دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بررسی مزایا و معایب مرورگرهای معروف دنیا



 

 

بررسی مزایا و معایب مرورگرهای معروف دنیا

 

اولین و مهمترین نیاز هر کاربر اینترنت در زمان اتصال به اینترنت استفاده نمودن از یک مرورگر وب میباشد. بنابراین داشتن یک مرورگر سریع و در این حال با ثبات از ضروریترین نیاز های هر کاربر اینترنت میباشد ، به همین جهت در این ترفند قصد داریم شما را با 5 تا از معروفترین مرورگر های وب دنیا و تاریخچه آنها آشنا کنیم. با استفاده از این ترفند میتوانید بهترین مرورگر را بسته به علاقه شخصی خودتان انتخاب نمایید.


مختصری از تاریخچه پیدایش مرورگر ها:
با پیدایش سیستم عامل های همچون مایکروسافت ویندوز ،دنیای کامپیوتر دچار تحولات زیادی شد من جمله کنار گذاشتن سیستم عامل های همچون داس که جز یکسری فرامین متنی و دانستن آنها کارایی بیشتری نداشت.
با پیدایش ویندوز و حضور پنجره ها کار با کامپیوتر ها راحتر گشته و امکانات استفاده از نرم افزارهای متعددتر را در اختیار کار بران قرار میدهد.
چیزی از پیدایش ویندوز تازه از تخم در آمده (مودبانه:نوپا) نمیگذشت که سرو کله ی اینترنت بر روی کامپیوتر های شخصی یا همان پی سی pc باز شد. در ابتدا ویندوز چیزی تحت عنوان مروگر وب بر روی سیستم عامل خود نداشت و کاربران ویندوز جهت استفاده از اینترنت نیاز به نصب مرورگری به نام Netscape Browser که جهت استفاده در کامپیوتر های شخصی بود داشتند.این مرورگر سال ها توانست محبوبیت زیادی را در بین کاربران اینترنت به دست آورد تا اینکه شرکت مایکروسافت با ارایه اولین نسخه از مروگر خود به نام Internet Explorer بازار مرورگر های وب را در اختیار خود قرار داد و شرکت AOL یا Netscape را به شدت شکست دهد.
این روند همچنان ادامه داشت تا حدود سالهای 2001 -2000 با افزایش کاربران اینترنت و استفاده انهااز Internet Explorer به عنوان محبوبترین مرورگر وب و ظهور نسل جدید ویروس نویسان و کد های مخرب Internet Explorer را به عنوان اولین هدف خود قرار میدادند .
تنها اقدام مایکروسافت ارایه پچ هی متعددی برای این مشکلات بود که کارایی خوبی نداشتند(نوش داروبعد از..) اینجا بود که اولین جرقه های ارایه مروگر های وب به ذهن شرکت های نرم افزاری دنیا رسید من جمله مهمترین این تحولات به جدا شدن 2 شرکت قدیمی ّ AOL و Mozilla که باهم به ارایه نرم افزار Netscape Browser می پرداختند اشاره نمود .

 

بررسی مزایا و معایب مرورگرهای معروف دنیا:

MicroSoft Internet Explorer

نامی آشنا برای تمام کاربران وب ، راحت بودن و ساده بودن کار با این مرورگر و از همه مهمتر رایگان بودن این مرورگر از جمله مهمترین خصوصیات این مرورگر میتوان نام بردکه به پر کاربردترین مرورگر وب مبدل شده است.

مزایا:

داشتن قابلیت بستن پنجره های تبلیغاتی( pop-up blocker ) , بالابردن ضریب امنیتی مرورگر در سرویس پک 2 , پشتیبانی از قابلیت ActiveX

معایب:

حفره های امنیتی متعدد , پشتیبانی نکردن از RSS , تکنیکال ساپورت گران

نتیجه گیری:

این مرورگر هم هنوز طرفداران زیادی را دارد اما به دلایل فوق و امنییت پایین در بسیاری از کشور ها کنار گذاشته و از مرورگر های دیگری استفاده میکنند. اما با ظهور Internet Explorer 7 در ویندوز ویستا بازار همه این مرورگر های تازه به دوران رسیده برچیده خواهد شد...!؟

 

Avant Browser

یکی دیگر از مرورگر هایی که بر پایه اینترنت اکسپلورر کار میکند،نرم افزار فوق دارای سرعت بالا، پایداری، محیط کاربر پسند و ویژگی چند پنجره در یک پنجره میباشد. این مرورگر با پشتیبانی از 39 زبان زنده دنیا در نوع خود بی نظیر است،
این نرم افزار کاملاً رایگان میباشد و برای استفاده از آن هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، به دور از هر گونه تبلیغ و یا نرم افزار های جاسوسی میباشد.

مزایا :

همان اینترنت اکسپلور با یکسری قابلیت های اضافه شده به آن مانند:
ـ پشتیبانی از پوسته های مختلف برای جذاب تر شدن محیط کار برای کاربر
ـ حالت تمام صفحه واقعی با حذف دستگیره های پیمایش و مخی کردن تسک بار
ـ کنترل همزمان چندین پنجره باز برای متوقف کردن و بستن چندین پنجره
ـ پشتیبانی کامل از تمامی امکانات اینترنت اکسپلورر همانند پذیرش کوکی ها، جاوا، فلش، پلیرها، اکتیو ایکس و ...
ـ بلوکه کردن پنجره های تبلیغاتی و ....

معایب:

حفره های امنیتی متعدد , پشتیبانی نکردن از RSS , تکنیکال ساپورت برای نسخه های دانلودی ندارد

نتیجه گیری:

این مرورگر بازهم به دلیل استفاده از موتور اینترنت اکسپلور جهت کاوش وب دارای همان مشکلات اینترنت اکسپلور نیز میباشد.

 

Mozilla Firefox

بعد از جداشدن شرکت Mozilla این شرکت مبنا کاری خود را در جهت تولید مرورگری که هم رایگان باشد و نیز

Open Source قرار داد این شرکت در ابتدا با ارایه مرورگری به نام Mozilla و از طرفی سورس ان توانست بسیاری از مشکلات مرورگر خود را برطرف کند این مرورگر دارای تنظیمات پیچیده بود و نتوانست بین کاربران جا باز کند اما داری سرعت و امنییت بسیار بالاتری نسبت به IE بود تا اینکه با ورِِِژن موزیلا 1.7 خود به اوج خود رسید در این هنگام مسولان این شرکت در جهت تولید نرم افزاری ساده ترو کم حجم تر شبیه اینترنت اکسپلور بر آمدند که نتیجه این کار مرورگر دیگری به نام Fire bird بود این نرم افزار توانست طرفداران زیادی را بدست آورد تا اینکه اکنون با نام fireFox روباه آتشین توانست خود را به عنوان یکی ار سرسخت ترین رقبای اینترنت اکسپلور مبدل نمایید و طرفداران بسیار زیادی را در دنیا بدست اورد.

مزایا :

قابلیت باز کردن صفحات در زبانه ها( tab ), داشتن توانایی بستن پنجره های تبلیغاتی و ابزار های جستجو در خود مرورگر بدون نیاز به ورود به سایت موتور های جستجو , پشتیبانی از RSS , امنیت بالا , رایگان بودن .

معایب :

بدلیل پشتیبانی نکردن از ActiveX نمی توان بعضی از سایتها را با آن مشاهده کرد.

نتیجه گیری:

فعلا که بازار مروگر را اشغال کرده و طرفداران زیادی داره به طریکه گوگل هم یک صفحه مخصوی این کاربران زده و باید منتظر بمونیم بیبینم با آمدن IE7 بازهم پا بر جا میماند یا از رده خارج میگردد..!؟

 

Opera

به جرات می توان گفت که این مرورگر در حال حاضر سریعترین و خوش دسترین و زیباترین مرورگر موجود در وب است. بعد از آمدن رقبای همچون فایر فاکس مدیر این شرکت نیز در جهت ان بر آمد تا استفاده از این مرورگر را از ورژن 8.5 به بعد رایگان و بدون هیچ گونه تبلیغی ارایه دهند تا بلکه بتوانند طرفداران زیادی را بدست آورند این نرم افزار در این سادگی محیط نرمافزاری خود بسیار ی تنظیمات مهم و پیچده دارد که برای کاربران حرفه و طراحان وب بسیار جذاب میباشد.

مزایا :

داشتن تنظیماتی برای سفارشی کردن محیط گرافیکی مرورگر , پشتیبانی از RSS بسیار جذاب و ساده و داشتن قابلیت باز کردن صفحات در زبانه ها و دانلود منیجر جراگانه جلوگیری از پاپ آپ ها کد های جاوا و...

معایب :

مجانی نبودن ورژن های قدیمی آن و تکنیکال ساپورت ضعیف همچنین پیچیدگی منو ها و تنظیمات بیش از حد آن برای کاربران مبتدی مشکل ایجاد میکد.

نتیجه گیری:

با رایگان نمودن این نرم افزار از ورژن 8.5 این نرم افزار طرفداران زیادی را پیدا خواهد نمود و شاید هم روزی جای فایر فاکس بگیرد لیاقتشم داره...!؟

 

Netscape Browser

AOL نیز با جدا شدن شرکت موزیلا سعی در تولید همان مرورگر معرف Netscape Browser نمود ولی در ورژن های جدید خود به جای تولید مرورگر مبدا بک شتر مرغی شده که در مروگر های خود هم از موتور اینترنت اکسپلور بهر میبر هم از موتور مرورگر فایر فاکس یا به قول معروف این شرکت با یک تیر میخواهد 2 نشان را بزند یعنی هم کاربران اینترنت اکسپلور به خود جذب کند هم کاربران فایر فاکس را...؟!

مزایا :

دسترسی به امکانات موجود در این مرورگر بسیار آسان و راحت است به طوری که هیچ یک از خصوصیات براوزر برای شما ناشناخته نمی ماند. امنیت بالا , پشتیبانی از RSS , وجود گزینه هایی برای سفارشی کردن محیط مرورگر و ارائه شناسنامه های سایت ها برای جلوگیری از حملات فیشینگ از دیگر خصوصیات این مرورگر است.

معایب :

تنظیمات مربوط به قابلیت RSS بسیار پیچیده و سخت می باشند.

نتیجه گیری:

مرورگر بسیار ساده و جذابی هست اما از لحاظ قرار گیری منو ها دچار مشکل است و کار با آن به راحتی اپرا نیست.
پاک کردن کلمات تایپ شده در مرورگر IE (مثل موتورهای جستجوگر و .... )
یکی از مشکلاتی که خیلی از دوستان و کاربرانی که از مرورگر اینترنت اکسپولرر استفاده می کنند این است که وقتی کلمه ای را در موتورهای جستجوگر تایپ می کنند این کلمات در هارد کامپیوتر ذخیره می شود و وقتی شما قصد دارید دوباره از این موتور جستجوگر استفاده کنید کلماتی را که قبلا تایپ کرده اید به صورت یک منوی کشویی نمایش داده خواهند شد و متاسفانه این کلمات با استفاده از clean up و یا پاک کردن کوکی ها ، پاک نمی شوند و به خاطر همین خیلی از دوستان برای پاک کردن این کلمات به سراغ نرم افزار های مختلف می روند در حالی که با خود مرورگر IE به راحتی می توان این مشکل را بر طرف کرد.
بدین منظور:

با انجام این کار تمامی کلماتی که در موتور های جستجوگر تایپ کرده اید پاک می شوند . همچنین تمامی کلماتی که به عنوان username و password در سایت های مختلف برای ورود به حساب کاربری خود وارد می کرده اید نیز پاک می شود.


1- در مرورگر IE بروی نوار ابزار Tools کلیک کنید و از منوی آن بروی عبارت Internet Options کلیک کنید.

2- بعد از باز شدن پنجره Internet Options بروی برگه Content کلیک کنید .

3- در این برگه بروی دکمه AutoComplete کلیک کنید.

4- در صفحه جدید ( AutoComplete settings ) بروی دکمه Clear Forms کلیک کنید.

منبع:shomalclick.com


ویدیو مرتبط :
بررسی مزایا و معایب استفاده از فناوری RFID به ویژه در بانکداری الکترونیکی ارزیاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بناهای معروف دنیا سست شده اند!