دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

افرادی که نابینا و ناشنوا متولد می شوند، به چه زبانی فکر می‌کنند؟



نابینا,ناشنوا,زبان افراد ناشنوا

هلن کلر یک نویسنده نابینا و ناشنوا بود که  تنها از طریق لمس با جهان ارتباط برقرار کرد

 

افرادی که نابینا و ناشنوا متولد می شوند، به چه زبانی فکر می‌کنند؟
تفکر لزوما متکی به زبان نیست، یا دست‌کم متکی به زبانی متعارف که قابل تکلم باشد. ما می‌توانیم از طریق تصور کردن مناظر و تصاویر، الگوهای سه‌بعدی، ژست‌های بدنی، حرکات سر و دست، هیجانات احساسی و هر چیز دیگری که به جز زبان تجربه کرده‌ایم، تفکر کنیم.


پستانداران دیگر و پرندگان نیز احتمالاً به همین شکل تفکر می‌کنند، به ویژه جانورانی که برای کارهای خود نقشه می‌کشند و برنامه‌ریزی می‌کنند، با نوعی تفکر غیرزبانی این کار را انجام می‌دهند و حتی خواب می‌بینند. ناشنوایانی که از زبان اشاره استفاده می‌کنند از زبانی مانند بقیه انسان‌ها برای تفکر استفاده می‌کنند، با این تفاوت که موقع تفکر به جای اندیشیدن به صداها و واژه‌ها، به حرکات دست فکر می‌کنند.

 

اگر کودکی ناشنوا و نابینا باشد و هرگز با هیچ نشانه‌ای از زبان آشنا نشود، ناچار است برای تفکر به محتوای ساده‌تر ذهن‌اش (که ممکن است شامل احساسات و هیجانات، بوها، علائم لمسی...‌ شود) اکتفا کند. البته این بچه‌ها اغلب از طریق نوع خاصی از زبان اشاره لمسی با زبان آشنا می‌شوند.

مشهورترین نمونه چنین کودکانی هلن کلر بود که در ۱۹ ماهگی نابینا و ناشنوا شد. معلم او کلمات را کف دست او می‌نوشت و هلن کلر به این ترتیب آن‌چنان در توانایی‌های زبانی پیش رفت که به یک نویسنده و فعال سیاسی تبدیل شد، در حالی که تنها از طریق لمس با جهان خارج ارتباط برقرار می‌کرد.


منبع : danestaniha.hamshahrilinks.org


ویدیو مرتبط :
عکاس نابینا و ناشنوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تسهیلات سازمان سنجش برای داوطلبان نابینا،‌ ناشنوا و معلولان در کنکور 93



اخبار ,اخبار دانشگاه ,تسهیلات سازمان سنجش برای داوطلبان نابینا،‌ ناشنوا و معلولان در کنکور 93

 

اخبار دانشگاه - تسهیلات سازمان سنجش برای داوطلبان نابینا،‌ ناشنوا و معلولان در کنکور 93

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور تسهیلات این سازمان برای داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلولان جسمی و حرکتی در برگزاری آزمون سراسری سال 93 را تشریح کرد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این تسهیلات برای داوطلبانی در نظرگرفته می‌شود که مشکل آنها به تایید سازمان بهزیستی رسیده و گواهی ذیربط را به سازمان ارسال کرده و در بند 22 تقاضانامه الکترونیکی ثبت‌نام نیز بر حسب مورد معلولیت خود را مشخص کرده باشند، گفت: در آزمون سال 93 به استناد علامت گذاری داوطلبان در بند 22 تقاضانامه تعداد 1806 داوطلب در ردیف داوطلبان مذکور قرار گرفته‌اند که از این تعداد 881 داوطلب زن و 925 داوطلب مرد هستند.

وی افزود: بر اساس آمار 277 داوطلب نابینای مطلق، 346 داوطلب کم بینا، 98 داوطلب ناشنوای مطلق، 182 داوطلب کم شنوا و 903 داوطلب معلول جسمی حرکتی هستند.

مشاورعالی سازمان سنجش با بیان اینکه حوزه امتحانی این داوطلبان درهر یک از گروه‌های آزمایشی در شهرستان‌های مختلف مجزا از حوزه امتحانی سایر داوطلبان تعیین شده است، اظهار کرد: حوزه امتحانی داوطلبان مذکور در تهران دانشکده علوم توانبخشی خواهد بود و سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تعیین مراقبین ذیصلاح برای این داوطلبان همکاری خواهند داشت.

توکلی خاطرنشان کرد: به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای این داوطلبان ترتیبی اتخاذ شده که همانند سال گذشته علاوه بر منشی مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی سوالات برخی دروس با خط بریل چاپ و توزیع شود.

وی با بیان اینکه تمامی سوالات زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، معارف اسلامی و زبان انگلیسی مندرج در دفترچه آزمون عمومی برای تمامی داوطلبان مذکور به خط بریل تهیه شده است، تصریح کرد: تمامی سوالات ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی،‌ زبان عربی،‌ تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی و فلسفه و منطق و همچنین زبان شناسی مندرج در دفترچه سوالات آزمون اختصاصی برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی که بیشترین داوطلبان نابینای مطلق را دارند به خط بریل تهیه شده است.

وی با اشاره به تهیه سوالات زبان انگلیسی تخصصی برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی زبان خارجی به خط بریل گفت: علاوه بر این دفترچه‌ها،‌ دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار تمامی داوطلبان نابینای مطلق قرار می‌گیرد؛ چرا که ممکن است برخی از داوطلبان در بزرگسالی بینایی خود را از دست داده و به خط بریل تسلط نداشته باشند. بنابراین سوالات توسط منشی برای آنها قرائت می‌شود.

مشاورعالی سازمان سنجش افزود: تمامی سوالات آزمون عمومی و اختصاصی حدود 75.09 درصد داوطلبان نابینای مطلق، در گروه علوم انسانی و 15.88 درصد داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و جمعا 99.97 درصد از کل داوطلبان نابینای مطلق به خط بریل تهیه شده است.

توکلی خاطر نشان کرد: به منظور افزایش کیفیت آزمون ترتیبی اتخاذ شده تا فواصل صندلی‌های داوطلبانی که از منشی استفاده می‌کنند طوری طراحی شود که قرائت سوالات برای داوطلب، مشکلی برای سایر داوطلبان ایجاد نکند.

وی همچنین درباره مدت زمان پاسخگویی به سوالات برای داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلولان جسمی و حرکتی گفت: زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی ، 1.5 برابر زمان استاندارد هر یک از این دروس و زمان لازم برای پاسخگویی به سایر سوالات 1.3 برابر مدت زمان استاندارد هر یک از آزمون دروس مذکور خواهد بود.

وی افزود: همچنین به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر بر اساس مصوبات مربوط تمامی این داوطلبان در سهمیه‌های مناطق یک و دو در گزینش نهایی به ترتیب با سهمیه مناطق دو و سه در نظر گرفته می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای داوطلبان کم بینا نیز سوالات با فونت درشت چاپ شده تا نیازی به قرائت سوالات نداشته باشند. 

اخبار دانشگاه - ایسنا