دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

انتقال دارو به مغز با کنترل از راه دور



اخبار,اخبارعلمی ,انتقال دارو به مغز با کنترل از راه دور

تیمی از محققان آمریکایی نوعی دستگاه بی‌سیم به اندازه عرض موی انسان تولید کرده‌اند که قابل کاشت در مغز بوده و می‌توان آن را از راه دور برای ارائه دارو، کنترل کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دستگاه‌های کوچک قابل کاشت می‌توانند نور یا دارو را به مناطق خاص مغز رسانده و با ارتقای کار انتقال دارو به مناطق مورد هدف در مغز، عوارض جانبی را کاهش دهند.
 
فناوری دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، ‌دانشگاه سنت‌لوئیز و دانشگاه ایلینویز که برای نخستین بار بر روی موشها بکار گرفته شده است، در نهایت می‌تواند برای درمان درد، افسردگی، صرع و سایر اختلالات عصبی بکار گرفته شود.
 
این تحقیق، یک گام بزرگ رو به جلو در داروشناسی است و با بهره‌گیری از دانش اپتوژنتیک ارائه شده که سلول‌های مغزی را به نور حساس کرده و سپس آن‌ها را با پرتوهای نور مورد هدف قرار می‌دهد.
 
از آنجایی که هنوز انجام مهندسی مجدد بر روی نورون‌های انسان ممکن است، محققان دستگاه‌های ریز بی‌سیمی را ساخته‌اند که داروها را بطور مستقیم و از راه دور به مغز منتقل می‌کنند.
 
این دستگاه شامل کانالهای میکروسیال و پمپهای مقیاس ریز است و به نرمی بافت مغز ساخته شده تا باعث ایجاد التهاب یا آسیب نورونی نشود.
 
دستگاه مذکور همچنین دارای چهار محفظه جداگانه برای انتقال مستقیم به مغز و آرایه‌های دیود غیراورگانیک ساطع‌کننده نور در مقیاس سلول است که به آن اجازه می‌دهد نور را به سلول‌های هدف بتاباند.
 
محققان در بخشی از تحقیق خود، داروها را تنها از یک سمت مغز موشها به آن‌ها ارائه کردند. این کار به دارو اجازه داد تا نورون‌ها مسؤول حرکت را تحریک کرده و موش را وادار به حرکت دایره‌ای کند.
 
در یک آزمایش دیگر، دانشمندان نور را مستقیما به سلول‌های خاصی از مغز تاباندند. این سلول‌ها از آن جهت انتخاب شده بودند که پروتئین‌های حساس به نور را ابراز کرده و دوپامین آزاد می‌کردند. احساسات خوب حاصله منجر شد که موش‌ها به همان نقطه‌ای از ماز برگردند که درمان را دریافت کرده بودند.
 
جالب اینجاست که محققان توانستند این عمل را با آزادسازی از راه دور دارویی که عملکرد انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را متوقف می‌کرد، خنثی کنند.
 
موفقیت آزمایشات اخیر دانشمندان، آنها را امیدوار کرده تا در آینده بتوان این دستگاه را برای کار سایر اندام‌های بدن سازگار کرد. آن‌ها قصد دارند در آینده، طراحی چهار محفظه‌ای را ارتقا بخشیده و چیزی بیشتر شبیه جوهر کارتریج چاپگر تولید کنند تا بتوان داروها را بصورت چکه‌ای به سلول‌های هدف تغذیه کرد.


 اخبار علمی  -  باشگاه خبر  نگاران 


ویدیو مرتبط :
کنترل مغز موش از راه دور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنترل مغز موش‌ از راه دور!


دانشمندان موفق شدند با متصل کردن یک دستگاه کوچک به سر موش‌ها، کنترل مغز آن‌ها را به دست بگیرند.

وبسایت نیکو - رضا شمس: دانشمندان موفق شدند با متصل کردن یک دستگاه کوچک به سر موش‌ها، کنترل مغز آن‌ها را به دست بگیرند.

کنترل مغز موش‌ از راه دور

این دستگاه کوچک در حقیقت یک واحد تزریق دارو است که به‌صورت کنترل از راه دور، یک داروی خاص را به مغز موش تزریق می‌کند یا اینکه نوری خاصی را بر روی سلول‌های عصبی مغز آن می‌تاباند.

این دستگاه کوچک یک سوزن بسیار نازک با قطر کمتر از یک تار موی انسان دارد که مستقیماً به مغز وصل شده است. یک باتری کوچک وظیفه تأمین نیروی این دستگاه را بر عهده دارد و دارو نیز در مخازن بسیار کوچک قرار دارند.



دانشمندان دانشگاه‌های واشنگتن و ایلینوی موفق شدند با تزریق نوع خاصی داروی شبیه مورفین به داخل ناحیه تگمنتوم قدامی مغز موش، آن را مجبور به حرکت دورانی کنند. آن‌ها همچنین موفق شدند از طریق تحریک سلول‌های مغزی موش به‌وسیله تاباندن نور به سلول‌های عصبی، آن را به حرکت در جهات موردنظر وادار کنند.

این دستگاه‌های کنترل نسبت به دستگاه‌های قبلی، آسیب کمتری به مغز موش وارد می‌کنند. این دستگاه به چهار LED برای دادن فرمان‌های مختلف مجهز است و قادر است چهار داروی مختلف نیز به داخل مغز موش تزریق کند.

دانشمندان امیدوارند ادامه تحقیقات منجر به اختراع پروب‌های غیرتهاجمی برای درمان بیماری‌های عصبی در انسان شود.