دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند



 

 

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند

 

استاد دانشگاه علوم پزشكی و پزشك متخصص چشم پزشكی گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به بیماری آب سیاه در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران از بیماری خود مطلع نیستند.

'شاهین یزدانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته جهانی گلوكوم -آب سیاه- افزود: بیماری آب سیاه به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود كه عصب چشم را دچار ضعف می كند و در نهایت موجب نابینایی می شود.

عضو انجمن چشم پزشكی ایران با تاكید بر اینكه بیماری آب سیاه موجب اختلال در میدان دید می شود، ادامه داد: میدان دید، محوطه ای از دنیای واقعی است كه توسط سیستم چشم ادراك می شود.

یزدانی خاطرنشان كرد: به رغم اینكه بیماری آب سیاه بدون علامت است اما علایمی مانند تاری دید، درد خفیف و نیز بزرگی تیرگی -قرنیه- در كودكان می تواند نشانه بروز این بیماری باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: تخریب عصب چشم در بیماری آب سیاه از اطراف میدان دید آغاز می شود و تخریب عصب چشم در مركز دید ، بسیار دیر رخ می دهد؛ بنابراین اغلب مبتلایان در مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود می شوند.

یزدانی گفت: طبق بررسی ها، شیوع بیماری آب سیاه در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین یك و نیم تا دو درصد است.

وی افزود: هرچند از یك نوزاد یك روزه تا یك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بیماری آب سیاه مبتلا شوند اما این بیماری اغلب در افراد مسن و بیش از 40 سال بروز می كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگی بطور سالانه معاینه شوند.

این متخصص چشم پزشكی اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادی كه یكی از وابستگان درجه یك و دو خانواده آنان به هریك از انواع آب سیاه مبتلا شده اند و یا افراد دارای فشار چشم بالا در معرض بیشتری از ابتلا به آن قرار دارند.

یزدانی خاطرنشان كرد: بنابراین افراد مستعد ابتلا به بیماری آب سیاه لازم است معاینه سالانه چشم خود را از سنین پایین تر و حتی كودكی آغاز كنند.

وی تاكید كرد: عوارض و آثار بیماری آب سیاه بر چشم، غیرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها می توان با درمان های دارویی یا لیزری، سیر پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.

یزدانی یادآور شد: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد و می تواند به دنبال تاثیر ضربه -تروما- ، التهاب، خونریزی یا بیماری دیابت در فرد بیمار ایجاد كند.

ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاری به نام هفته جهانی آب سیاه -گلوكوم - نامیده شده است.


ویدیو مرتبط :
آب بازی یا حمایت از مبتلایان به بیماری ای ال اس؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوشیدنی علیه آب سیاه چشم



 

 

بر اساس یك تحقیق انجام شده توسط محققان چینی، این موضوع مشخص شد كه چای سبز به دلیل داشتن مواد معدنی و مفید از بروز بیماری چشمی موسوم به آب سیاه جلوگیری می‌كند.

چی پوئی و همكاران وی از دانشگاه «پكن» طی تحقیقات چند ساله خود روی اثرات چای سبز بر روی سلامت انسان به این نتیجه دست یافتند كه این نوشیدنی تاثیرات غیر قابل باور و مفیدی بر سلامت چشمی و جلوگیری از بروز «آب سیاه» دارد.

چای سبز دارای ماده معدنی و ویتامین‌های مفید مانند ویتامین C، ویتامین E، لوتئین و زیسانتین است كه این مواد از بروز مشكلات چشمی به ویژه آب سیاه و آب مروارید جلوگیری می‌كند. البته این موضوع باید مورد آزمایشات ویژه و تكمیلی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا،‌ بر اساس گزارشات و تحقیقات صورت گرفته این موضوع نیز به اثبات رسید كه ساختار چشم می‌تواند مواد مغذی و مفید را به خود جذب كند و از این طریق سدی در مقابل بیماریها بوجود آورد. به همین دلیل است كه این نوع نوشیدنی به عنوان داروی گیاهی برای بیماریهای چشمی تجویز می‌شود.