دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

انسان خطر را بو می‌کشد!



امکان برقراری ارتباط احساسی از طریق بو

انسان خطر را بو می‌کشد!

مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران هلندی نشان می دهد، احساسات از طریق بو قابل سرایت به دیگران بوده و انسان می‌تواند از طریق بو کشیدن، خطر را احساس کند.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اکثر حیوانات از طریق بو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما دانشمندان تا مدت‌ها معتقد بودند که انسان به دلیل ضعف اندام بویایی از توانایی تشخیص خطر یا سایر احساسات برخوردار نیست.

تیم تحقیقاتی دانشگاه اوترخت هلند در مطالعات خود دریافته‌اند که ارتباط رفتاری انسان‌ها از طریق بو شباهت زیادی به حیوانات دارد که این یافته بر خلاف فرضیه های متداول در خصوص ارتباطات انسانی تنها از طریق زبان یا کانال های بصری است.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که زنان بیشتر به بوی بدن مردان حساس هستند، به همین دلیل در این مطالعه از مردان به عنوان نمونه های اهدا کننده عرق استفاده شد و آزمایش تأثیر انتقال بو بر روی زنان انجام شد.

محققان عرق زیر بغل 10 مرد را در هنگام مشاهده صحنه های ترسناک و منزجر کننده جمع آوری کردند؛ سپس 36 زن در یک آزمون بصری شرکت کرده و حرکات چشم و صورت آنها در زمان استنشاق بوی عرق بدن مردان مورد بررسی قرار گرفت.

«گون سمین» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: بوی عرق بدن مردان به صورت نامحسوس در محیط منتشر شده و هیچکدام از زنان، اطلاعی از محتوای این آزمون نداشتند.

چهره زنان در زمان استنشاق بوی عرق بدن مردان در هنگام مشاهده صحنه های ترسناک، تغییر پیدا کرده و چشم ها به صورت ناخودآگاه گشاد می شدند؛ همچنین در زمان استشمام بوی عرق بدن مردان در هنگام مشاهده صحنه های انزجار آور، چهره زنان نیز تغییر کرده و حالت منزجر کننده ای به خود می گرفت.

این یافته نشان می دهد که بو از خاصیت مسری بودن برخوردار است و انسان قادر است از طریق بو، احساسات اطرافیان را به ویژه در مکان های شلوغ درک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Science (علوم روانشناسی) منتشر شده است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطر کارت های اعتباری برای سلامت انسان



 

 

 

خطر کارت های اعتباری برای سلامت انسان

 

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: کارت های اعتباری یکی از وسایل مولد انرژی هستند که میدانهای مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌کنند بنابراین برای به خطر نیافتادن سلامت،باید نکاتی را در استفاده از این نوع کارت ها مورد توجه قرار داد.

گورانی با بیان اینکه قرار گرفتن زیاد در معرض انرژیها برای سلامتی مضر است گفت: افراد از این وسیله به صورت بهینه استفاده و از قراردادن در جیبهای پشت شلوار خودداری کنند زیرا یکی از مراکز خون‌سازی استخوانهای پهن، مانند لگن، در این ناحیه قرار دارد.

گورانی تصریح کرد: کارتهای اعتباری را نباید در جیب کت قرارداد، زیرا بر روی مکانیزم الکتریکی قلب تداخل ایجاد کرده و در طولانی مدت فرد را دچار مشکل می کند.

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این که هرچه قدر فاصله از وسایل مولد اشعه بیشتر باشد، دریافت انرژی کمتر است گفت: افرادی که از دستگاه نوسان‌ساز مصنوعی قلب و یا بیمارانی که از پمپهای تزریق استفاده می‌کنند در استفاده از کارتهای اعتباری باید سه نکته فاصله، مدت زمان و حفاظ را مدنظر قرار داشته باشند تا از اثراتی که این وسیله امکان دارد بر روی آنها داشته باشد، در امان باشند.

وی تاکید کرد: کارتهای ایمنی با نام Safy cart ادعا شده است که باعث جلوگیری از رسیدن امواج الکترو مغناطیسی به بدن می‌شود، تقلبی است و این ادعا صحت علمی ندارد...../تحلیل:عصرایران