دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ترفندهاي جستجو در گوگل



 

 

ترفندهاي جستجو در گوگل

 

دستورات و المان‌هاي خاص:
علاوه بر OR و AND و جستجو‌هاي عبارتي، Google دستورهاي خاص زيادي را براي محدود نمودن جستجوي شما فراهم نموده است.
همانند همه موتورهاي جستجوي Full Text، در گوگل به جاي اينکه صفحات وب تنها بر اساس عنوان و توضيحات انها ايندکس شوند، صفحات وب کلا ايندکس مي‌گردند. دستورهاي خاص به کاربران گوگل اجازه مي‌دهند که جاهاي معيني از صفحات وب را براي اطلاعات به خصوصي، جستجو نمايند، (که آن‌ها اپراتورهاي پيشرفته نيز ناميده مي‌شوند). اين ويژگي (دستورات و المانهاي خاص) خيلي چاره‌ساز است مخصوصا زماني که شما با بيش از 8 بيليون صفحه وب مواجهيد و مي‌خواهيد دامنه جستجوي خود را محدودتر نماييد!
مثلا ذکر اينکه اينکه کلمات عبارت مورد نظر شما تنها بايستي در عنوان يا URL صفحات وب باشد، مي‌تواند کمک شاياني به شما براي به دست
اوردن نتايج بسيار خاص داشته باشد. در ادامه به شرح برخي از المان‌هاي دستوري معمول خواهيم پرداخت:

 

intitle:
اين المان جستجوي شما را به عنوان صفحات وب محدود مي‌کند و متغير allintitle: صفحاتي که عنوانشان تمام کلمات ذکر شده جستجو را دربردارد را پيدا مي‌کند و هر دو دستور، قبل کيوردها استفاده مي‌شوند.
intitle:"windows xp"
allintitle:"windows xp" microsoft
همچنين ممکن است شما ترجيح دهيد از دستور allintitle: استفاده نکنيد، چون در ترکيب با دستورات ديگر ممکن است خوب کار نکند.

 

 

site:
اين دستور به کاربر اجازه مي‌دهد که جستجوي خود را به يک سايت محدود نمايد.

site:sobbekheir.com

نکته اي که تذکرش لازم است اين‌است که اين دستور، دستور خوبي براي يک وب‌سايتي که شامل زيرشاخه‌هايي (مثل /~sam/album/ ) است، نمي‌باشد. مثلا شما نميتوانيد با دستور site: همه صفحات را در http://www.sobbekheir.com/test/test1/ بيابيد و گوگل هيچ نتيجه‌اي براي جستجوي شما نخواهد يافت. به جاي اين دستور، دستور inurl: پيشنهاد مي‌شود.

 

 

ترفندهاي جستجو در گوگل

 

inurl:
اين دستور جستجوي شما را به URL صفحات وب محدود مي‌کند. اين دستور براي يافتن صفحات help بسيار خوب کار مي‌کند، زيرا آن‌ها نسبتا در ساختار خود منظم‌اند و allinurl: متغيري است که همه کلمات ليست شده در URL را پيدا مي‌کند ولي در ترکيب با دستورت ديگر خوب کار نمي‌کند.
inurl:help
allinurl:search help
همانطور که مي‌بينيد استفاده inurl: به جاي site: يک مزيت ضروري دارد و آن اينست که شما مي‌توانيد از آن براي جستجوي ساب‌دايرکتوري‌ها (زيرفهرست‌ها) نيز استفاده نماييد.
تذکر: در استفاده از دستور inurl: براي داشتن نتايج بيشتر از //:http استفاده نکنيد.
همچنين شما مي‌توانيد inurl: را در ترکيب با site: به کار بريد تا بتوانيد اطلاعات ساب‌دامين‌ها (زيردامنه‌ها) را استخراج نماييد. براي مثال sobbekheir.com چند تا ساب‌دامين دارد؟ يک جستار سريع به شما کمک مي‌کند تا به پاسخ اين جواب برسيد:
site:sobbekheir.com -inurl:www.baytoote.com
اين جستجو از گوگل ميخواهد تا تمام صفحات دامنه sobbekheir.com را ليست کند، اما صفحاتي را که از زير دامنه معمول www هستند و شما آن‌ها را قبلا ديده بوديد، ناديده بگيريد.

 

 

link:
اين دستور فهرستي از صفحاتي که به URL تعيين شده لينک داده‌اند را، مي‌يابد. اگر link: را وارد کنيد شما به فهرستي از صفحاتي که به صفحه گوگل لينک داده‌اند، دست مي‌يابد ( نه در هر جاي دامنه google.com ) نگران نباشيد اگر ادرس شما با //:http همراه نباشد، شما به آن نيازي نداريد. بنابراين اگر ادرس شما //:http هم داشت، باز گوگل آن‌را ناديده مي‌گيرد. اين دستور به خوبي با هر URL با محتواي بزرگ کار مي‌کند. مثلا سرعت جستجويش در http://www.sobbekheir.com/test/test1 فرقي با بالاترين مرتبه سايت، مثل sobbekheir.com ندارد.

 

 

cache:
اين دستور يک کپي از صفحه‌اي که در  گوگل ايندکس گذاري شده است را، مي‌يابد. حتي اگر آن صفحه ديگر در URL اصلي در دسترس نباشد يا محتوايش به کلي تغيير کرده باشد.
cache:www.yahoo.com
catch گوگل مخصوصا براي باز يافتن نگارش قبلي يک صفحه که بارها تغيير مي‌کند، مناسب است.

 

 

daterange:
اين دستور جستجوي شما را به تاريخ به خصوصي يا يک محدوده تاريخي که صفحه در گوگل ايندکس گذاري شده، محدود مي‌نمايد. بايد در نظر داشت که اين جستجو، کاري به تاريخي که يک صفحه ساخته شده است، ندارد و تنها بر مبناي تاريخ ايندکس گذاري در گوگل، عمل مي‌کند.


ویدیو مرتبط :
‫مثل یک حرفه ای در گوگل جستجو کنید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه اندازی سرویس جدید گوگل برای صرفه جویی در زمان جستجو



 

 

 

گوگل

 

 

گوگل برپایه یک فناوری هوشمند و سریع، سرویس جدیدی را راه اندازی کرده است که ۲ تا ۵ ثانیه در هر جستجو صرفه جویی می کند.

 این فناوری زیرساخت جدید، مکانیزیمی است که می تواند آن چیزی را که کاربر در حال جستجوی آن است پیش بینی کند.

به طور متوسط یک میلیارد جستجو در هر روز بر روی موتور جستجوی گوگل انجام می شود (حدود نیمی از تمام جستجوها در مدت ۲۴ ساعت بر روی وب). بنابراین این سرویس که "گوگل فوری" (Google Instant) نام دارد می تواند معادل ۱۱ ساعت در هر ثانیه و یا ۱۱۱ سال در هر روز جستجوی کاربران تمام دنیا در زمان صرفه جویی کند.

در حقیقت در روی شبکه مدت زمان یک شبانه روز با مدت زمان شبانه روز دنیای واقعی تفاوت دارد به طوری که کاربران در مدت یک ثانیه می توانند همزمان چندین کار را با هم انجام دهند و بنابراین یک "شبانه روز دیجیتالی" برابر با ۳۲ ساعت است که این رقم تا سال ۲۰۱۳ دو برابر خواهد شد.

فناوری Google Instant از یک تداخل جدید برای بزرگترین موتور جستجوی دنیا استفاده می کند. این آلگوریتم در حالی که کاربر مشغول نوشتن کلمات کلیدی است از طریق یک سیستم هوشمند، کلمات مورد نظر کاربر را پیش بینی کرده و آن را در قسمت جستجو وارد می کند.

این مکانیزم با سیستمی که در حال حاضر در سرویس Google Suggest (گوگل پیشنهاد) وجود دارد تفاوت دارد.

Google Suggest در زمانی که کاربر مشغول نوشتن کلمات کلیدی است اصطلاحات مشابه را که از سوی سایر کاربران بیشترین جستجو را داشته اند پیشنهاد می دهد. این درحالی است که Google Instant می تواند حتی کلماتی را که برای اولین بار جستجو می شوند هم پیش بینی کند.

با این سرویس جدید گوگل حدود ۵۰ درصد در زمان لازم برای انجام یک جستجو و رسیدن به نتیجه آن صرفه جویی می کند

به طوری که از این پس کاربر به نوشتن کامل کلمات کلیدی نیاز ندارد و بنابراین می تواند پیش از اتمام نوشتن وارد نتیجه جستجوها شود. همچنین با کمک این سرویس هوشمند، نتیجه جستجوها دقیق تر خواهد بود.

براساس گزارش پی. سی وورد، شرکت مانتین ویوو تخمین زده است که با این سرویس جدید، برای هر جستجوی متوسط، گوگل ۵ تا ۷ برابر نسبت به قبل نتایج بیشتری ارائه خواهد کرد.

این سیستم بر روی گوگل به زبان انگلیسی و گوگلهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و انگلیس در دسترس قرار دارد و به زودی نیز بر روی گوگل روسیه فعال خواهد شد...../تحلیل:مهر