با مکملها کودک را درمان کند اما باید این بیماری زود تشخیص داده شود تا امکان درمان داشته باشد.

دکتر خاتمی نقش غذای سالم را در سلامت کودک موثر دانست و ادامه داد: برخی کودکان چون بدنشان کمبود مواد غذایی دارد بی اشتها هستند برای همین پزشکان مکملهایی تجویز می کنند تا این کودکان اشتها پیدا کنند.

تغذیه نامناسب در کودکی، عامل بیماری در بزرگسالی

وی تاکید کرد: عادات غذایی از کودکی شکل می گیرند. بنابراین خانواده بخصوص مادران در ایجاد رفتارهای صحیح غذایی در سال های قبل از مدرسه، نقش اساسی دارند.

وی گفت: باید کودکانی که اشتها و میلی به غذا خوردن ندارند را تشویق کرد و این کار با غذاهائی که کودک دوست دارد، آسانتر انجام می شود .

وی اظهار داشت: متاسفانه گاهی مادران به خاطر حساسیت کودکشان به برخی مواد غذایی آنها را قطع می کنند که این اصلا خوب نیست بدون تجویز پزشک غذایی به کودک داده نشود چون بدن کودک نیاز به تمام پروتئین ها است.

این متخصص با اشاره به خواص مواد غذایی افزود: مثلا اگر کودکی به تخم مرغ حساسیت دارد می توان به جای آن شیر و ماهی داد و این با نظر پزشک انجام می شود.

وی گفت:سوتغذیه خطرات و آسیبهای فراوانی دارد و سبب می شود تا کودک در سنین بالاتر هم قدرت یادگیری کمی داشته باشد.

دکتر خاتمی با بیان اینکه سوتغذیه در بزرگسالی هم عوارض خود را می گذارد ادامه داد: بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی ٬ سرطان ، چربی خون و دیابت، به خاطر تغذیه نامناسب دوران کودکی است .

وی تاکید کرد: حتی برخی پزشکان آلزایمر را هم به خاطر کمبود ویتامینها در دوران کودکی می دانند و خوردن مکملهای ویتامینی را در زیر 3 سالگی توصیه می کنند.

وی افزود: بنابراین اگر خواهان جامعه و سالمند سالم هستیم باید از کودکی به تغذیه کودکان اهمیت بدهیم و هزینه بیشتری در بخش پیشگیری داشته باشیم تا هزینه درمان هم کاهش پیدا کند.