دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با این کشف دیگر کاکائو در دستتان ذوب نمی‌شود



با این کشف دیگر کاکائو در دستتان ذوب نمی‌شود

کاکائو از خوشمزه‌ترین چاشنی‌ها در جهان است، اما آب شدن سریع آن یکی از مشکلات برای مصرف آن توسط افراد است که حال با کشفی نوین این مشکل برطرف خواهد شد.

کارشناسان به تازگی اعلام کرده‌اند نوعی ژن را که مسئول ذوب کاکائو و شکلات است را کشف کرده‌اند و با استفاده از آن امیدوار هستند که در آینده نسل جدیدی از کاکائوهای غیر قابل ذوب و مقاوم در برابر حرارت را تولید کنند.

گفتنی است، محققان رشته ژنتیک گیاهی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا این ژن را به نام TcSAD1، نام گذاری کرده‌اند و امیدوار هستند از آن برای رونق بخشیدن به صنعت کشاورزس بویژه کشاورزانی که کاکائو می‌کارند در آینده استفاده کنند.

بر اساس آمارهای جهانی بیش از 5 میلیون کشاورز در سراسر دنیا برای امرار معاش کاکائو می‌کارند که بویژه در کشورهای حوزه غرب آفریقا، آفریقای مرکزی و جنوب آمریکا ساکن هستند. تولید کاکائو سالانه در جهان در حدود 3 تا 8 دهم میلیون تن است که 11 میلیارد و 800 میلیون دلار ارزش مالی دارد.

گیاه کاکائو به شدت آسیب پذیر است و حال دانشمندان امیدوار هستند با تاثیر این ژن در این گیاه شاهد تقویت بیشتر ژن آن و نیز تولید شکلات‌های جدید باشند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
بازی های پلی استیشن روی دستتان!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف ماده‌ای با بالاترین نقطه‌ی ذوب +عکس


محققین دانشگاه Brown موفق شده‌اند با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری ماده‌ای را کشف کنند که دارای بالاترین دمای ذوب شناخته شده است.

وبساین نوچه - آرزو مقدس: محققین دانشگاه Brown موفق شده‌اند با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری ماده‌ای را کشف کنند که دارای بالاترین دمای ذوب شناخته شده است. این ماده که از ترکیب مقادیر معینی از هافنیوم، نیتروژن و کربن ساخته شده است دمای ذوبی معادل ۴۴۰۰ درجه‌ی کلوین (برابر با ۴۱۲۷ درجه‌ی سلسیوس یا ۷۴۶۰ درجه‌ی فارنهایت) دارد؛ این دما تقریباً با دمای سطح خورشید برابر بوده و از بالاترین دمایی که بشر تا کنون توانسته به آن دست یابد بسیار بالاتر است.

کشف ماده‌ای دارای بالاترین نقطه‌ی ذوب شناخته شده

    مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف با یکدیگر می‌تواند نقطه‌ی ذوب آن‌ها را به شدت تغییر دهد اما مشخص کردن این که چه موادی می‌توانند بالاترین نقطه‌ی ذوب ممکن را ایجاد کنند مانند پیدا کردن سوزنی در انبار کاه است و نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی عناصر مختلف را ترکیب کرد.

کشف ماده‌ای دارای بالاترین نقطه‌ی ذوب شناخته شده
هافنیوم یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی این ماده است

شیوه‌ی به کار رفته در این تحقیقات، روند ذوب شدن ماده را در مقیاسی بسیار کوچک در حدود تنها ۱۰۰ اتم مورد بررسی قرار می‌دهد. این شیوه بسیار کارآمدتر از شیوه‌های سنتی است اما به تجهیزات کامپیوتری پیشرفته‌ای نیاز دارد. دسترسی به موادی با نقاط ذوب بالا در برخی صنایع از ساخت توربین‌های گازی تا سپرهای حرارتی به کار رفته در هواپیماهای فوق سریع، بسیار مفید و مهم است. با این حال تا زمانی که این ماده ساخته و آزمایش نشود، اطمینانی در مورد کارایی آن وجود نخواهد داشت. گرچه در زمینه‌ی کاربری‌های عملی نکات مهم دیگری نیز مانند مقاومت در برابر اکسید شدن یا دیگر خصوصیات مکانیکی ماده نیز علاوه بر بالا بودن نقطه‌ی ذوب می‌بایست در نظر گرفته شوند.

    یکی از نکات مثبت شروع کردن کار تحقیقاتی با استفاده از شیوه‌های کامپیوتری و شبیه‌سازی این است که می‌توانیم ترکیبات مختلف زیادی را با هزینه‌ی کم امتحان کرده و تنها ترکیباتی را که ارزش آزمایش شدن به صورت عملی دارند، در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهیم.