دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر مصرف ماهی در پیشگیری از آلزایمر، اعجاب انگیز است



 

 

تأثیر مصرف ماهی در پیشگیری از آلزایمر، اعجاب انگیز است

 

استفاده مستمر از ماهی در برنامه غذایی می تواند با متوقف کردن روند تحلیل مغز، از ابتلا به بیماری آلزایمر، به طور اعجاب انگیزی پیشگیری کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، تحقیقات جدید در دانشگاه «اورگان» نشان می دهد، تغییر در رژیم غذایی و استفاده بیشتر از اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند روند تحلیل مغز (دمانس) و ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

بر اساس این پژوهش كه نتایج آن در مجله نورولوژی آمریکا به چاپ رسیده است، سالمندانی که دارای رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ ، سبزیجات و میوه های تازه هستند، در آزمون های حافظه موفق تر از سایرین عمل می کنند.

اسکن مغزی از این افراد نشان می دهد، مصرف ویتامین D، امگا ۳، ویتامین های B، C، E، باعث حفظ حجم مغز می شود. در مقابل افرادی که به دلیل استفاده از شیرینی، غذاهای چرب و گوشت قرمز دارای فشار خون بالا هستند، در آزمون های حافظه، نمرات کمتری کسب کرده و حجم مغزی کوچکتری دارند.

به نظر می رسد این نخستین پژوهش درباره اندازه گیری سطح مواد مغذی از طریق آزمایش خون به جای بررسی برنامه غذایی افراد است.

دکتر " ژن باومن" پژوهشگر دانشگاه «اورگان» درباره نتایج تحقیقات خود گفت: این یافته ها باید تأیید شوند، با این وجود این مسأله که افراد با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می توانند از روند تحلیل مغز جلوگیری کنند، بسیار هیجان انگیز است.

در این تحقیق، نمونه خون ۱۰۴ فرد مسن با ۸۷ فرد میانسال از لحاظ سطح مواد مغذی مورد بررسی قرار گرفت.سپس اسکن مغزی از ۴۲ نفر از این افراد انجام شد که نشان داد افراد دارای رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی حجم مغز بزرگتری دارند و نتایج آزمون حافظه آنها بالاتر از سایر افراد است.

دکتر "سیمون ریدلی" رئیس مرکز تحقیقات آلزایمر انگلیس ضمن استقبال از نتایج این پژوهش، بررسی سطح مواد مغذی در خون افراد را به جای طرح پرسش در خصوص عادات غذایی از نقاط قوت این طرح عنوان کرد.

دکتر "ریدلی" تأکید کرد: هیچ راهی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد و عوامل مؤثر بر سکته های قلبی و مغزی ریسک ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می دهند.

وی گفت: طبق یافته های پژوهشی، بهترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، داشتن رژیم غذایی متعادل با مصرف سبزی، میوه، نکشیدن سیگار، ورزش کردن و اندازه گیری مستمر سطح فشار خون و کلسترول است.... /  خبرگزارى ایسنا 


ویدیو مرتبط :
شنا کردن اعجاب انگیز ماهی سلاخی شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف ماهی از بروز عفونتهای لثوی پیشگیری می کند



 

 

 

مصرف ماهی از بروز عفونتهای لثوی پیشگیری می کند

 

نتایج پژوهشهای دانشمندان آمریکایی نشان می دهد مصرف امگا- ۳ که به میزان زیاد در گوشت ماهی وجود دارد می تواند خطر بیماریهای لثوی را کاهش دهد.

 

از جمله علائم بیماریهای لثوی می توان به التهاب، قرمزی و دردهای لثه اشاره کرد. این بیماریها می توانند موجب شل شدن و در نهایت افتادن دندانها شوند.

 

در این میان، بیماری عفونت "پیوره" (pyorrhoea) یا التهاب لثه یکی از بیماریهای شایع دهان و دندان است.

 

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافتند که با مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده که به "امگا- ۳" و "امگا- ۶" معروفند و به میزان فراوان در ماهی یافت می شوند می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

 

این محققان اطلاعات جمع آوری شده مربوط به ۹ هزار بزرگسال را که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ توسط شورای ارزیابی بهداشت و تغذیه ملی آمریکا انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند.

 

براساس گزارش WebMD، این پژوهشگران در این تحقیق مصرف بعضی از اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتوانیک اسید (EPA) و اسید لینولئیک را در ارتباط با حضور "پیوره" ارزیابی کردند.

 

این اطلاعات نشان داد که این بیماری لثوی به طور کلی ۲/۸ درصد از جمعیت را درگیر می کند اما در کسانی که به میزان زیادی از اسید چرب غیراشباع DHA مصرف می کنند احتمال بروز این بیماری به میزان ۳۰ درصد کاهش می یابد.

 

همچنین در بین افرادی که از EPA مصرف می کنند احتمال وقوع پیوره ۲۳ درصد کاهش می یابد. این درحالی است که به نظر می رسد اسید لینولئیک توانایی بالایی برای پیشگیری از این بیماری نداشته باشد.

 

برای کسب این نتایج تنها مصرف ۴۰ میلیگرم DHA و ۱۰ میلیگرم EPA در روز کافی است.

 

برای درک بهتر می توان گفت که در ۱۰۰ گرم ماهی قزل آلا یا ماهی تن بیش از یک گرم DHA وجود دارد..../ تحلیل : آفتاب