این پدیده زمینی فقط از فضا دیده می‌شود

در گزارش تصویری امروز بهترین عکس‌های فضایی هفته را با هم مرور می‌کنیم:

از سحابی جادوگر و گودال‌های خورشیدی تا تاکسی فضایی و پدیده‌ای زمینی که تنها از فضا دیده می‌شود

سحابی جادوگر

همچون ساحری مرموز، سحابی جادوگر زایشگاهی ستاره‌ای در میانه کیهان است؛ پناهگاهی ستاره‌ای که در فاصله 8 هزار سال نوری از زمین، و درون کهکشان راه شیری قرار دارد. در این عکس که توسط تلسکوپ 4 متری مایال گرفته شده است، ابر عظیم گاز و غبار اطراف خوشه باز ستارگان جوان این سحابی به خوبی دیده می‌شود؛ ستارگانی که برخی تنها 5 میلیون سال سن دارند. تابش ایجاد شده توسط خوشه ستاره‌ای باعث روشنی بخشیدن به این سحابی رنگین از زمان تولدش شده است. سحابی جادوگر که با نام NGC 7380 نیز شناخته می‌شود، بیش از 100 سال نوری وسعت دارد و با تلسکوپ‌های کوچک در صورت فلکی قیفاووس قابل مشاهده است.

لکه تاریک

لکه تاریک غول‌آسایی که در ناحیه شمالی خورشید می‌بینید، گودال تیره تاج خورشیدی است که توسط رصدخانه خورشیدی و خورشیدسپهری ناسا (SOHO) ثبت شده است. گودال‌های تاج خورشید (Coronal Holes) مناطقی با چگالی کمتر در جو خارجی خورشید هستند که نسبت به نواحی اطراف خود خنک‌ترند؛ و در نتیجه برای دوربین‌های ماهوراه‌ها تاریک‌تر از مناطق دیگر دیده می‌شوند.

چرخ، چرخ، عباسی

نوردهی 30 ثانیه‌ای این عکس باعث شده است تا حرکت محو تلسکوپ NTT که جدیدا در رصدخانه لاسیلا شیلی و بر فراز ارتفاعات آتاکاما نصب شده است، همچون تابی در حال چرخش به تصویر کشیده شود. اگرچه این تلسکوپ با آینه 3.58 متری خود تلسکوپ بزرگی محسوب نمی‌شود، اما طراحی آن در میان رصدخانه‌های حرفه‌ای دنیا کاملا منحصر به فرد است. با استفاده از اپتیک فعال، اخترشناسان قادر هستند تا تصاویر واضح شفافی از اجرام محو و کم‌نور، مانند سیارات فراخورشیدی و کهکشان‌های دوردست تهیه کنند.

امواج گرانشی

پدیده‌ای که در عکس بالا می‌بینید، رخداد جوی غیرمعمولی است که بر فراز دریاچه Lake Superior کانادا، و توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به تصویر کشیده شده است. نوارهای موازی متمایز ابرها که عمود بر جهت باد هستند، با نام امواج گرانشی شناخته می‌شوند و در مرکز عکس به خوبی دیده می‌شوند. لغزش هوای سرد بر روی هوای گرم‌تر، باعث ایجاد جریان رو به بالا و پایینی می‌شود که این الگو را شکل می‌دهد؛ الگویی که مشاهده آن تنها از فضا امکان‌پذیر است.

جنگل کیهانی

همچون درختی آسمانی، نوار ستارگان کهکشان راه شیری مشغول برخاستن از پشت درخت کاجی باستانی در جنگل‌های کوهستان Cedar Break ایالت یوتا آمریکا دیده می‌شود. در میان پر عمرترین موجودات زنده دنیا، برخی از کاج‌های بریستول پیچ‌خورده هستند که عمری بیش از 5000 سال دارند. نور برخی از ستارگان این عکس زمانی سفر آسمانی خود را آغاز کرده‌اند که این درختان تازه در حال جوانه زدن بودند.

تاکسی فضایی

در حالی‌که ظاهر بیرونی فضاپیمای جدید CST-100 بوئینگ (که آزمایشات آن ماه گذشته آغاز شد) بیشتر یادآور خاطره عصر کپسول‌های آپولو است؛ فضای داخلی این تاکسی فضایی سرشار از جدیدترین فناوری‌ها مانند رایانه‌های لمسی است. بویئنگ CST-100 که انتظار می‌رود تا چند سال آینده راهی فضا شود، قادر است تا 7 فضانورد و محموله همراه آنان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کند.

خورشید مرموز

ماهواره طیف‌نگار عکس‌برداری ناحیه میانی (IRIS)، جدیدترین ماهواره پایش خورشید که تازه ماه گذشته به فضا پرتاب شد، نخستین عکس خود را از جو پایینی این ستاره به زمین ارسال کرده است. این عکس شفاف‌ترین تصویری است که تا کنون از این ناحیه مرموز خورشید تهیه شده است. لکه خورشیدی بزرگی در سمت راست پایین عکس دیده می‌شود، اما نواحی اطراف آن نیز مملو از «انبوهی از ساختارهای باریک رشته‌مانند» است؛ عوارضی که پیش از این هرگز مشاهده نشده‌اند. اخترشناسان امیدوارند که این تلسکوپ جدید بتواند به آنها کمک کند تا از نحوه حرکت مقادیر عظیم انرژی که به شکل حلقه‌ها و قوس‌های سراسری در جو پایینی خورشید جابه‌جا می‌شوند، درک بهتری به دست آورند.

خرطوم فیل

در فاصله 2400 سال نوری از زمین، سحابی خرطوم فیل خانه 200 ستاره نوزاد است که تنها کمتر از 100 هزار سال سن دارند. با ظاهری همچون خرطوم چروک خورده، طول این ابر گاز و غبار 20 سال نوری است که بادهای قدرتمند ایجاد شده توسط ستارگان درون آن، نقش و نگاری خاص به آن بخشیده‌اند.

منبع:khabaronline.ir

گلهای بازی نیروی زمینی پدیده مشهد

نخستین تصاویر نور فتوسنتز گیاهان زمینی از فضا

محققان ناسا برای اولین بار راهی یافته اند تا نور ساطع شده از فرآیند فتوسنتز گیاهان زمینی را به کمک ماهواره های فضایی در نقشه ای با جزئیاتی که تاکنون دیده نشده ارائه کنند.
دانشمندان راه جدیدی برای استفاده از ماهواره ها یافته اند تا اتفاقات درون گیاهان زمینی را در سطح سلولی اندازه گیری کنند. گیاهان در طول فرآیند فتوسنتز نوری را از خود ساطع می کنند که به آن فلوئورسنس یا تشعشع ماهتابى گفته می شود و نوعی نور نامرئی برای چشم غیرمسلح است اما توسط ماهواره هایی که صدها کیلومتر بالای زمین قرار دارند قابل تشخیص است.

دانشمندان ناسا روشی ارائه کرده اند که می تواند اطلاعات ماهوراه ای را به نقشه های جهانی از این پدیده ظریف با جزئیاتی که تاکنون مشاهده نشده تبدیل کند.

نقشه های جدید که توسط مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در شهر گرینبلت، مریلند تهیه شده با وضوح فضایی 16 برابر شده و سه برابر در وضوح زمانی نسبت به نخستین نقشه های شاهد مثال بوده که در سال 2011 منتشر شد.

بهبود اندازه گیری های جهانی برای کشاورزان علاقمند به نخستین نشانه های استرس محسول و اکولوژیستهایی که به دنبال درک بهتر زندگی گیاهی، پوشش گیاهی جهانی و چرخه پردازش کربن هستند دارای کاربر است.

نخستین تصاویر نور فتوسنتز گیاهان زمینی از فضا

براساس اعلام ناسا در ویدئوی منتشر شده از فرآیند فتوسنتز گیاهان از فضا، گیاهان سالمی که فتوسنتز فعال دارند فلوئورسنس بسیاری از خود نشان می دهد، اما گیاهان دارای استرس و تنش و یا گیاهان غیر فعال میزان کمی فلوئورسنس دارند.

ناسا گفت: دشواری این پروژه در نیاز ماهواره ها به ابزارهایی برای تشخیص فلوئورسنس ساطع شده از سوی گیاهان نسبت به فلوئورسنس اتمسفر بود که از نور خورشید منعکس می شود.

نتایج تحقیقات این محققان در مجله تکنیکیهای اندازه گیری اتمسفری منتشر شده است.

فتوسنتز فرآیند زیست‌ شیمی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتریها به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آنها تبدیل می‌شود.

تقریبا همه ارگانیسمهای روی زمین به آن وابسته‌ هستند. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌ اکسید، آب و نور را جذب‌کرده و به کلروپلاست می‌ رسانند. طی واکنشهایی که درون کلروپلاست انجام می‌ گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدراتها تبدیل می‌ شوند. تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فرآورده فتوسنتز است.
منبع:mehrnews.com