دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اگر زمین 10 ریشتر بلرزد؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اگر زمین 10 ریشتر بلرزد؟

محققان ژاپنی معتقدند که زمین احتمالا در آینده با وقوع زمین لرزه بسیار پر قدرت 10 ریشتری مواجه خواهد شد که خسارات شدیدی درپی دارد.

«تورو ماتسوزاوا» محقق مرکز تحقیقات پیش بینی زلزله و فوران آتشفشانی دانشگاه هوهوکو تأکید می کند: انرژی زمین لرزه احتمالی 10 ریشتری آینده، 30 برابر قوی تر از زلزله 9 ریشتری است که ماه مارس 2011 بخش هایی از شمال شرق ژاپن را لرزاند.

به گفته «ماتسوزاوا»، این پیش بینی به معنای قطعی بودن وقوع زمین لرزه 10 ریشتری نیست، چراکه چنین زلزله پر قدرتی هر 10 هزار سال یکبار روی می‌دهد.

چنین زمین لرزه ای باعث لرزش زمین بمدت یک ساعت شده و خطر وقوع سونامی پر قدرتی را در پی خواهد داشت که این سونامی چند روز بطول انجامیده و خسارات بسیار زیادی بر جای می گذارد.

قدرتمندترین زمین لرزه‌ای که تاکنون به ثبت رسیده است، زلزله 9.5 ریشتری در جنوب شیلی است که در سال 1960 میلادی روی داد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
شعبده بازی من با قدرت 10 ریشتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 حقیقت جالب درباره «زهره»، خواهر خوانده زمین



 

سیاره زهره , درباره سیاره زهره

 

پدیده گذر تاریخی زهره (ناهید) از مقابل خورشید كه تا 105 سال دیگر روی نخواهد داد، بهانه‌ای است تا نگاه دقیق‌تری به نزدیك ترین همسایه زمین داشته باشیم.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیاره ناهید (زهره) دومین سیاره از سامانه خورشیدی است كه میان زمین و عطارد واقع شده و دارای ویژگی‌های خاصی در بین سیارات منظومه شمسی است.

 

آتشفشان ناهیدی

 

تعداد آتشفشان های ناهید بسیار بیشتر از سیارات دیگر منظومه شمسی است. محققان نجوم تاكنون وجود بیش از 1600 آتشفشان بر سطح این سیاره را شناسایی كرده‌اند، اما به نظر می رسد تعداد زیادی آتشفشان كوچك و غیر قابل رویت بر سطح این سیاره وجود داشته باشند.

بیشتر آتشفشان‌ها خاموش هستند؛ اما به گمان دانشمندان برخی از آنها می‌توانند همچنان فعال باشند.

 

روزهایی طولانی‌تر از سال

 

یك روز سیاره ناهید 243 روز زمین بطول می‌انجامد، درحالیكه سال ناهیدی (چرخش به دور خورشید) تنها 224.7 روز زمینی طول می‌كشد.

 

دوقلوی زمین

 

در بین تمام سیارات منظومه شمسی، ناهید نزدیك‌ترین سیاره به زمین محسوب می‌شود و از بسیاری جهات مانند جرم، اندازه و جو مانند زمین است؛ به همین دلیل این سیاره خواهر خوانده زمین خوانده می‌شود.

 

سوزان و داغ

 

بخش عمده ای از جو ناهید از دی اكسید كربن ساخته شده است كه این تركیب جوی باعث افزایش دمای سطح این سیاره تا 470 درجه سانتیگراد می‌شود.

 

فشار هوای بسیار بالا

 

میزان فشار هوا بر سطح سیاره ناهید 90 بار بالاتر از فشار در سطح دریا است، یعنی فشار در این سیاره معادل فشار آب در عمق یك كیلومتری اقیانوس است.

 

قرص و هلال ناهید

 

سیاره ناهید نیز مانند ماه دارای چرخه است؛ زمانیكه ناهید در سمت مخالف خورشید قرار دارد، بصورت قرص كامل و زمانیكه بین زمین و خورشید قرار می گیرد، بصورت هلال دیده می شود. نخستین بار در سال 1610 میلادی «گالیله» متوجه وجود حالت های قرص كامل و هلال ناهید شد.

 

بادهای ناهیدی

 

سرعت وزش باد بر سطح سیاره ناهید در لایه ابر میانه تا 724 كیلومتر در ساعت می رسد. بادهای ناهیدی سریع تر از پر سرعت ترین گردبادهای زمینی هستند.

 

ناهید، رمز و راز باستانی

 

از سالیان بسیار دور محققان و منجمان این سیاره را مورد بررسی قرار داده اند. بابلیان باستان در 1600 سال پیش از میلاد این سیاره را در آسمان رصد می كردند؛ «فیثاغورث» ریاضیدان یونان باستان نیز نخستین كسی بود كه متوجه شد، درخشان ترین ستاره در صبحگاه و غروب در حقیقت همان ناهید است.

 

درخشان ترین سیاره

 

ناهید درخشان ترین سیاره و و پر نورترین شیئ در آسمان شب پس از ماه است. این سیاره بقدری پر نور و درخشان است كه یك خلبان كانادایی در سال 2011 آن را با یك هواپیما اشتباه گرفت و برای پیشگیری از برخورد احتمالی مجبور به فرود اضطراری شد.

 

گذر از مقابل خورشید

 

ناهید جزء معدود سیاراتی است كه گذرش به خورشید می‌افتد و می‌توان این پدیده نسبتا نادر را هر چند سال یكبار مشاهد كرد. گذر تاریخی ناهید كه در ژوئن 2012 رخ داد، بار دیگر در سال 2117 میلادی روی خواهد داد..... / خبرگزاری ایسنا