این ربات‌ گسل‌های آتشفشانی را کشف می‌کند+تصاویر

آژانس فضایی آمریکا ربات‌هایی برای کشف گسل‌های آتشفشانی طراحی کرده است که می‌توانند در اکتشافات فرازمینی در مریخ و ماه استفاده شوند.

این بار آژانس فضایی آمریکا ربات‌هایی برای کشف گسل‌های آتشفشانی طراحی کرده است؛ این اختراع توسط تیم آزمایشگاهی «پیشرانش جت ناسا» صورت گرفته است.

ربات‌های آتشفشانی بر روی دو چرخ نصب شده‌اند و قادرند در قلب آتشفشان نفوذ کنند؛ این سنسور برای مأموریت و نقشه برداری سه بعدی از داخل آتشفشان و مشخصات آن برای درک بهتر مکانیسم فوران ساخته شده‌اند.

نمونه اولیه این وسیله در حال حاضر ساخته و بر روی آتشفشان Kilauea در هاوایی آزمایش شده است. این ربات به طول 30 سانتی‌متر و 17 سانتی‌متر ارتفاع است و تا عمق 25 متر می‌تواند فرود آید، ضمن اینکه مجهز به سنسور با چشم انداز سه بعدی است و یک کابل به سطح آن متصل شده است.

نسخه دوم این ربات، سبک‌تر و جمع و جورتر است و به زودی در اوایل ماه مارس آزمایش خواهد شد؛ نسخه دوم مجهز به یک موتور قوی‌تر و دوربین دوار است و به منظور رسیدن به پایین‌ترین شکاف آتشفشان ساخته شده است.

این ربات‌های آتشفشانی می‌توانند برای اکتشافات فرازمینی در مریخ یا ماه استفاده شوند.

اخبار,اخبار علمی,این ربات‌ گسل‌های آتشفشانی را کشف می‌کند

اخبار علمی - فارس

اثر گسل ( خط گسل ) ( Fault Trace )

ربات جوجه تیغی به کشف ناشناخته‌ها بر روی سیارک‌ها می‌رود + تصاویر

طراحی منحصر به فرد یک ربات امکان جستجوی سریع‌تر و با دقت بیشتر را در آینده نزدیک در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.

پژوهشگران ناسا اعلام کرده‌اند در نظر دارند نسل جدیدی از کاوشگرها و ربات‌ها مخصوص بررسی، حرکت و نمونه‌برداری از سطح سیارک‌ها و سیاره‌ها را طراحی کنند که شبیه به یک جوجه تیغی هستند و بر روی هر سطحی توانایی حرکت دارند.

ربات جوجه تیغی به کشف ناشناخته‌ها بر روی سیارک‌ها می‌رود

گفتنی است این ربات‌ها به نام "hedgehog” می‌توانند بلغزند، بچرخند، بپرند و با سرعت بالا حرکت کنند و سریع‌تر می‌توانند سطح سیاره یا سیارک بیگانه را بپیمایند و در صورت وجود حیات بیگانه آن را شناسایی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، اهمیت طراحی این نسل جدید روبات‌های کاوشگر فضایی از آن جا است که در صورت افتادن در گودال‌ها یا حفره‌ها بسیار راحت‌تر می‌توانند وضعیت خود را تثبیت کنند و از گودال خارج شوند.

این روبات‌ها دارای فناوری پیشرفته‌ای هستند و توسط طراحی نوع خاصی از چرخ‌ها و سیستم ترمز می‌توانند در مسیر خود به راحتی حرکت کنند.

ساخت این روبات‌ها و پروژه طراحی آن‌ها توسط آزمایشگاه‌ها تحقیقات ناسا در دانشگاه استنفورد ایالات متحده و نیز دانشگاه MIT در حال انجام است. این روبات نسل جدیدی از حرکت، حفظ تعادل و حتی پرش را به نمایش می‌گذارد.

دانشمندان در نظر دارند پس از اتمام طراحی این روبات‌ها را در سیاره‌ها و سیارک‌ها رها کنند و اطلاعات را از طریق آن‌ها به دست آورند.

تا به حال دو نمونه اولیه این روبات‌های شبیه به جوجه تیغی ساخته شده توسط محققان دانشگاه استنفورد توسط هواپیماهای ناسا برای تحقیق در خصوص جاذبه در سطح کره زمین در سال 2015 مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

ربات جوجه تیغی به کشف ناشناخته‌ها بر روی سیارک‌ها می‌رود

کارشناسان اعتقاد دارند ساخت این روبات‌ها و استفاده از آن‌ها در سیارات مختلف بسیار ارزان‌تر از ساخت کاوشگرهای سنتی است که امروزه مانند مریخ‌نورد کنجکاوی در حال تحقیق در خصوص سیاره مریخ است.

ربات جوجه تیغی به کشف ناشناخته‌ها بر روی سیارک‌ها می‌رود

وزن این روبات‌ها قرار است 5 کیلوگرم باشد و تجهیزاتی چون دوربین و سایر وسایل و حسگرها به آن افزوده خواهد شد. کارشناسان امیدوار هستند نسخه نهایی این روبات در آینده نزدیک ساخته شود.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران