دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر داشتن فرزند بر بهبود حافظه زنان/ مزیت های شناختی مادر شدن



دانشگاه کارلوس, تغییرات فیزیولوژیکی بارداری


دانشمندان به دنبال یک سری آزمایشها و تحقیقات اعلام کرده اند که مادرانی که تازه فرزندی متولد کرده اند از حافظه بصری قوی تری برخودارند و در مقایسه با زنانی که فرزندی ندارد، بهتر می‌توانند اطلاعات اطراف خود را دریافت کرده و به خاطر بسپارند.

 تحقیقات دانشمندان نشان می دهد گفته هایی که بیشتر در رابطه با ضعیف شدن حافظه مادران پس از تولد فرزندان و یا به عبارتی فراموشکاری آنها یک باور نادرست بوده است.
 
این تحقیقات نشان می دهد که فرزند داشتن موجب بهبود حافظه یک زن می شود.

ملیسا سانتیاگو از دانشگاه کارلوس آلبیزو در میامی اظهار داشت که نتایج این تحقیقات بر این باور که زنان پس از بچه دار شدن در علمکردهای شناختی و حافظه خود دچار مشکل می شوند، خط بطلان کشیده است.

سانتیاگو درحالی که نتایج تحقیقاتش را در همایش انجمن روان شناسی آمریکا ارائه می کرد، گفت: این مسئله ممکن است در میان مادران احساس نشود اما عملکرد حافظه آنها با قبل تفاوت دارد.

نتایح تحقیقات پیشین در این رابطه نتایج مختلفی به دنبال داشت و حتی برخی نشان می داد که مادر شدن به عملکرد شناختی صدمه می زند و سایرین نتایج عکس را نشان می دادند.

این درحالی است که سانتیاگو اطلاعات به دست آمده از 35 زنی که اولین فرزندان خود را به دنیا آورده اند و فرزند آنها در زمان تحقیق 10 تا 24 ماهه بوده و 35 زنی که هرگز باردار نشده اند را تحلیل کرده است.

در هر دو گروه مطالعاتی عده ای از زنان از نژاد اسپانیولی بوده اند و در تست بهره هوشی هر دو گروه شرایط مساوی داشته اند. اما به منظور بررسی حافظه بصری زنانی که فرزندی به دنیا آورده بودند عملکرد بهتری داشتند، این درحالی است که این آزمایش هفت بار تکرار شد.

ممکن است بارداری تغییرات فیزیولوژیکی برای بدن به همراه داشته باشد، اما موجب می شود که مغز عملکرد بهتری داشته باشد این عملکرد بهتر شش ماه پس از تولد کودک بر جای خود باقی می ماند و پس از آن به حالت عادی باز می گردد.

این محقق اظهار داشت که این نتایج باید روی گروه های بزرگتری از زنان با قومیتهای مختلف در طی یک دوره بلند تر مورد بررسی قرار گیرد./خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
فرآیندهای شناختی از انواع حافظه از روانشناسی سوم انسانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تأثیر یوگا بر بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه



یوگا,فواید یوگا,تاثیر یوگا بر زنان یائسه

تأثیر یوگا بر بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه
تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد، انجام تمرینات یوگا به مدت 12 هفته به بهبود کیفیت خواب زنان یائسه کمک می‌کند.

زنان یائسه با تغییرات هورمونی، گر گرفتگی، افسردگی و اختلال در خواب مواجه می‌شوند؛ گر گرفتگی به دلیل تغییرات هورمونی بروز می‌کند و با تعریق شدید همراه است. محققان معتقدند که یوگا می‌تواند به کاهش علائم یائسگی بویژه بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی فرد کمک کند.

 

در این پژوهش، محققان مرکز سلامت روان زنان در آمریکا 355 زن در آستانه یائسگی و زنان یائسه 40 تا 62 ساله را مورد بررسی قرار دادند. این گروه از زنان طی 12 هفته، روزانه 90 دقیقه در جلسات یوگا شرکت کرده و تمرینات ایروبیک را در منزل انجام دادند. نتایج بدست آمده، بهبود قابل توجه کیفیت زندگی زنان یائسه شامل بهبود وضعیت خلق و خو، خواب، وزن و تناسب اندام این گروه را نشان می‌دهد.
نتایج این پژوهش در مجله menopause منتشر شده است. 

منبع : isna.ir