دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص فوری یک بیماری خطرناک در نوزادان نارس از روی سیگنال‌های قلبی



اخبار,اخبار علمی,کودک

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف روشی را توسعه داده‌اند که می‌توانند بیماری آپنه-برادیکاردی را که تشخیص فوری آن از اهمیت بالایی برخوردار است، با استفاده از تغییرات ضربان قلب به سرعت تشخیص دهند.

ایست تنفسی طولانی مدت به همراه افت در نرخ ضربان قلب، بیماری است که درصد زیادی از نوزادان نارس به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری که به آپنه-برادیکاردی موسوم است، حدود نیمی از نوزادانی که در دوره 30 تا 31 هفتگی جنینی متولد شده و حدود سه چهارم نوزادانی که بین 22 تا 27 هفتگی متولد می‌شوند را مبتلا می‌کند که به دنبال آن میزان جذب اکسیژن و در نتیجه فعالیت سلول‌های مربوط به بافتهای مهم بدن از جمله مغز کاهش یافته و تکرار آن مانعی در برابر رشد سیستم عصبی نوزاد است که می‌تواند منجر به ضعف و یا فلج حرکتی دائمی شده و یا حتی زمینه مرگ ناگهانی در بسیاری از نوزادان را فراهم آورد.

 

به همین دلیل نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ( NICU ) تحت مانیتورینگ دائمی قلبی و تنفسی قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های قلبی و تنفسی آنها به منظور تشخیص هرچه سریعتر علائم گویای وقوع آپنه-برادیکاردی ثبت شود.

اهمیت سرعت در تشخیص رویداد آپنه-برادیکاردی به دلیل عملیاتی است که لازم است هر چه سریعتر و به دنبال اعلام خطر نمایشگر توسط پرستار مراقب انجام شود که شامل به حرکت در آوردن نوزاد، برای تنفس مجدد و یا قرار دادن ماسک تنفس و یا نهایتاً لوله‌گذاری تنفسی است. این تأخیر زمانی تا واکنش برای پرستار طولانی به نظر می‌رسد.

بر اساس آمارها حدود هفت درصد از نوزادان به صورت نارس به دنیا می‌آیند و پردازش سیگنال‌های قلبی از روش‌هایی است که برای تشخیص زودهنگام این بیماری در جهان به کار می‌رود، به همین دلیل پژوهشگران همواره برای توسعه این روش در حال تحقیق هستند.

سمیرا مسعودی که به راهنمایی دکتر محمدباقر شمس‌اللهی، طی انجام پروژه پایان‌نامه خود به این موضوع پرداخته است، در پایان‌نامه خود روش انجام کار را بدین صورت معرفی می‌کند: در این پروژه سری‌های زمانی حاوی اطلاعات مبتنی بر رخداد آپنه-برادیکاردی از سیگنال‌های قلبی، استخراج و روش‌های کلاسیک و مبتنی بر مدل مخفی مارکوف بر اساس این سری‌های زمانی، پیاده سازی و مقایسه شده‌اند.

 

علاوه بر آن در این تحقیق، اثر استفاده از داده‌ها بصورت مجزا و چندبعدی در الگوریتم‌های مدل مخفی مارکوف و مدل مخفی نیمه مارکوف و همین‌طور با در نظرگرفتن برهمکنش بین داده‌ها در الگوریتم مدل مخفی مارکوف کوپلاژ شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در این طرح داده‌های ثبت شده‌ مربوط به سیگنال‌های قلبی تعدادی نوزاد در بیمارستان دانشگاه«رن» فرانسه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
اپلیکیشن تلفن همراه برای تشخیص نوزادان نارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشخیص بیماری‌های خطرناک با مسواک هوشمند



اخبار,اخبار علمی,مسواک هوشمند

محققان دانشگاه آکسفورد موفق به ساخت مسواک هوشمندی شدند که قادر است وضعیت سلامت بدن و خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان را مشخص کند.

درون مسواک هوشمند، ریزتراشه‌هایی تعبیه شده‌اند که اقدام به تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای با هدف یافتن نشانه‌های زودهنگام بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر تا سرطان می‌کنند. ریزتراشه‌ها پس از نفوذ بزاق از طریق یک سوراخ کوچک، محتویات موجود در آن را پردازش کرده و سپس نتیجه را به صورت اطلاعات دیجیتال در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این سوراخ تنها 1.5 نانومتر است که تنها به دی‌ان‌ای اجازه ورود می‌دهد.


دکتر «کلیویک بران» متخصص نانوتکنولوژی دانشگاه آکسفورد اظهار کرد: با تولید صنعتی آشکارسازهای کوچک برای تشخیص بیماری، تحولی شگرف در دنیای پزشکی و سلامت به وقوع خواهد پیوست؛ همانطور که آشکارسازهای نانو برای اولین‌بار برای تشخیص بیماری ابولا در آفریقا با موفقیت آزمایش شدند.

اخبار علمی و آموزشی - ایسنا