دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

افقی تازه در تولید واكسن مالاریا؛دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند



 

دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند

دانشمندان موسسه سانگر كمبریج موفق به شناسایی مسیری شده اند كه تمام مرگبارترین گونه های انگل مالاریا برای ورود به سلول های خون از آن استفاده می كنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته دانشمندان، این نتایج می تواند نوید بزرگی برای تولید واكسن مبارزه با مالاریا با پتانسیل تاثیر زیاد باشد.

مالاریا، سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا كرده و یك میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا كه بیشتر كودك هستند بر اثر این بیماری از بین رفته اند.

انگلهای مالاریای زیادی وجود دارند كه «پلاسمودیوم فالسی پاروم» (Plasmodium falciparum) كشنده ترین نوع بوده و محققان موسسه سانگر به پیچیدگی و موذی بودن آن اذعان داشته اند.

این انگل به خوبی می تواند از سیستم ایمنی بدن فرار كرده و آنرا فریب دهد. پنج دقیقه پس از گزیده شدن توسط یك پشه حامل مالاریا، این انگل خود را در كبد پنهان می كند. پلاسمودیوم فالسی پاروم سپس در سطح جدیدی از چرخه حیات خود از كبد خارج شده و سلول های قرمز خون را آلوده كرده و تولیدمثل می كند.

سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مالاریا به سختی تلاش كرده و محققان نیز در آزمایشگاه به دنبال شیوه هایی برای مبارزه با آن هستند.

هنوز هیچ واكسنی برای بیماری مالاریا تایید نشده است. البته آزمایش های مقیاس بزرگ نمونه بسیار پیشرفته واكسن RTS,S نشان داده كه این واكسن، خطر ابتلا به مالاریا را نصف می كند.

این پژوهش كه در مجله نیچر منتشر شده به لحظه ای پرداخته كه انگل توانسته سلول قرمز خون را مبتلا كند. محققان در پژوهش خود به دنبال پروتئین هایی بر روی سطح انگل مالاریا و سلولهای قرمز خون بودند كه برای شناسایی هدف این انگل و جمله به آن لازم است. پیش از این نیز پروتئین های دیگری شناسایی شده اما هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

تیم تحقیقاتی موسسه سانگر دریافتند كه پروتئین باسیجین به عنوان یك گیرنده در سلولهای قرمز خونی و پروتئین PfRh۵ در انگل نقش بسیار مهمی ایفا می كنند.

در تمام گونه های پلاسمودیوم فالسی پاروم كه تاكنون مورد آزمایش قرار گرفته اند، ایجاد وقفه در اتصال این پروتئین ها می تواند سلول خونی را از حمله در امان نگه دارد.

به گفته دكتر جولیان راینر، یكی از محققان این پژوهش، محققان توانستند حملات انگل مالاریا را با استفاده از چندین شیوه متفاوت و با به كارگیری پادتن هایی كه این اتصال را هدف قرار می دهند، متوقف كنند.

برنامه این تیم ساخت یك واكسن است كه سیستم ایمنی بدن را برای حمله به پروتئین PfRh۵ در انگل تحریك می كند.... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
مالاریا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سربلندی دانشمندان در ساخت واکسن جدید ضد مالاریا



واکسن جدید ضد مالاریا,ساخت واکسن جدید ضد مالاریا,مقابله با بیماری‌های انگلی

ثبت یک موفقیت تاریخی در مقابله با بیماری‌های انگلی
سربلندی دانشمندان در ساخت واکسن جدید ضد مالاریا

‌ دانشمندان در دستاوردی چشمگیر در مقابله با مالاریا اعلام کردند که کارآزمایی انسانی یک واکسن جدید برای اولین بار در تاریخ صد در صد موثر بوده است.

به گزارش ایسنا، در این کارآزمایی محققان آمریکایی،‌ به بیش از ده‌ها داوطلب چندین دوز از واکسنی تزریق شد که از نوع ضعیف‌شده این بیماری قابل انتقال توسط پشه ساخته شده است.
نتایج بدست آمده بسیار امیدوارکننده بوده است. این کارآزمایی چند ماهه با موفقیت کامل واکسن در حفظ افرادی همراه بود که قوی‌ترین دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

این نتایج که نشانگر نزدیک شدن دانشمندان به حذف کامل این بیماری بوده است، روز پنجشنبه(17 مرداد) توسط محققان موسسه‌های بهداشت، نیروی دریایی و ارتش آمریکا و سایر سازمانها اعلام شده است.

واکسن PfSPZ از اسپوروزوئیت ضعیف شده ساخته شده که شکلی از انگل مالاریا موسوم به پلاسمودیوم فالسی‌پاروم در حالت عفونی آن است.
برای کارآزمایی، نمونه‌هایی از این انگل توسط تابش و سپس انجماد تضعیف شدند، اما شکل کلی خود را حفظ کردند که واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک می‌کند.

در کل 57 تن در این کارآزمایی شرکت کردند که 40 مورد مقداری از دوز واکسن را دریافت کردند. تمام این داوطلبان توسط پشه‌های عفونی گزیده شده و دانشمندان ابتلای آنها به بیماری پس از یک هفته را آزمایش کردند.

شش مورد که پنج دوز وریدی PfSPZ را دریافت کرده بودند، به شکل کامل در برابر بیماری مصون مانده و 9 فرد به بیماری مبتلا شدند.
نتایج دیگر امیدوارکننده بوده اما کاملا بازدارنده نبودند: از 9 داوطلبی که چهار دوز واکسن گرفته بودند، سه مورد بیمار شدند. اما از 12 فردی که واکسن نگرفته بودند، 11 مورد مبتلا شده بودند.

افراد مبتلا سپس با یک داروی ضد مالاریا درمان شدند.
هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان که همگی از اکتبر 2011 تا اکتبر 2012 در این پژوهش شرکت کرده بودند، عوارض جانبی در برابر واکسن جدید نشان ندادند.

با وجود نویدبخش بودن نتایج، به آزمایش‌های بزرگتر نیاز است و حتی در صورت موفقیت، سالها تا زمان استفاده از این دارو در میان جوامع نیازمند، فاصله است.
این واکسن توسط شرکت Sanaria در مریلند ساخته شده و موسسه ملی بیماری‌های عفونی و حساسیت، موسسه تحقیقاتی والتر رید ارتش آمریکا و مرکز پژوهشهای پزشکی نیروی دریایی آزمایش‌های آن را انجام داده‌اند./ایسنا