دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصویر برداری زنده از روده انسان به کمک نانو ذرات



اخبار,اخبارعلمی,تصویر برداری زنده از روده


 اخبار علمی  - تصویر برداری زنده از روده انسان به کمک نانو ذرات

طول روده کوچک انسان تقریبا 12 سانتیمتر بوده و ضخامتی حدود 2.5 سانتیمتر دارد. این بخش از دستگاه گوارش میان معده و روده بزرگ قرار گرفته و بیشترین هضم جذب غذا در آن اتفاق می‌افتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، پژوهشگران با استفاده از مولکول‌های رنگی، نانوذراتی ساختند که درصورت وارد شدن به روده کوچک، امکان تصویربرداری از آن را فراهم می‌کند. با این روش می‌توان به‌صورت زنده از فعالیت روده تصویربرداری کرد.
 
ساختارهای موجود در روده انسان را نمی‌توان به راحتی با استفاده از پرتوهای اشعه‌ایکس مطالعه کرد. هر چند اسکنرهای سونوگرافی و MRI قادر به ارائه اطلاعاتی در این حوزه اند اما هر یک با محدودیت‌هایی روبرو هستند.
 
پژوهشگران دانشگاه بوفالو روش جدید تصویربرداری ارائه کردند که در آن از نانوذرات معلق در یک سیال استفاده می‌شود. محلول که شبیه به یک آبمیوه نانویی است توسط بیماری نوشیده می‌شود که بعد از رسیدن به روده، با استفاده از تابش لیزر بی‌خطر می‌توان از این بخش از بدن تصویربرداری کرد.
 
جاناتان لوول از محققان این پروژه می‌گوید: «روش‌های تصویربرداری رایج می‌تواند روده و انسداد ایجاد شده در آن را نشان دهد اما با این روش‌ها نمی‌توان به‌صورت زنده دید که هر یک از بخش‌های کوچک روده چگونه عمل می‌کنند. تصویربرداری بهتر موجب بهبود درک ما از بیماری‌های مربوط به روده می‌شود و به پزشکان کمک می‌کند تا روش‌های درمانی مؤثرتری برای درمان برخی بیماری‌ها ارائه کنند.
 
معمولاً برای تصویربرداری از روده کوچک، بیمار باید محلول غلیظی موسوم به باریم را بنوشد. سپس پزشکان می‌توانند با استفاده از اشعه‌ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و سونوگرافی از روده را انجام دهند. تمام این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی از قبیل ایمنی، دسترسی و فقدان کنتراست هستند.
 
این گروه تحقیقاتی، گروهی از رنگ‌ها موسوم به نفتالسیانین را مورد مطالعه قرار دادند که می‌تواند پرتوهای نور را در طیف مادون قرمز جذب کند. این طیف نوری برای تصویربرداری از مواد زیستی ایده‌ال بوده و کنتراست خوبی می‌دهد.
 
این گروه تحقیقاتی نانوذرات تولیدی خود را روی موش‌ها آزمایش کرده و با استفاده از پرتو پالس لیزر موفق به تصویربرداری از روده شدند.


 اخبار علمی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
نانو ذرات طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمیم ضد باکتریایی استخوان به کمک نانو ذرات نقره



ترمیم ضد باکتریایی استخوان به کمک نانو ذرات نقره

شکستگی‌های استخوانی از آن دست اتفاقات ناخوشایند و ناتوان‌کننده است که با گذشت یک تا چند ماه بسته به نوع و محل شکستگی و سن و شرایط عمومی، ترمیم و درمان می‌شود.

یکی از با ارزش‌ترین ترکیبات زیست‌سازگار برای تهیه مواد قابل کاشت استخوانی، هیدورکسی آپاتیت است.

امروزه یکی از راه‌های ترمیم استخوان‌ها پیوند استخوان می‌باشد که مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد، از همین رو محققان و پژوهشگران کشور در پی یافتن راهی برای ترمیم استخوان‌ها با استفاده از فناوری نانو، از کامپوزیت‌هایی استفاده کردند. یکی از این کامپوزیت‌ها هیدروکسی آپاتیت است که از دو عنصر کلسیم و فسفر است که برای تشکیل  استخوان بسیار ضروری است. البته کاربرد این ماده به دلیل استحکام پایین و شکنندگی آن، به تنهایی امکان‌پذیر نیست. به همین منظور محققان از دو نانو کامپوزیت کیتوزان و نانو هیدروکسی آپاتیت به منظور ترمیم استخوان و کاهش عفونت در محل ضایعه استفاده کردند.

در مطالعات قبلی نانو کامپوزیت کیتوزان و نانو هیدروکسی آپاتیت با غلظت‌های متفاوت کیتوزان انتخاب شدند و تمامی تست‌های ویژگی یابی و برون تنی و درون تنی ترمیم استخوان بر روی آنها انجام شد و در نهایت کامپوزیت با کارایی بهتر ترمیم کننده‌ی استخوان به عنوان پایه برای این مطالع انتخاب شد.

نانو ذرات نقره خاصیت ترمیم‌کنندگی دارند
شیما توکل عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق دکترای نانو تکنولوژی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص این پروژه اظهار داشت: در این طرح به ترکیب با بهترین کارایی کیتوزان- نانو هیدورکسی آپاتیت حاصل، نانو ذرات نقره و پلی‌دی میتیل سیلوکسان اضافه شده و اجازه داده می‌شود تا ترکیب کامپوزیتی به صورت درجا ساخته شود. مطالعات نشان دادند نانو نقره نیز علاوه برخاصیت ضد باکتریایی، خاصیت ترمیم‌کنندگی استخوان هم دارد. به طور کلی این دو نانو کامپوزیت به منظور ترمیم استخوان و کاهش التهاب . عفونت در محل ضایعه طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: نتایج نشان داده که نانو کامپوزیت حاوی ذرات نقره نسبت به نانو کامپوزیت حاوی سیلسیم، درصد زنده بودن سلول و فعالیت ضد باکتری بالاتری را القا می‌کند. همچنین ادغام نانو ذرات  نقره با نانو کامپوزیت، مانع از انتشار سریع یون‌های نقره شده و پتانسیل ایجاد سمیت در سلول‌ها را محدود می‌کند. در نتیجه توان بازسازی بالای استخوان نانو کامپوزیت نقره و زیست سازگاری خوب و همچنین فعالیت ضد باکتریایی مناسب، آن را به گزینه‌ی مناسبی به عنوان پرکننده در محل شکستگی استخوان آسیب دیده تبدیل می‌نماید.

با تکمیل مطالعات در استفاده از این نتایج و تولید انبوه این ماده می‌توان از طریق جلوگیری از مشکلات مربوط به عفونت استخوانی و تسریع روند ترمیم استخوان به کاهش هزینه‌های وارد شده بر سیستم سلامت کشور کمک کرد.

بازسازی بافت استخوان معیوب و عوارض مربوط به عمل جراحی همچون عفونت محل شکستگی از نگرانی عمده در جراحی ارتوپد است. از این رو توسعه کامپوزیت‌های ضد باکتریایی به منظور بهبود فرآیند استخوان‌سازی اهمیت بالایی دارد.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری پژوهشگران دانشگاه صنعتی بابل موفق به ساخت این نانو کامپوزیت‌ها شدند.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران