دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تعداد دانشجویان و دانشگاههای کشور



 

 

 

تعداد دانشجویان و دانشگاههای کشور

 

 

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تهیه آمار تعداد دانشجویان در دانشگاهها و مراکز آموزشی مختلف در سال ۱۳۸۸ علاوه بر ارائه آمار تعداد دانشگاههای کشور، جزئیات ظرفیت پذیرش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را اعلام کرد.

● ظرفیت پذیرش دانشجوی روزانه در دانشگاهها در سال ۸۸

در مقطع کاردانی دوره روزانه ۶ هزار نفر، در دوره کارشناسی روزانه ۶۷ هزار نفر، در دوره کارشناسی ارشد روزانه ۳۲ هزار نفر، در دوره دکتری حرفه ای ۳ هزار نفر و در دکتری تخصصی ۶ هزار نفر پذیرفته شدند.

● ظرفیت پذیرش دانشجوی شبانه در دانشگاهها در سال ۸۸

همچنین در دوره کاردانی شبانه ۴ هزار نفر، در دوره کارشناسی شبانه ۳۲ هزار نفر، در دوره کارشناسی ارشد شبانه ۱۵ هزار نفر و در دوره دکتری حرفه ای ۲۰۰ نفر پذیرفته شدند.

● ظرفیت پذیرش دانشگاه پیام نور در سال ۸۸

دانشگاه پیام نور در سال ۸۸ در دوره کارشناسی ۳۰۰ هزار نفر، در کارشناسی ارشد ۵ هزار نفر، در دکتری تخصصی ۱۶۰ نفر دانشجو پذیرش کرد.

● ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی کاربردی در سال ۸۸

دانشگاه علمی کاربردی در سال ۸۸ در دوره کاردانی ۲۰۰ هزار نفر و در دوره کارشناسی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو پذیرفت.

● ظرفیت دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی

در دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی در مقطع کاردانی ۲ هزار نفر، در کارشناسی ۹ هزار نفر و در کارشناسی ارشد ۱ هزار نفر دانشجو پذیرش شد.

● ظرفیت پذیرش آموزشکده های فنی و حرفه ای

در آموزشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش در کاردانی ۱۱۰ هزار دانشجو و در کارشناسی ۴۴ هزار دانشجو پذیرش شدند.

● ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۸۸

دانشگاه آزاد در دوره کاردانی ۲۸۰ هزار نفر، در دوره کارشناسی ۲۵۰ هزار نفر، در دوره کارشناسی ارشد ۲۱ هزار نفر، در دکتری حرفه ای ۲۰۰ نفر و در دکتری تخصصی ۱هزار نفر را در سال گذشته پذیرش کرد.

● ظرفیت پذیرش در دانشگاههای غیردولتی

در دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی در دوره کاردانی ۶۰ هزار نفر، در دوره کارشناسی ۱۲۰ هزار، در دوره کارشناسی ۱ هزار و ۸۵۰ و در دوره دکتری تخصصی ۶۰ نفر پذیرفته شدند

● برآورد جمعیت دانشجویی در سال ۸۸

در دوره کاردانی ۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۲۰ نفر، در کارشناسی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۴۰ نفر، در کارشناسی ارشد ۱۵۲ هزار و ۱۰۰ نفر، در دکتری حرفه ای ۲۰ هزار و ۷۵۰ نفر، در دکتری تخصی ۲۰ هزار و ۵۳۰ نفر و در مجموع در سال ۸۸ برآورد جمعیت دانشجویی ۳ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۷۴۰ نفر است.

● تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موجود

در حال حاضر ۱۱۹ دانشگاه و موسسه آموزشی وابسته به وزارت علوم، ۲۷۴ مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، ۲۸ موسسه آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی، ۵۵۰ واحد دانشگاه پیام نور، ۵۸۱ واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۲۹۵ موسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی، ۳۸۵ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور وجود دارد...../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
اردوی جهادی دانشجویان دانشگاههای آذربایجان شرقی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور


رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می شوند، گفت: حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به عنوان سفیران ایران اسلامی محسوب می شوند، گفت: حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیرعلوم در  نشست توسعه دیپلماسی علمی و فناوری با همکاری دانشگاه ها، مراکز علمی  وتحقیقاتی، تبادل دانشجو برای توسعه و گسترش روابط دیپلماتیک کشورها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود 400 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت علوم و حدود 40 دانشجوی بورسیه در حوزه وزارت بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: در بخش اعزام دانشجویان با هزینه شخصی با کمک های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استفاده  آنان از ارزهای نرخ آزاد حدود 61 هزار نفر در دانشگاههای خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 26 هزار نفررا دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری تشکیل می دهند.

صدیقی افزود: با دریافت مشخصات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور برنامه ریزی هایی لازم جهت استفاده از توانمندی های آنان به منظور همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انجام می شود.

وی با اشاره به نقش رایزنان و سرپرستان دانشجویان ایرانی خارج از کشور و ضرورت فعالیت های بیشتر آنها گفت:جمهوری اسلامی ایران، در هریک از کشورهای روسیه، هند،بلاروس، کانادا، انگلستان، فرانسه، مالزی و استرالیا یک رایزن علمی دارد که به حل و فصل مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در خارج از کشور می پردازند.

رئیس سازمان امور دانشجویان مهمترین وظیفه و ماموریت بخش دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان را گسترش روابط علمی و فرهنگی ، معرفی اندیشه های ایرانی و اسلامی ، گسترش زبان و ادبیات فارسی ، تقویت بنیه علمی کشورهای اسلامی ، فراهم آوردن زمینه های تحصیل جوانان و کمک به رشد وتوسعه آن کشورها از طریق ادامه تحصیل در ایران دانست.

وی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید حدود 25 هزار نفردانشجوی غیر ایرانی جذب کنیم که از این تعداد 2000 نفر بورسیه و سالیانه 3000 هزار نفر نیز دانشجوی غیر بورسیه هستند.

صدیقی به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه های کشورمان با کشورهای عراق ،افغانستان، تاجیکستان و سوریه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در مجموع همکاری بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جذب دانشجویان غیر ایرانی مطلوب بوده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تحصیل جوانان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور گفت: دانشگاه های دنیا در 5 گروه ممتاز، خوب، متوسط ، ضعیف و بسیار ضعیف ارزشیابی شده اند که اعتبار سنجی دانشگاه های خارج از کشور از این طریق صورت می گیرد.

وی افزود: روند مراجعه دانشجویان ایرانی برای ارزشیابی مدارک تحصیلی شان در سال 1389 بیشتر به دانش آموختگان کشور های هند، مالزی، انگلستان و در سال 1390 به دانش آموختگان کشورهای مالزی، هند، انگلستان و در سال 1391 کشور مالزی بوده است.