دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بال جیرجیرک، باکتری‌ها را قطعه‌قطعه می‌کند!



جیرجیرک,بال جیرجیرک,ساختار فیزیکی بال جیرجیرک

بال جیرجیرک، باکتری‌ها را قطعه‌قطعه می‌کند!

بال رگه‌دار جیرجیرک صحرایی، منحصرا به خاطر ساختار فیزیکی‌اش باکتری‌ها را می‌کشد.

گروهی بین‌المللی از زیست‌فیزیکدانان اکنون به مدلی دست یافته‌اند که توضیح می‌دهد این سازوکار دفاعی در مقیاس نانو چطور کار می‌کند. نتایج این پژوهش در آخرین شماره بیولوژیکال جورنال به چاپ رسیده است.

جیرجیرک صحرایی (Psaltoda claripennis) یک حشره شبیه ملخ است که بال او با آرایه شش‌گوشه از نانوستون‌ها (تیرهای تیزشده‌ای که هم‌اندازه باکتری هستند) پوشیده است. وقتی یک باکتری روی سطح بال می‌نشیند، غشای سلولی آن به سطح نانوستون‌ها می‌چسبد و به درون شکاف‌ها می‌رود که دارای بیشترین کشش است. اگر غشا به اندازه کافی نرم باشد، پاره می‌شود.

نویسنده اصلی مطالعه، النا ایوانوا (Elena Ivanova) از دانشگاه فناوری سوییبرن استرالیا می‌گوید متعجب است که سلول‌های باکتریایی در واقع توسط نانوستون‌ها سوراخ نمی‌شوند. اثر پارگی بیشتر شبیه «کشیدن یک صفحه کشسان مانند دستکش لاتکس»است. اگر یک تکه لاتکس را در دو دستتان بگیرید و به آرامی بکشید، مرکز آن نازک‌تر می‌شود و شروع به پاره‌شدن می‌کند.

ایوانوا و گروهش برای آزمون این مدل به باکتری میکروویو تاباند تا سلول‌هایی تولید کند که غشای آن‌ها سطح سختی متفاوتی داشته باشند. فرضیه آن‌ها این بود که هرچه باکتری سخت‌تر باشد، با احتمال کمتری بین نانوستون‌ها پاره می‌شود. نتایج مدل را تایید و البته مشخص کردند که دفاع نانوستون جیرجیرک محدود به باکتری‌هایی است که غشای به اندازه کافی نرمی دارند.

آن ماری کیتزیگ (Anne-Marie Kietzig) مهندس شیمی در دانشگاه مک‌گیل در مونترال، کانادا که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید مواد مبتنی بر این مدل روزی می‌توانند در سطوح عمومی مانند میله‌های اتوبوس که معمولا میزبان عوامل بیماری‌زا هستند به کار روند.

او می‌گوید: «این کار یک سطح منفعل برای کشتن باکتری‌ها فراهم می‌کند» و می‌افزاید: «نیازی به عوامل فعال مانند پاک‌کننده‌ها ندارد که اغلب به لحاظ زیست‌محیطی خطرناکند.»/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
قطعه بال سیاوش کامکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۷ قطعه صوتی ربنا در شبکه های سیما



 

۱۷ قطعه صوتی ربنا در شبکه های سیما توزیع شد

 

 

صدا و سیما اعلام كرد كه با هدف تنوع بخشی و احترام به ذائقه های مختلف، ۱۷ قطعه صوتی ربنا در شبکه های سیما توزیع شده است.

 

صدا و سیما ۱۷ قطعه صوتی ربنا در شبکه های سیما توزیع كرد.

 

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای معارف سیما، مناجات خوانی در هنگام افطار از سنت هایی است که سالیان سال مردم ایران با آن انس گرفته اند و سفره افطار خود را با راز و نیاز با پروردگار باز می کنند.

 

این شورا با هدف تنوع بخشی و احترام به ذائقه های مختلف، اقدام به تولید و جمع آوری ۱۷ قطعه صوتی ربنا کرده است. محمد حشمتی، محمد اللیثی، سلیم موذن زاده، چنگیز حبیبیان ازجمله افرادی هستند که ربنایی مناجات گونه و متناسب با لحظات ملکوتی افطار را قرائت کرده اند.

 

شش قطعه از این ۱۷ قطعه ربنا هم توسط گروه های کر اجرا شده و سایر قطعات نیز به صورت کوتاه قرائت شده است.

 

این درحالی است كه امسال و در ماه مبارك رمضان صدای ربنای استاد محمدرضا شجریان كه هرساله میهمان سفره های افطار مردم بود؛ از صدا و سیما پخش نشد.... / خبرگزارى ایلنا