دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیماران مبتلا به سرطان خون با ایمنی درمانی بهبود یافتند



اخبار,اخبار علمی, سرطان خون

با ابداع یک روش جدید ؛
بیماران مبتلا به سرطان خون با ایمنی درمانی بهبود یافتند

محققین آمریکایی با ارتقاء روش مهندسی سلول های ایمنی توانستند رکوردی بی سابقه در علم پزشکی و درمان سرطان خون از خود به جای بگذارند.

به گزارش مهر، برداشتن سلول های ایمنی از بدن و تربیت آنها به منظور مقابله با سلول های سرطانی و باز تعریف سلول های ایمنی به بدن می تواند روشی برای درمان بیماری های مهلک باشد.

یکی از روش های مقابله با سلول های سرطانی، «ایمن درمانی» است که در این شیوه سلول های T (نوعی گلبول سفید) از بدن گرفته می شوند و با استفاده از مولکول های پرتوان موسوم به «CARs» و از طریق انتقال ژن قدرت آنها افزایش می یابد.

زمانیکه سول های T حاوی مولکول های پرتوان به بدن از طریق رگ باز می گردند قادر به تشخیص پروتئین های خاص در سلول های سرطانی هستند که خود را به آنها نزدیک و به طور مستقیم شروع به کشتن سلول های سرطانی می کنند ضمن اینکه این سول های مهندسی شده بعد از بازگشت به بدن قادر به تکثیر شدن نیز هستند.

در همین حال محققین مرکز تحقیقات سرطان «سیاتل» آمریکا با توسعه این روش توانستند از تعداد ۲۹ نفر از بیمارانی که مبتلا به سرطان خون حاد بودند،  ۲۷ نفر از آنها را بهبود دهند و دیگر اثری از سلول های سرطانی در مغز استخوان آنها نبود. این در پزشکی بی سابقه است.

دکتر ریدل محقق این پروژه می گوید: «دلایل زیادی برای خوش‌بینی وجود دارد، دلایل زیادی برای بدبینی وجود دارد. مثل پرتو درمانی یا شیمی درمانی، ایمنی‌درمانی زندگی همه را نجات نخواهد داد، اما من فکر می‌کنم ایمنی‌درمانی به ستون درمان سرطان بدل خواهد شد.»

محققین این مرکز در حال مطالعه بیشتر به منظور ایمن و کارآمدتر کردن «سول های T» مهندسی شده حاوی مولکول های پرتوان هستند چون زمانیکه سلول های T به بدن باز می گردند ماده شیمیایی «سیتوکین» تولید می کنند که منجر به تب بالا، افت فشار خون و مرگ می شود.

 

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
کلیپ انجمن همیاران بیماران مبتلا به سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانك اسپرم، باروری مردان مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی را تضمین می‌كند



 

باروری مردان , باروری مردان مبتلا به سرطان

 

شیمی درمانی، اشعه درمانی،‌ جراحی و یا مجموعه‌ای از این اقدامات كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس نوع، میزان و مدت استفاده می‌توانند موجب عقیمی و ناباروری مرد شود؛ بنابراین قبل از هرگونه اقدام در جهت درمان سرطان، جلوگیری و كنترل ضایعه‌های وارد شده به توانایی جنسی و تولید مثل در مردان از اهمیت فراوانی برخوردار است، به خصوص كه پیشرفت‌های اخیر در درمان انواع سرطان، امید به زندگی را در بیماران مبتلا افزایش داده است.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، اسپرم، سلول جنسی مردانه است كه تولید آن هم زمان با بلوغ از تكثیر و تمایز سلول‌های زایا (ژرمینال) آغاز و طی مراحل متعددی (حدود سه ماه) به اسپرم بالغ تبدیل می‌شود. تعداد، حركت و شكل اسپرم در توانمندی مردان برای باروری نقش بسزایی دارد. حساسیت سلول‌های زایای مرد در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، ضربه، تاثیر عوامل محیطی همانند آلودگی‌های شغلی و همچنین داروها به خصوص شیمی درمانی و اشعه درمانی بسیار قابل توجه است؛ به گونه‌ای كه این عوامل می‌توانند منجر به تخریب فرآیند اسپرماتوژنز شده و تا مرحله توقف كامل روند تولید اسپرم، پیش روند.

رشد چشمگیر تكنیك‌های پیشرفته لقاح خارج رحمی از نگرانی بیماران در مورد تاثیر درمان سرطان و توقف اسپرماتوژنز و یا كاهش باروری كاسته و امكان پیشگیری از بروز نقایص در فرزندان آینده را فراهم كرده است. از روش‌های تجربه شده و قابل قبول، حفظ باروری مردان مبتلا به سرطان و یا افراد در معرض تخریب اسپرماتوژنز قبل از هرگونه اقدام درمانی، انجماد اسپرم و نگهداری آن در بانك اسپرم است.

انجماد بافت بیضه كودكانی كه تحت شیمی درمانی و اشعه درمانی قرار می‌گیرند نیز امكان فرزند دار شدن آنها را پس از بلوغ و ازدواج فراهم می‌كند.

انجماد نمونه‌های اسپرم در ظروف حاوی نیتروژن مایع با دمای منفی 196 درجه سانتیگراد و به كارگیری روش‌های پیشرفته لقاح خارج رحمی پس از ذوب نمونه، اثرات مخرب ایجاد شده بر روی سلول‌های زایای مرد را پس از شیمی درمانی و اشعه درمانی جبران می‌كند.

همچنین كاهش كیفیت اسپرم پس از انجماد و ذوب با استفاده از روش ICSI جبران می‌شود. در مواردی كه امكان انجماد نمونه اسپرم برای بیمار قبل از شیمی درمانی یا اشعه درمانی و یا عوامل مخرب احتمالی دیگر به سلول‌های زایای مرد، وجود ندارد، به رغم فقدان اسپرم در نمونه انزالی در 40 درصد موارد، اسپرم در نمونه برداشت شده از بیضه، یافت می‌شود و در نتیجه استفاده از این اسپرم در باروری تخمك با استفاده از ICSI‌ امكانپذیر می‌شود.

به گزارش ایسنا، علاوه بر بیماران سرطانی، حتی افراد سالم نیز به دلایل مختلف تشویق به حفظ و نگهداری اسپرم خود در بانك می‌شوند كه از جمله آنها، حفظ قدرت تولید مثل در تمام طول زندگی برای همه افراد، نگهداری اسپرم به مدت طولانی جهت افراد داوطلب، ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی كه قادر به تولید مایع منی در زمان‌های مورد نیاز نیستند، ذخیره و نگهداری اسپرم جهت انتخاب زمان مناسب باروری، ذخیره و نگهداری اسپرم قبل از اعمال جراحی سیستم تناسلی كه توانایی انزال و روند تغییر تولید اسپرم را مختل می‌ كنند، تضمین باروری با ذخیره و نگهداری دراز مدت اسپرم برای مردانی كه تحت عمل وازكتومی قرار می‌گیرند، ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی كه با مواد رادیواكتیو، اشعه X،‌ سموم و مواد شیمیایی خطرناك و مضر برای دستگاه تولید مثل سر و كار دارند و ذخیره و نگهداری اسپرم برای پیش بینی هرگونه بیماری مقاربتی، عمل جراحی سیستم تناسلی و هرگونه بیماری است كه ممكن است در توانایی انزال و روند تولید اسپرم ایجاد اختلال كنند.

مركز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا با راه اندازی نخستین بانك اسپرم در كشور تلاش می‌كند با حفظ و نگهداری اسپرم، برای درمان ناباروری احتمالی این افراد در آینده،‌ گامی موثر بردارد.

راه اندازی این بانك این نوید را به بیماران مبتلا به سرطان می‌دهد كه قبل از شروع هرگونه اقدامی بتوانند با مراجعه به این مركز، برای انجماد و نگهداری اسپرم خود به منظور استفاده پس از اتمام درمان، اقدام كنند..... / خبرگزاری ایسنا