دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

برای نخستین بار؛رنگ واقعی كهكشان راه شیری مشاهده شد



 

کهکشان,کهکشان راه شیری


تیمی از ستاره شناسان دانشگاه پیتسبورگ در جست وجوی رنگ حقیقی كهكشان راه شیری اخیرا دریافته اند كه رنگ آن به قدری سفید است كه در چشم انسان مانند برف به نظر می رسد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رنگ یك كهكشان یكی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود؛ چرا كه با آن می توان سن كهكشان را حدس زد.

كهكشان ها معمولا به دو گروه عمده قرمز و آبی تقسیم می شوند. كهكشانهای قرمز از سن بیشتری برخوردار هستند؛ چرا كه تعداد ستارگان جوان در آنها بسیار كم است و این در حالیست كه كهكشان های آبی به دلیل وجود مقادیر زیادی از ستارگان جوان از سن كمتری برخوردارند.

سنجشهای جدید، كهكشان راه شیری را در نزدیكی مرز میان این دو گروه قرار داده است.

این نتایج بسیار قابل توجه است؛ چرا كه پیش از این مشاهده رنگ كهكشان راه شیری به دلیل قرار گرفتن زمین در میان آن بسیار مشكل بود. به همین دلیل، ابرهای گاز و غبار، تمام مناطق به جز نواحی نزدیك را در خود گرفته و از نمایش یك تصویر بزرگ و كامل خودداری می كرد.

برای حل این مشکل، دانشمندان با استفاده از تصاویر بدست آمده از كهكشانهای دورتر دیگر كه مشاهده آنها واضح تر است، استفاده كردند.

این كهكشانها توسط تلسكوپ اسلوان مشاهده شده كه به اندازه گیری ویژگی های دقیق حدود یك میلیون كهكشان پرداخته و تصاویر رنگی از تقریبا یك چهارم آسمان را ثبت كرده است.

بدون این داده ها برای مقایسه، تعیین رنگ دقیق كهكشان ممكن نبود. این سنجش رنگ جدید به دانشمندان در درك بهتر توسعه كهكشان راه شیری و چگونگی ارتباط آن با دیگر اجسام مشاهده شده توسط ستاره شناسان كمك خواهد كرد.

این محققان به شناسایی كهكشانهایی با ویژگی های مشابه راه شیری مانند تعداد ستارگان آنها و سرعت تولید ستارگان جدید در آنها پرداختند كه هر دو در رنگ و درخشش كهكشان تاثیرگذارند. طبق این مشاهدات آنها دریافتند كه احتمالا راه شیری در جایی میان دو گروه رنگ كهكشانی قرار می گیرد.

این در حالیست كه گفته دانشمندان، از آنجایی كه این كهكشان هنوز در حال تولید ستاره بوده، احتمالا در میلیاردها سال آینده به سوی گروه قرمز حركت كند.

نور كهكشان راه شیری بسیار نزدیك به نور یك لامپ با حرارت چهار هزار و ۷۰۰ تا پنج هزار كلوین است كه در چشم انسان به رنگ سفید دیده می شود.... / خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
كهكشان ما، كهكشان راه شیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری



 

 

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری

 

دانشمندان به تازگی دریافته اند كه كهكشان راه شیری  بیش از 50 میلیارد سیاره دارد و این در حالی است که راه شیری ، تنها یکی از صدمیلیارد کهکشان موجود  در کیهان است.

به گزارش عصر ایران دانشمندان مشغول در پروژه تحقیق " كپلر " در كنفرانس سالانه " انجمن آمریكایی پیشرفت دانش " در واشنگتن با اعلام این مطلب افزودند كه بر اساس یافته های جدید آنها ، كهكشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین ، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این كهكشان بیش از 50 میلیارد است. علاوه بر این ، راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد.

همچنین بر اساس یافته های جدید دانشمندان این پروژه در بیش از 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری كه مجموعا 10 درصد سیاره های آن را شامل می شود امكان وجود حیات وجود دارد چرا كه این سیاره ها همچون زمین در شرایط نه چندان سرد و نه چندان گرم به سر می برند.

ویلیام بروكی رییس پروژه كپلر در سخنرانی خود در این كنفرانس سالانه افزود كه تلسکوپ کپلر تا به حال 1235 سیاره را شناسایی کرده  که در آن ها امكان وجود حیات است .

گفتنی است ماموریت اصلی پروژه کپلر بررسی تعداد تقریبی سیاره های کهکشان راه شیری، به ویژه سیاره هایی که در آن ها امکان حیات وجود دارد ، می باشد.

دانشمندان سال های متمادی براین باور بودند که کهکشان راه شیری حدود صد میلیارد ستاره دارد ، اما دانشمندان دانشگاه "ییل " در سال 2010 در تحقیقی جدید اعلام كردند كه كهكشان راه شیری 300 میلیارد ستاره دورن خود جای داده است .  

موضوع امكان وجود حیات در كرات دیگر از دیر باز یكی از كنجكاویهای بشر بوده اما با امكانات موجود علمی انسان ، امكان تحقیق در این باره درگستره كیهانی بسیار اندك است.

اخیرا سازمان فضایی آمریكا (ناسا) پروژه ای را برای بررسی امكان حیات در مریخ با موفقیت به انجام رساند كه یكی از مدیران ارشد این پروژه پروفسور فیروز نادری دانشمند ایرانی متولد شیراز بوده است.... / تحلیل : عصر ایران