دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بدلکاران چگونه خود را آتش می‌زنند



 

 

بدلکار

 

 

دانشمندان به راحتی می توانند به هر کسی نشان دهند چگونه در فیلم ها ، افراد به آتش کشیده می شوند اما یکی از نویسندگان کنجکاو نشریه پاپ ساینس کنجکاوی خود را به صورت عملی برطرف کرده است.

 

در فیلم ها بسیار دیده می شود که افراد از میان ساختمان های شعله ور به بیرون می پرند، صحنه هایی که اجرای آنها به نظر بسیار خطرناک می آیند اما اگر خوب دقت کنید خواهید دید که این افراد معمولا بدن خود را کاملا پوشانده اند و مدام به این سو و آن سو حرکت می کنند.

 

این دو حرکت ، عوامل کلیدی هستند که چنین بدلکاری هایی را ساده و ممکن می کنند. برای عملی شدن بدلکاری آتش سوزی ، باید چیزی میان فرد و شعله ها قرار بگیرد اما این ماده نمی تواند آب باشد زیرا به سرعت بر زمین خواهد ریخت.

 

از این رو افراد بدلکار معمولا از لباس هایی استفاده می کنند که محتوی فیبرهای پلیمری اَبجاذب هستند و آب را در خود نگه می دارند. یک لایه از چنین پارچه ای می تواند آنها را برای مدتی خنک نگه دارد اما آنها باید به حرکت کردن ادامه دهند تا شعله ها به صورت آنها آسیبی وارد نکنند.

 

در صحنه هایی که باید پوست بدن انسان در میان آتش نمایش داده شود، بدلکاران از ژلی مخصوص و ضد آتش محتوی آب استفاده می کنند، ژلی که یک لایه نازک از آن تقریبا در تصویرها دیده نمی شود.

 

در صورتی که دست خود را مشابه نویسنده کنجکاو نشریه پاپ ساینس به این ژل آغشته کنید به راحتی می توانید آن را به اتش بکشید، به این شرط که دست را به صورت مداوم حرکت دهید، در غیر این صورت پس از چند ثانیه به تدریج حرارت را به خوبی احساس خواهید کرد.

 

همچنین استفاده از لباس های پر آب معمولی مانند کلاهی کاملا خیس نیز می تواند برای مدتی از نفوذ آتش به پوست بدن انسان جلوگیری کند. با این همه اینها حیله های بدلکاری هستند که اجرای آنها نیازمند آموزش های بسیار ویژه است، معمولا بازی با آتش نتیجه ای به جز سوختن ندارد.

منبع:جام جم


ویدیو مرتبط :
بدلکاران k2 / آتش سوزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخی اراضی ملی را آتش می‌زنند تا زمین خواری کنند!



اخبار,اخبار اجتماعی,آتش سوزی درختان

کافی است، همین گزارش های متعددی که رسیده و حکایت از عمدی بودن برخی آتش سوزی های رخ داده در جنگل های ارزشمند غرب کشور دارد، بررسی و پیگیری کنیم تا حتی از خرید امثال بالگرد و هواپیمای ویژه مهار آتش تا حدودی بی نیاز شویم؛ اقدامی که دو منفعت بزرگ برایمان دارد، ولی متأسفانه سخنان مسئولان نشان نمی‌دهد که تصمیمی بر انجام آن داشته باشند!

تصور کنید برخی از آن آتش هایی که به جان جنگل های غرب کشور افتاده و هر بار چند صد هکتار از جنگل های بی نظیر بلوط را می‌بلعید و خاکستر می‌کرد، چند نفر روشن کرده‌اند تا بعد از بایر شدن زمین ها، مالک آنها شوند؛ حالا اگر بدانید این تصور شما ریشه در واقعیت دارد، چه حالی پیدا خواهید کرد و چه توقعی دارید؟

 بعد از آنکه مناطق وسیعی از جنگل های غرب کشور بر اثر آتش سوزی سوخت و از بین رفت، یکی دو هفته است که خبری از آتش سوزی درختان در این مناطق مخابره نشده، اما اکنون خبری به گوش می‌رسد که به شدت دردناک تر است و حکایت از عمدی بودن برخی از این آتش سوزی ها دارد.

این را محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس را عهده دار است و از زمان وقوع آتش سوزی ها در غرب کشور، گزارش های فراوانی درباره عمدی بودن این حوادث دریافت کرده است.

او در این باره به فارس گفت: متأسفانه این گونه گزارش‌ها بسیار است. عمده حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌های غربی، طبق بررسی سازمان‌های ذیربط اتفاقی بوده و تنها بخشی از آنها تعمدی است؛ برخی اخبار غیر موثق حکایت از آن دارد که اشخاصی تعمدا با آتش زدن جنگل‌ها به دنبال تغییر شرایط جنگل‌ها به زمین بایر هستند تا از این طریق بتوانند در آن مناطق ساخت و ساز داشته باشند.

رئیس کمیسون اصل 90 در ادامه از پیگیری نشدن این گزارش ها در این کمیسیون خبر می‌دهد و بی آنکه چرایی ماجرا را توضیح دهد، افزود: در حال حاضر پرونده‌ای مبنی بر حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌های غربی کشور در کمیسیون اصل 90 وجود ندارد و این موارد در حد گزارش ارسال شده است.

این در حالی است که پیشتر گزارش های متعددی درباره عمدی بودن برخی آتش سوزی ها در برخی رسانه ها منتشر شده بود، ولی نه آن گزارش ها و نه گزارش هایی که رئیس کمیسیون اصل 90 از وصولشان خبر می‌دهد و با تأیید عمدی بودن برخی آتش سوزی های رخ داده، بر آنها مهر تأیید می‌زند هم موجب نشده که رسیدگی به این پرونده ها در دستور کار قرار گرفته و مشخص شود، این ادعاها تا چه اندازه صحت دارند.

این بی تفاوتی در حالی رخ می‌دهد که به گفته پورمختار، هدف نهایی آن دسته که عامدانه جنگل های ارزشمند غرب کشور را به آتش می‌کشند، بایر کردن این مناطق جنگلی و ساخت و ساز در آنها اعلام شده است؛ یعنی زمین خواری که از قضا تب مقابله با آن مدتی است خیلی داغ شده، زیرا رهبر انقلاب نسبت به شدت گرفتن آن در کشور هشدارهای اکیدی داده‌اند.

اکنون اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم، با ابهامات فراوانی مواجه خواهیم شد که اهمیت ماجرا را بسیار فراتر از سوختن جنگل ها جلوه خواهد داد؛ از سوختن دردناک درختان ارزشمندی که نسل برخی گونه هایشان در برخی مناطق در حال ور افتادن است، تأثیر فراوانی در آب و هوای مناطق غربی کشور و نقش چشمگیری در مقابله با پدیده شوم گرد و غبار دارند و علاوه بر آنها، تازه دریافته‌ایم که مانعی بزرگ بر سر راه زمین خواران هم هستند!

اینجاست که درخواهیم یافت اگر خرید تجهیزات پیش رفته مهار آتش سوزی جنگل ها مانند بالگرد و هواپیمای ویژه، کاری هزینه بر است که زمان زیادی هم طلب می‌کند، می‌توان با پیگیری سریع و قاطع گزارش های رسیده درباره عمدی بودن برخی آتش سوزی های رخ داده در جنگل های غرب کشور، هم مانع از وقوع زمین خواری در این مناطق شد و هم از وقع آتش سوزی های عمدی که هر بار چندین هکتار را می‌سوزانند و نابود می‌کنند، جلوگیری کرد.

با یک تیر دو نشان زدنی که نه نیاز به خرید بالگرد و هواپیمای ویژه دارد و نه لازم است برایش تحقیق و تفحص گسترده انجام داد، زیرا می‌دانیم گزارش های متعددی درباره عمدی بودن برخی آتش سوزی ها در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی وجود دارد که می‌توان سرنخ های درج شده در آنها را پیگیری کرد و صحت ادعاهای مطرح در آنها را ارزیابی و بررسی کرد؛ به شرط آنکه اگر در محافظت از جنگل ها عزممان جزم نباشد، در پیگیری پرونده های زمین خواری، مصمم باشیم!

اخبار اجتماعی - تابناک