دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

این شش‌ضلعی مرموز از زمین هم بزرگ‌تر است



این شش‌ضلعی مرموز از زمین هم بزرگ‌تر است
در گزارش تصویری امروز، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را با ما مرور کنید: از شیرخوارگاه کیهانی و ابرهای طلایی زمین گرفته، تا مرگ یک ستاره و ابر مرموز سیاره زحل.

 

شیرخوارگاه درخشان

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل

 
در این تصویر چشمگیر که توسط تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا گرفته شده است، دو شیرخوارگاه ستاره‌ای همچون لامپ نئون در حال درخشش دیده می‌شوند. این سحابی‌های درخشان در ابر ماژلانی بزرگ قرار دارند؛ قمر کهکشانی کهکشان راه شیری که در فاصله 160 هزار سال نوری از زمین واقع شده است.

ابر ماژلانی بزرگ با پهنایی برابر 14 هزار سال نوری، در مقایسه با کهکشان ما بسیار کوچک‌تر است. شکل نامنظم این کهکشان کوتوله به احتمال فراوان نتیجه اثرات کشند گرانشی کهکشان ما، و ابر ماژلانی کوچک است.


ابرهای طلایی

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل


جرقه‌های رعد و برق درون طوفانی عظیم، به شب کالیفرنیای جنوبی روشنی بخشیده است؛ عکسی که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ارتفاع 400 کیلومتری سطح زمین گرفته شده است. تکه‌های زردرنگ وسط عکس، نور شبانه شهر لس‌آنجلس و سان‌دیگو هستند که حتی از بالای ابرهای خاکستری ضخیم هم به چشم می‌خورند.


ستون آتشفشانی

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل


دریاچه گدازه فعال دهانه آتشفشان نیراگونگو در جمهوری دموکراتیک کنگو، لایه ضخیمی از بخار آب و گاز را بر فراز آسمان منطقه گسترده است. ساکنان شهر گوما در مجاورت آتشفشان، تجربه تلخی از فاجعه سال 1977 / 1356 داشته‌اند؛ زمانی‌که گدازه‌های آتشفشانی با جاری شدن به سوی پایین کوه باعث مرگ صدها نفر شدند. در سال 2002 / 1381 نیز گدازه‌های آتشفشان نیراگونگو به مرکز شهر حمله کرد، و با تخریب هزاران خانه باعث آواره شدن بیش از 250 هزار نفر شد.


ابر مرموز

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل


در این عکس که توسط دوربین میدان باز فضاپیمای کاسینی گرفته شده است؛ ابر شش‌ضلعی مرموزی با اندازه‌ای بزرگ‌تر از سیاره زمین، ناحیه قطب شمال زحل را پوشانده است. این پدیده نخستین بار توسط کاوشگر ویجر، و حین عبور این فضاپیما از کنار زحل در اوایل دهه 1980 / 1360 مشاهده شد.

این سیستم آب و هوایی شش وجهی مرموز بیش از 25 کیلومتر پهنا دارد، و طوفان‌هایی با اندازه‌های مختلف را در خود جای داده است. مشهورترین این طوفان‌ها، گردابی مشخص است که درست بالای قطب شمال زحل واقع شده است.


مرگ یک ستاره

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل


این تصویرسازی نجومی، مرگ دردناک ستاره‌ای عظیم را در یکی از قدرتمندترین انواع انفجارهای شناخته شده جهان به تصویر می‌کشد: انفجار پرتو گاما (GRB). در این تصویرسازی، انفجار GRB باعث روشن شدن ابر گاز میان ستاره‌ای کهکشان میزبان خود شده است: کهکشانی دوردست که با فاصله 12.7 میلیارد سال از زمین، اصطلاحا در لبه تاریک جهان قرار گرفته است.

درخشش این پرتوهای گاما که نام GRB 130606A بر آن گذاشته شده است، توسط فضاپیمای سویفت ناسا شناسایی شد و تنها به مدت 4 دقیقه طول کشید. با تجزیه و تحلیل این انفجار عظیم و تابش‌های پر انرژی آن، محققان اطلاعاتی درباره ساختار شیمیایی کهکشان پیرامون آن به دست آورده‌اند؛ کهکشانی که تنها 1 میلیارد سال پس از مهبانگ شکل گرفته است. بر همین اساس، مشخص شده است که میزان فلزات سنگین این کهکشان، تنها یک دهم میزان عناصر مشابه کهکشان راه شیری ما هست.


آسمان چرخنده

 

عکس‌های فضایی,تصاویر فضایی,سیاره زحل


رد هواپیماهای عبوری از آسمان بالای دریاچه راتل‌اسنیک در نزدیکی سیاتل آمریکا، در تداخل با رد ستارگان دور قطبی نمای زیبایی خلق کرده است. این عکس با نوردهی طولانی 4.5 ساعته خود گردش زمین به دور محور خود را به تصویر می‌کشد، چرخشی که اثر آن به شکل چرخش ستارگان ثابت در آسمان دیده می‌شود..../khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
کشف جسمی مرموز در زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگ‌ترین طوطی روی زمین



 

بزرگترین طوطی

 

 

بزرگ‌ترین طوطی روی زمین که رنگ آبی پرهایش، زیبایی خاصی به او بخشید، ۱ متر طول دارد و با منقارش می‌تواند نارگیل را نیز بشکند! ماکائو در تعداد چند هزار قطعه، جزو گونه‌های در معرض خطر طبقه بندی شده است.

 

بومی آمریکای جنوبی است و فاصله نوک تا دم آن تا ۱ متر هم می‌رسد. در این ابعاد، این پرنده بزرگ‌ترین طوطی روی زمین است و حتی می‌تواند به کمک منقار عظیمش، پوسته نارگیل را بشکند!

 

این پرنده یکی از گونه‌های بسیار‌کمیاب روی زمین به شمار می‌رود، تنها چند‌هزار قطعه از آن در جهان باقی مانده است.

 

ماکائوی آبی هم مانند بسیاری از طوطی‌های دیگر در معرض خطر خرید‌و‌فروش غیرقانونی و تخریب زیستگاه قرار دارد.

 

بدن این پرنده هم مانند سایر مهره‌داران توانایی تولید رنگ‌دانه‌های آبی را ندارد. رنگ آبی تیره پرهای این پرنده حاصل تفرق نور توسط مجاری هوایی بسیار‌ کوچکی است که با تداخل فزاینده، رنگ آبی را پراکنده می‌کنند.