دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تاثیر پرواززدگی در کاهش حافظه و قدرت باروری



پرواززدگی,کاهش حافظه,قدرت باروری

تاثیر پرواززدگی در کاهش حافظه و قدرت باروری

بر اساس تحقیقاتی که یک پژوهشگر امریکایی انجام داده، مشخص شد: افرادی که زیاد با هواپیما مسافرت کرده یا مسیرهای پروازشان طولانی است، به دلیل ایجاد تغییرات طولانی مدت در مغز و به هم ریختن ساعت بیولوژیک بدن، تا مدتی پس از پرواز، دچار خستگی و فراموشی می‌شوند.

به گزارش ایسنا این تحقیقات که در مجله "پلوس وان" چاپ شده نشان می‌دهد که این اختلالات مغزی همچنین ممکن است برای افرادی که طی شیفت‌های شبانه یا با برنامه‌های کاری غیرمعمول کار می‌کنند، رخ دهد.

بر اساس این تحقیقات، در صورت تکرار اختلال در ریتم شبانه‌روزی، فرد شاهد تاثیر طولانی مدت آن در رفتار و عملکرد شناختی خود خواهد بود.

محققان در آزمایشات خود بر روی موش‌ها دریافتند اختلالات اعمال شده بر موش‌ها باعث ایجاد مشکلات یادگیری در آن‌ها شده و جالب اینکه با وجود توقف اختلالات و بازگشت آنها به حالت طبیعی،‌ این مشکلات یادگیری برای یک ماه در موش‌ها باقی مانده بود.

محققان در طول آزمایشات خود، تغییرات ایجاده شده و کاهش میزان نورون‌ها را در هیپوکامپ که مسؤول حافظه است، دنبال کردند.

موش‌هایی که اختلال در ریتم شبانه‌روزی بر آنها اعمال شده بود تنها نیمی از میزان تعداد عادی نورون را در هیپوکامپ خود داشتند.

این یافته‌ها ممکن است تاثیرات بیشتری بر کارمندان شیفت شب یا افرادی که بطور معمول مسافرت‌های هوایی طولانی مدت دارند داشته باشد. از بین رفتن حافظه، مشکلات یادگیری، بالارفتن احتمال ابتلا به دیابت، بیمار‌ی‌های قلبی، فشار خون و سرطان و کاهش قدرت باروری بخشی از این تاثیرات هستند.

محققان برای پیشگیری یا کم کردن اثرات این اختلالات پیشنهاد می‌کنند برای هر پرواز طولانی‌مدت، یک روز استراحت در نظر گرفته شود و کارمندان شیفت شب نیز زمان استراحت خود را در یک اتاق تاریک و ساکت بگذرانند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کاهش نرخ باروری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمبود خواب، قدرت باروری مردان را کاهش می‌دهد



اخبار,اخبار علمی, ارتباط کمبود خواب باقدرت باروری مردان

 

اخبار علمی - کمبود خواب، قدرت باروری مردان را کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مشکلات مرتبط با خواب، قدرت باروری مردان جوان را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا ، دانشمندان دانشگاه دانمارک جنوبی نمونه‌های اسپرم حدود هزار مرد در اواخر سنین نوجوانی یا اوایل دهه بیست‌سالگی را آزمایش کرده و و از این افراد پرسیدند که شب‌ها چند بار از خواب بیدار می‌شوند و این که آیا خوابیدن دوباره برایشان دشوار است یا خیر.

آن‌ها پی بردند سوژه‌هایی که به طور مکرر دیر می‌خوابیدند، یا چندین بار از خواب بیدار می‌شدند و یا این که تلاش می‌کردند که خوابشان ببرد، دارای 25 درصد اسپرم کمتر در مقایسه با افراد فاقد هر گونه مشکل در خوابیدن بودند.

اختلالات خواب طی چند دهه گذشته در کشورهای صنعتی افزایش یافته؛ این در حالی است که طی این دوران، دانشمندان شاهد کاهش کیفیت نطفه بوده‌اند.

به گفته تیم تحقیقاتی حاضر در این پروژه، مردانی که در جوامع غربی با کمبود خواب مواجه هستند، اغلب دارای سبک‌های زندگی ناسالم‌تر و وزن بیشتری هستند، زیاد الکل می‌نوشند و اغلب سیگار مصرف می‌کنند.

جزئیات این پژوهش درAmerican Journal of Epidemiology ارائه شده است.
 اخبار علمی - ایسنا