دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با صورت فلکی جدی یا بزغاله بیشتر آشنا شوید + تصاویر



اخبار علمی - با صورت فلکی جدی یا بزغاله بیشتر آشنا شوید + تصاویر

این پیکر آسمانی، مثلث از شکل‌ افتاده‌ای است که ستارگان نسبتاً کم‌نوری دارد، صور مجاور آن به صورت آبریز٬ عقاب٬ کمان٬ میکروسکوپ و ماهی جنوبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، صورت فلکی کم نور جدی در منطقه البروج، شاید اولین صورت فلکی است که از دوران ما قبل تاریخ شناخته شده است، تصویر بز یا ترکیب بز ماهی در لوحه‌های به جا مانده از ۳۰۰۰ سال قبل بابلی‌ها کشف گردیده است. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۹ شهریور و مساحت آن ۴۱۴ درجه مربع می‌باشد.

اخبار,اخبار علمی , صورت فلکی جدی

 
صورت فلکی بزغاله یا جدی (Capricornus) یکی از صور فلکی منطقه البروج است. این پیکر آسمانی، مثلث از شکل‌ افتاده‌ای است که ستارگان نسبتا کم‌نوری دارد. این صورت فلکی ستارهٔ بارز و قابل توجهی ندارد لیکن رصدگران و ناظران زمینی آنرا به شکل مثلث بزرگی که اضلاع آن کمی قوس برداشته‌اند می‌بینند.
 
ستاره‌ها
این صورت فلکی ستاره قابل توجهی نداشته و درخشنده‌ترین آن‌ها از قدر سوم است. درخشنده‌ترین ستاره این صورت فلکی ستاره دلتای جدی متغیری است که منحنی نوری آن خیلی کم تغییر می‌کند.
 
اجرام عمقی آسمان
از اجرام عمقی این صورت فلکی می‌توان از خوشه ستاره‌ای M۳۰ نام برد که در حدود ۴ درجه ی، جنوب شرقی زتای جدی قرار دارد و قدری در حدود ۷+ دارد. بهترین حالت دید را با تلسکوپ می‌توان داشت. از دیگر اجرام عمقی می‌توان خوشه کهکشانی NGC ۷۱۰۳ و کهکشان مارپیچی NGC ۶۹۰۷ را نام برد.
 
در افسانه
پیشینیان ما، در منطقه دریای مدیترانه و خاورمیانه علاقه زیادی به موجودات افسانه‌ای داشتند؛ موجوداتی خیالی که از ترکیب اعضای موجودات واقعی و معمولی شکل می‌گرفتند از قبیل «می‌نو تاروس» (هیولای آدم خوار با سر گاومیش) و انسانهای اسب پیکر. عجیب‌تر از آن‌ها بزماهی است، که قبلا» در بابل قدیم نقش مهمی را بازی می‌کرد.

اخبار,اخبار علمی , صورت فلکی جدی

 
یونانیان باستان بر این باور بودند که «پان» (pan) خدای جنگل در نبردی که خدایان علیه غولهای افسانه‌ای در پیش گرفتند، برای آنکه بتواند از چنگ دشمنان فرار کند، خود را به رودخانه‌ای انداخت. او می‌خواست مانند شماری از دیگر خدایان برای استتار خود را به شکل ماهی در آورد.

چون او دیر به داخل آب پرید، تنها نیمه پایینی او تبدیل به دم ماهی شد و سرشاخدارش به شکل بز در آمد. به این ترتیب موجود عجیب و خیالی بز ماهی خلق شد، که بعد زئوس خدای خدایان او را به آسمان انتقال داد. صورت فلکی بزماهی را امروزه بیشتر جدی می‌خوانند. برای این اسم نیز افسانه‌ای وجود دارد. می‌گویند زمانی که «زئوس» نبرد بر سر قدرت را با پدرش «کرونوس» (cronous) آغاز کرد، آیجیپان «(aigipan)، پسر خدای جنگل به شکل یک بز کوهی در کنار او قرار گرفت و از او حمایت کرد. زئوس خدای پیروزمند، برای قدردانی از کمک» آیجیپان «بعدا او را به یک صورت فلکی تبدیل کرد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
صورت فلکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با سومین غول کهکشانی آشنا شوید+تصاویر



با سومین غول کهکشانی آشنا شوید+تصاویر

بالاخره برنامه ای که چند ماه منتظرش بودیم برگزار شد و از اسمارت فون جدید سامسونگ رونمایی کردند. البته مشخصات سخت افزاری این موبایل هوشمند همان چیزی است که قبلا حدس می زدیم و آنچه که نمی دانستیم مربوط به نرم افزار آن است و اینکه قرار است موبایل رسمی المپیک لندن باشد.

 

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از نارنجی، گلکسی اس 3 صفحه نمایش 4‪.‬8 اینچی Super AMOLED با کیفیت 720p است. پردازنده مرکزی آن را هم که خود سامسونگ قبلا معرفی کرده بود: Wxynos 4 Quad. حافظه داخلی آن قرار است ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی باشد و از امکانات ارتباطی بلوتوث 4‪.‬0، وای فای و NFC بهره می برد. و یکی از جالب ترین امکانات آن، شارژ بیسیم آن با استفاده از داک ویژه ای است.

 

 

اسمارت فون, اسمارت فون جدید سامسونگ

 

اسمارت فون, اسمارت فون جدید سامسونگ

 

 

مدل 3G HSPA‪+‬ آن از اواخر ماه جاری در ۱۴۵ کشور و با همکاری ۲۹۶ اپراتور عرضه خواهد شد. مناطق عرضه آن هم اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه هستند. مدل 4G هم از اواسط تابستان در آمریکا، ژاپن و کره جنوبی عرضه خواهد شد.

 

 

اسمارت فون, اسمارت فون جدید سامسونگ

 

 

مقایسه گلکسی ای 3 با برادران بزرگترش

از مهمترین امکانات نرم افزاری هم که رونمایی شده است، آماده به کار شدن موبایل با دستور صوتی (تا ۵ دستور شخصی مختلف) و شناسایی شما از روی صدا، دستورات صوتی ویژه برای اجرای برخی برنامه ها همچون راه اندازی دوربین، باز کردن بخش اس ام اس و دفترچه تلفن و... می توان اشاره کرد.

 

 

اسمارت فون, اسمارت فون جدید سامسونگ

 

 

همچنین با امکان شماره گیری هوشمند، تنها کافی است که شماره فرد را بر روی صفحه آورده و تلفن را به گوش تان نزدیک کنید تا شماره گیری را آغاز کند..../مشرق