ترک اعتیاد به کوکائین با نور لیزر!

ترک اعتیاد,ترک اعتیاد به کوکائین با نور لیزر

ترک اعتیاد به کوکائین با نور لیزر!

محققان آمریکایی با تاباندن پالس های نور لیزر به مغز موش های صحرایی موفق به روشن و خاموش کردن اعتیاد به کوکائین در این حیوانات شده اند.

کوکائین یکی از مواد مخدر اعتیادآور و مخرب محسوب می شود و روش های درمانی مختلفی برای رهایی از اعتیاد به این ماده توسعه یافته است. در مطالعه مشترک محققان موسسه ملی بهداشت (NIH)، مرکز تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (UCSF) و کلینیک ارنست گالو از روش تاباندن پرتوهای لیزر به مغز برای ترک اعتیاد به کوکائین استفاده شده است.

محققان از پروتئین های حساس به نور موسوم به رودوپسین (rhodopsin) استفاده کرده و آنها را از طریق روش مهندسی ژنتیک داخل سلول های عصبی قشر جلوی پیشانی (prefrontal cortex) موش ها قرار دادند. این قشر مرتبط با تمایل و کنترل مصرف مواد مخدر شناخته می شود.

از طریق کابل های فیبر نوری که درون مغز موش های صحرایی کاشته شده بودند، نور لیزر به نورون ها تابانده شده و سلول ها فعال شدند؛ نتیجه به دست آمده نشان می دهد که با روشن کردن و تاباندن نور به نورون ها، اعتیاد به کوکائین از بین می رود.

در مقابل با غیر فعال کردن نورون ها یا خاموش کردن نور، رفتار اعتیاد به کوکائین بار دیگر در موش ها ایجاد شد.

تحقیقات نشان می دهد که هر دو گروه موش های صحرایی و انسان های معتاد به کوکائین دارای فعالیت کم قشر جلوی پیشانی مغز هستند. محققان معتقدند که روش تحریک مغناطیسی کرانیال (TMS) که از اتصال میدان الکترومغناطیسی به پوست سر استفاده می کند، برای ترک اعتیاد به کوکائین در انسان قابل استفاده خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است./ایسنا

مصاحبه سایت ترک اعتیاد رئیس اداره پزشکی اعتیاد آلمان

بستنی مثل کوکائین اعتیاد آور است

خبرگزاری ایسنا: تمایل به خوردن بستنی آن‌قدر قوی است که می‌توان آن را با اعتیاد به مواد مخدر قیاس کرد.

پژوهشگران دریافته‌اند مغز آن‌چنان تمایلی به مصرف بیشتر بستنی از خود نشان می دهد که می‌توان آن را با تمایل شدید معتادان به کوکائین مقایسه کرد.

نتایج این تحقیق تاییدکننده دستاورد پژوهش‌های گذشته مبنی بر اعتیادآور بودن هله‌هوله است.

بر اساس گزارش «كنجكاو» یافته‌های این پژوهش كه در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم بستنی مصرف می‌کنند، تمایل دارند به منظور رسیدن به لذت ناشی از مصرف آن که حالت نشئگی دارد، همچنان در خوردن بستنی افراط کنند و این روند همان است که در مورد مواد مخدر نیز مصداق دارد.

کایل برگر از موسسه پژوهشی اورگان و از محققان این پژوهش معتقد است كه زیاده‌روی در مصرف غذاهای حاوی چربی و شکر واکنش‌های مغز را تغییر می‌دهد و همانند مواد مخدر هر چقدر بیشتر مصرف شوند، احساس لذت کمتری دارند؛ بنابراین برای رسیدن به لذت مورد نظر، در مصرف آن افراط می‌شود و حالتی معتادگونه به خود می‌گیرند.