دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصاویر دیدنی از همنوع‌خواری یك كهكشان با قلب پر قدرت



تصاویر دیدنی از همنوع‌خواری یك كهكشان با قلب پر قدرت

رصدخانه‌های آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویر دیدنی از طول موج‌های كهكشان مرموز Centaurus A تهیه كرده‌اند كه شواهد جدیدی از گذشته همنوع‌خواری و هسته پر قدرت این كهكشان را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، كهكشان Centaurus A كه در فاصله 12 میلیون سال نوری قرار دارد، نزدیك‌ترین كهكشان بیضوی به كهكشان راه شیری محسوب می‌شود.

 

این كهكشان بیضوی در قرن نوزدهم میلادی كشف شده و وجود گرد و غبار در مركز آن یك پدیده غیرمعمول محسوب می‌شد كه پس از گذشت یك قرن ماهیت اصلی هسته كهكشان مشخص شد.

در تصاویر بدست آمده توسط دو رصدخانه Herschel‌ و XMM-Newton آژانس فضایی اروپا، دو جت عظیم از مواد منفجره یك سیاهچاله ب55سیار بزرگ در قلب کهکشان Centaurus A مشاهده می شود.

امواج رادیویی بسیار قوی كه توسط الكترون‌ها به وجود آمده‌اند، با سرعتی نزدیك به سرعت نور در اطراف میدان مغناطیسی هسته كهكشان حركت می‌كنند. در تصاویر مادون قرمز تهیه شده توسط تلسكوپ Herschel جت‌های عظیم و یك دیسك پیچ خورده از گرد و غبار در نزدیكی مركز كهكشان به وضوح دیده می‌شوند.

 

در تصاویر اشعه ایكس تلسكوپ XMM-Newton نیز اثرات دو جت عظیم مواد و وجود گاز داغ در كهكشان دیده می‌شود. این تلسكوپ كه برای مشاهده هاله‌های اطراف كهكشان مناسب است، تصاویری از اثرات سیاهچاله عظیم در مركز كهكشان بیضوی تهیه كرده است و مواد در اطراف سیاهچاله بصورت درخشان دیده می شوند.

 

پروفسور «كریستین ویلسون» از محققان دانشگاه مك مستر كانادا و سرپرست تیم تحقیقاتی كهكشان Centaurus A‌ تأكید می كند: این كهكشان بیضوی با دو جت عظیم ناشی از سیاه چاله موجود در آن، شبیه ترین نمونه به كهكشان راه شیری محسوب می شود. استفاده از تلسكوپ های آژانس فضایی اروپا و تلسكوپ های دیگر با طول موج های متفاوت امكان بررسی اثرات دو جت عظیم در قلب كهكشان را برای محققان فراهم كرد./ایسنا


  كهكشان بیضوی ,عکس كهكشان بیضوی ,هسته كهكشان,اخبار,اخبار علمی,


ویدیو مرتبط :
همنوع خواری کفتارها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین و پر قدرت ترین خودروی رهگیری جهان + تصاویر



اخبار گوناگون - اولین و پر قدرت ترین خودروی رهگیری جهان + تصاویر

اولین خودروی رهگیری جهان با قدرت فوق العاده زیاد و وزن سبک خود تحول جدیدی در صنعت خودروسازی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کارخانه ماشین سازی مک لارن بزرگترین خودروی رهگیری جهان را رونمایی کرد.

 

اخبار,اخبار گوناگون ,پر قدرت ترین خودروی رهگیری


فرمان این خودرو بر اساس طرح فرمول یک ساخته شده است. قدرت موتور این خودرو هم 986 اسب بخار برآورد شده است که آن را در میان خودروهای قدرتمند جهان در رده اول قرار میدهد.

اخبار,اخبار گوناگون ,پر قدرت ترین خودروی رهگیری

 
مهندسان میگویند تمام سعی بر این بوده است که هر چه بیشتر وزن خودرو سبکتر شود، خودرو برخلاف اسکلت بندی قوی که دارد، میتواند بسیار قدرتمند باشد، شیشه های آن از ضخامت بالایی برخوردار نیستند.

اخبار,اخبار گوناگون ,پر قدرت ترین خودروی رهگیری

 
 شاسی و همچنین پوسته های صندلی آن از جنس فیبرکربن ساخته شده اند و اکنون وزن آن به حدود 90 کیلوگرم میرسد.

اخبار,اخبار گوناگون ,پر قدرت ترین خودروی رهگیری

 
همچنین برای راحتی کار راننده تمام کلیدهای کنترلی ماشین روی فرمان خودرو تعبیه شده اند.

 

اخبار,اخبار گوناگون ,پر قدرت ترین خودروی رهگیری

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران