دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص سرطان دهانه رحم با تلفن هوشمند



اخبار , اخبار گوناگون ,نقاشی‌های یخی

 

دوربین تلفن‌های همراه هوشمند علاوه بر ثبت عکس سلفی، می‌توانند برای آزمایش سرطان دهانه رحم و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) مورد استفاده قرار بگیرد.

تشخیص بیماری به ویژه در کشورهایی با منابع محدود، پرهزینه و زمان‌بر است. «رالف وایسلدر» از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بر این باور است که هولوگرافی دیجیتالی – تولید تصاویر سه‌بعدی از سلول‌ها با استفاده از یک دستگاه سازگار با تلفن همراه می‌تواند به کاهش هزینه و زمان تشخیص بیماری کمک کند.

وایسلدر و همکارانش برای تبدیل هولوگرافی به ابزار تشخیص، ابتدا باید توسط مولکول‌های متفاوتی مانند نمونه‌های جمع‌آوری شده طی آزمایش پاپ اسمیر،‌ نور را به اشکال مختلف منکسر می‌کردند. آن‌ها این کار را با افزودن میکرومهره‌هایی که به مولکول‌های خاص مانند نشانگرهای سرطان یا دی‌ان‌ای HPV متصل می‌شدند و الگوی انکسار آن‌ها را تغییر می‌دادند، انجام دادند.

محققان سپس نمونه را درون دستگاه وارد کرده و آن را به تلفن همراه هوشمند متصل کردند. در ادامه، نور به نمونه تابانده شد و الگوهای نور منکسر شده توسط دوربین تلفن همراه شناسایی شدند. هرچه میکرومهره‌ها بیشتر قابل مشاهده بودند، خطر سرطان دهانه رحم بیشتر بود. این اطلاعات به رایانه‌ای ارسال شد که تصویری از سلول‌های حاضر در نمونه را ایجاد می‌کرد. تصویر بدست آمده سپس به همراه نتایج مجددا به تلفن ارسال می‌شود.

هزینه این فرآیند 45 دقیقه‌ای، 1.80 دلار است.

این دستگاه می‌تواند بین زنان در معرض خطر بالاتر یا پایین‌تر ابتلا به سرطان دهانه رحم تمایز قائل شده و وجود HPV را با دقت آزمون‌های رایج شناسایی کند.

محققان همچنین میکرومهره‌هایی را که به نشانگرهای مرتبط با سرطان خون متصل بودند، آزمایش کردند. در یک کارآزمایی آزمایشی، میکرومهره‌ها بر روی نمونه‌های لنف افراد دارای غدد لنفاوی بزرگ آزمایش شدند. لنف، مایع جاری در اطراف سیستم لنفاوی انسان است. این افزایش اندازه می‌توانند نشانه‌ای از عفونت یا وجود تومورهای خوش‌خیم و بدخیم باشد.

نتایج بدست آمده توسط تلفن هوشمند، وجود سلول‌های سرطانی را در چهار نفر تائید کرد و چهار نفر دیگر را بدون سرطان تشخیص داد که با نتایج آزمایشات رایج مطابقت داشت.

وایسلدر اکنون در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این فناوری در پروژه اچ‌آی‌وی در بیمارستان بوستون به منظور آزمایش قابلیت دستگاه برای شناسایی سرطان‌هایی است که در اثر این ویروس تشدید شده‌اند.

ویروس پاپیلوم انسانی ویروسی است که از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد و آمیزش جنسی انتقال می‌یابد. بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس وجود دارد. اکثر مبتلایان از این موضوع بی‌اطلاع هستند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود، اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیرسرطانی بر روی پوست) و یا زگیل تناسلی شوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از این ویروس می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد کنند. 

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرطان دهانه ی رحم، دومین سرطان شایع در خانم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه سرطان دهانه رحم را به موقع تشخیص دهیم؟



سرطان دهانه رحم, پاپ اسمیر,تشخیص سرطان دهانه رحم

چگونه سرطان دهانه رحم را به موقع تشخیص دهیم؟
خانم ها بخوانند...
 پاپ اسمیر روشی مؤثر در تشخیص زودرس سرطان دهانه ‏ی رحم است كه در آن با یك معاینه ساده چند سلول از دهانه رحم برداشته شده و زیر میكروسكوپ پس از رنگ آمیزی دیده می شود و در صورتی كه تغییرات سلولی در جهت بدخیم شدن از خود نشان بدهد برای پیشگیری از ایجاد تومور و مشكلات بعدی ، اقدامات زودرس انجام می شود.
این كار در همه خانم هایی كه فعالیت جنسی را آغاز كرده اند( پس از ازدواج ) انجام می شود و مخصوصاً افرادی كه از سن پائین فعالیت جنسی را آغاز كنند به دلیل خطر بیشتر باید مورد توجه خاص قرار گیرند.
در كشورهای غربی كه ارتباط جنسی آزاد است و احتمال ارتباط با چند نفر وجود دارد این خطر بالاتر است در این جوامع هم تعداد مبتلایان به سرطان گردن رحم بیشتر است و هم ابتلا در سنین پائین تر دیده می شود.
برای انجام پاپ اسمیر پزشك شما را معاینه كرده و در همان حالت با استفاده از یك وسیله چوبی یا برس ظریف چند سلول ازقسمت ابتدائی گردن رحم برداشته و روی یك قطعه شیشه‏ی نازك می گذارد و با یك اسپری یا محلول خاص آنرا فیكس می كند تا خراب نشود و به بخش پاتولوژی می فرستد.
 پزشك پاتولوژیست این سلول ها را زیر میكروسكوپ مشاهده می كند و در صورت وجود تغییرات مشكوك در آن، گزارش می كند و پزشك زنان با توجه به این گزارش ،تصمیم برای درمان داروئی یا نمونه برداری مجدد می گیرد.
برای انجام پاپ اسمیر به این نكات توجه كنید:
1- در هنگام عادت ماهیانه پاپ اسمیر انجام ندهید، زیرا وجود خون تشخیص دقیق را مشكل می سازد.
2- از 24 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر از نزدیكی بدون كاندوم خودداری كنید، چون نتیجه پاپ اسمیر را مخدوش می كند.
3- از 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، استفاده از داروهای واژینال (شیاف و پماد) را قطع كنید.
منبع:seemorgh.com
 - دکتر نسرین السادات علوی