اولین آزمایش خون با تلفن همراه توسط محقق ایرانی دانشگاه "رود آیلند"

اولین آزمایش خون با تلفن همراه توسط محقق ایرانی دانشگاه

دانشمند ایرانی دانشگاه رود آیلند آمریکا روشی را ارائه کرده است که با استفاده از آن آزمایش خون می تواند در کمتر از نیمساعت و از راه تلفنهای همراه هوشمند انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم تحقیقاتی محمد فقری پروفسور مهندسی مکانیک دانشگاه رود آیلند موفق شدند یک دستگاه نوآورانه را ابداع کنند که با استفاده از یک تراشه قادر است ارزشهای خون را اندازه گیری کند.

این دستگاه تنها با استفاده از یک سوزن با سوراخ ریز از آزمایش شونده یک قطره خون می گیرد و آزمایش را در کمتر از 30 دقیقه انجام می دهد.

محمد فقری در این خصوص توضیح داد: "این دستگاه گامی مهم در تشخیص پزشکی است. در این روش، آزمایش می تواند در یک کلینیک، در یک تحقیق پزشکی و یا در خانه ارزیابی و پیگیری شود. به این ترتیب، بیماران دیگر نباید روزها در اضطراب نتیجه آزمایشات بمانند بلکه می توانند خون را در حالی که برای ویزیت پیش پزشک خود رفته اند انجام دهند و قبل از اینکه مطب را ترک کنند نتایج آماده باشد."

با این فناوری جدید، یک قطره خون بر روی یک کارتیچ یک پلیمر پلاستیکی نازکتر از یک کارت اعتباری قرار می گیرد. به محض اینکه این کارتیچ وارد یک حسگر زیستی به بزرگی یک جعبه کفش شد وارد کانالهای کوچکی به بزرگی 500 میکرون شده و به طرف یک حسگر واکنش دهنده که قادر است نشانگرهای زیستی بیماریها را ارزیابی کند حرکت می کند.

براساس گزارش دیلی تک، جعبه ای که کارتیچ داخل آن می شود محتوی یک طیف نگار مینیاتوری و یک میکرو- پمپ است.

این حسگر قیمت بالایی حدود 3 هزار و 200 دلار دارد. اما نسل آینده این فناوری می تواند از هزینه آزمایش خون بین 45 تا 85 دلار برای هر تست به 5/1 دلار کاهش یابد که در واقع قیمت کارتیچ پلاستیکی و واکنش دهنده ها است.

این سیستم می تواند برای کشف بیماریهای متعددی از آلزایمر تا بیماریهای ویروسی خطرناک مثل ایدز، هپاتیت B و آنفلوآنزای A کاربرد داشته باشد.

گام بعدی تیم این دانشمند ایرانی تولید یک حسگر بازهم کوچکتر، قابل حمل تر و ارزانتر است که حتی بتواند با یک تلفن همراه هوشمند عادی نیز یکپارچه شود.

به این ترتیب به جای جعبه ارزیابی واکنشها، تلفن همراه هوشمند توان محاسبه شاخصها را خواهد داشت. به این ترتیب می توان اطلاعات و نتایج آزمایش را برای پزشک و یا مرکز درمانی ارسال کرد.

محمد فقری در این خصوص افزود: "ما در حال توسعه نسل آینده این سیستم هستیم و فکر می کنیم که زمان زیادی برای تجاری سازی آن نیاز نخواهد بود."

به گزارش مهر، پروفسور محمد فقری فوق لیسانس خود را در سال 1970 از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گرفت. سپس در سال 1973 از دانشگاه ایالتی اورگان مدرک دکتری را در رشته مکانیک دریافت کرد. برای ادامه تحصیلات به دانشگاه مینه سوتا رفت و در سال 1982 با مدرک فوق دکتری فارغ التحصیل شد./خبرگزاری مهر

#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

پایانی بر اختلالات تلفن همراه و افزایش سرعت دانلود با دستاورد دو محقق ایرانی

دو محقق ایرانی دانشگاه «پردیو» با همكاری یك تیم تحقیقاتی، دست به ساخت دستگاه‌های ریز مكانیكی زده‌‌اند كه می‌تواند به تلفن‌های همراه در كاهش اختلالات از جمله قطعی تماس و نیز افزایش سرعت دانلود كمك كند.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

دستگاه‌های طراحی شده توسط سعید محمدی و حسین پژوهی، برای تسهیل ازدحام در امواج رادیو و تلویزیون و ارتقای عملكرد تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های قابل حمل طراحی شده‌اند.

به گفته محققان، طیف رادیویی كافی برای تمام دستگاه‌های دستی قابل حمل افراد وجود ندارد. از این رو ازدحام بیش از حد ، منجر به قطع تماس، علائم اشغال خطوط، كاهش كیفیت تماس و دانلودهای آهسته‌تر می‌شود.

برای مقابله با این معضل، صنایع در تلاش جهت ساخت سیستم‌هایی است كه با شبكه‌های تعریف‌شده واضح‌تر عمل كرده و بتوان تعداد بیشتری از آنها را در پهنای باند موجود قرار داد.

سعید محمدی، دانشیار مهندسی برق و رایانه دانشگاه پردیو آمریكا اظهار كرد: برای این كار به فیلترهای دقیق‌تر بیشتر در تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های رادیویی نیاز است؛ سیستمهایی كه از بروز اختلال جلوگیری كرده و تنها به علائم نزدیك به یك فركانس خاص اجازه عبور می‌دهند.

این محققان موفق به ساخت دستگاه‌هایی موسوم به تشدید‌كننده‌های نانوالكترومكانیكی حاوی یك پرتو ریز سیلیكونی شده‌اند كه در زمان اعمال ولتاژ می‌لرزد.

محققان نشان داده‌اند كه این دستگاه‌های جدید با بازده 100 درصد ساخته شده‌اند، بدین معنی كه تقریبا تمام دستگاه‌های ساخته شده با ویفرهای سیلیكونی به خوبی عمل می‌كنند.

به گفته این مهندسان، این فناوری جدید نیست، بلكه آنها از یك فرایند استفاده كرده‌اند كه تابع ساخت در مقیاس بزرگ بوده و بر یكی بزرگترین موانع در استفاده تجاری گسترده از این دستگاه‌ها غلبه كرده است.

علاوه بر كاربرد در فیلترهای تلفنهای همراه آینده، از این نانوتشدیدكننده‌ها همچنین می‌توان برای حسگرهای شیمیایی و زیستی پیشرفته در كاربری‌های پزشكی و دفاع داخلی و شاید به عنوان بخشی از رایانه‌ها و دستگاه‌های الكترونیك استفاده كرد.

این دستگاه‌ها با استفاده از سازه سیلیكون در عایق(SOI) ساخته شده‌اند كه از این شیوه همچنین در صنایع برای ساخت دیگر دستگاه‌های الكترونیكی استفاده می‌شود. این تشدیدكننده‌ها را می‌توان بصورت آماده در مدارها و سیستم‌های الكترونیكی ادغام كرد؛ چرا كه SOI با فناوری مكمل فلز اكسید نیمه رسانا یا CMOS كه یكی دیگر از نقاط اتكای ساخت دستگاه‌های الكتریكی مورد استفاده در تولید تراشه‌های رایانه‌ای بوده، سازگار است.

گفته شده كه این دستگاه جدید بسیار قابل تنظیم است كه به دانشمندان اجازه خواهد داد تا بر تناقضاتی كه در دستگاه‌های مقیاس نانو بسیار شایع هستند، غلبه كنند.

به گفته محمدی، یكی از بهترین مثالهای كاربرد این دستگاه، یك فیلتر قابل تنظیم است.

وی اظهار كرد: ساخت یك فیلتر قابل تنظیم با ترانزیستورها، القا كننده‌ها و دیگر اجزای الكترونیكی بسیار مشكل است اما یك تشدید كننده ساده نانومكانیكی می‌تواند این كار را با عملكرد بهتر و با نیروی بسیار كمتر انجام دهد.

به گزارش ایسنا محمدی همچنین در ادامه گفت: از آن جا كه این دستگاه‌ها كوچك بوده و بازدهی ساخت در حد صد در صد است، می‌توانیم در صورت نیاز میلیون‌ها از این دستگاه را در یك تراشه كوچك قرار دهیم. درك چگونگی عملكرد این دستگاه‌ها در محاسبات در حال حاضر بسیار زود است؛ اما از آن جا كه می‌توان این دستگاه‌های ریز مكانیكی را به سادگی ترانزیستورها ساخت، باید بتوان آنها را با یكدیگر و همچنین ترانزیستورها به منظور دستیابی به كاركردهای خاص، سازگار و تركیب كرد.

این محققان اكنون در پی ثبت اختراع برای این مفهوم هستند و نتایج این پژوهش در مجله IEEE Transactions on Nanotechnology منتشر شده است./ایسنا