تصاویری از فوران تاج خورشیدی به بلندای 90 مایل

دانشمندان ناسا تصاویر دیدنی از فوران خورشیدی با ارتفاع 90 مایل را منتشر کردند.

تصاویر اتمسفر خارجی خورشید شواهدی از وجود نوارهای مغناطیسی فراهم می‌آورد که به باور دانشمندان این منطقه را تا 4 میلیون درجه سیلیسوس داغ می‌کند.

ناسا ,  فوران خورشیدی

زمانی فوران‌ها روی می‌دهد که به خاطر چرخش پلاسما بر روی سطح خورشید دسته کوچکی از میدان‌های مغناطیسی به دور یکدیگر بپیچند. این ساختارهای 90 مایلی پویا، انرژی لازم را برای داغی تاج خورشید فراهم می‌آورند.

اکنون مشخص شده است دستکم دو ساز وکار گرمایشی در کار است از جمله فرآیندی موسوم به امواج الکترومغناطیسی که به پلاسما نفوذ و انرژی خود را به ذرات اجزای آن منتقل می‌کند.

اما گرمای بیشتری که لازم است تاج خورشید را به دمای فوق العاده بالا برساند، از فروپاشی و شکل‌گیری دوباره نوارهای مغناطیسی ناشی می‌شود.

ناسا ,  فوران خورشیدی

دکتر جاناتان سرتین از مرکز پرتاب فضایی مارشال ناسا در آلاباما با رصدهای جدید خود، از این نظریه پشتیبانی کرده است.

سرتین و همکارانش از کاوشگر "تصویربردار تاج خورشیدی کیفیت بالا" (Hi-C) که جولای سال گذشته با یک موشک به فضا پرتاب شد استفاده کرده و به 5 دقیقه داده پیش از ورود دوباره به جو زمین دست یافتند.

این تلسکوپ فوق- فرابنفش به پلاسمای تاج خورشید دارای دمای حدود 1.5 میلیون درجه سیلسیوس خیره شده و تصاویری با شفافیت 5 برابر بیش از تصاویر آرشیوی پیشین تهیه کرده است.

دکتر سرتین می‌گوید: مشاهده شده است این نوارهای مغناطیسی منطقه فعالی در تاج خورشیدی، برای گرم کردن این ساختار به دمای 4 میلیون درجه، انرژی کافی را به دست آورده، آرام ساخته و توزیع می‌کنند.

ناسا ,  فوران خورشیدی

گرمای امواج می‌تواند سازوکار شایعی در دوره‌های آرام خورشیدی بوده و  برای گرم شدن تاج تا دمای یک میلیون و 500 درجه سیلیسوس کافی باشد.

اما در دوره‌های فعالیت تاج خورشیدی گرمای اضافی باید به 2 میلیون تا 4 میلیون درجه سیلیسیوس برسد، به طور نظری گفته می‌شود این گرما از اتصال و فروپاشی نورهای مغناطیسی ناشی می‌شود.

اگرچه این رصد 5 دقیقه‌ای نمی‌تواند به طور روشنی مشخص کند که اتصال دوباره میدان مغناطیسی و آرامش پس از آن، ساز و کار گرمایشی غالب در سراسر منطقه فعال تاج خورشیدی است؛ اما انرژی در دسترس ناشی از آرامش میدان رصد شده در نمونه‌های ما، برای گرمایش مشاهده شده کافی است.

ناسا ,  فوران خورشیدی

نتایج این مطالعات در نشریه Natureمنتشر شده است.

منبع:mehrnews.com

فوران تاج خورشیدی

تصاویری از باغ مصنوعی با ابر درختان خورشیدی در سنگاپور

باغی با درختان خورشیدی , باغ مصنوعی

ابر درختانی در ابعاد آسمانخراش از طریق پنل‌های خورشیدی، برق مورد نیاز مجموعه فضای سبز 250 هكتاری Bay South Park سنگاپور را تأمین می‌كنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این باغ بخشی از پروژه 544 میلیون دلاری «پایتخت سبز جهان» است كه توسط مسؤولان سنگاپور برای جذب گردشگر بیشتر در حال اجراست.

در این باغ، بیش از 220 هزار گونه مختلف گیاهی در مساحتی به وسعت چهار زمین فوتبال كشت شده‌اند.

در این فضای سبز دیدنی 18 ابر درخت با ارتفاع بین 25 تا 50 متر احداث شده است كه 11 درخت مجهز به سیستم خورشیدی فتوولتائیك برای تبدیل نور خورشید به انرژی برق است.

تنه غول پیكر درختان مصنوعی از فولاد و بتن ساخته شده و هزاران رشته سیم نیز شاخه های آنها را شكل داده اند، همچنین گیاهان استوایی و گونه های مختلف سرخس بدنه ابر درختان را مزین كرده اند.

پل هایی بین ابر درختان و در ارتفاع 22 متری نصب شده است كه دید وسیعی از فضای باغ را در اختیار بازدیدكنندگان قرار می دهد.

این باغ بصورت رسمی 29 ژوئن (9 تیر) افتتاح می شود و هزینه بازدید نیز 22 دلار اعلام شده است.

مجموعه فضای سبز Bay South Park سنگاپور