دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اعلام كانون وبا در کشور



 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به کاهش شدت وبا در کشور، کانون این بیماری را در دوره شدت همه‌گیری استان‌های تهران، البرز و شمال کشور دانست و گفت: با سیل پاکستان و تردد غیرقانونی اتباع این کشور نگرانی از تشدید شیوع بیماری وجود دارد.

محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس، افزود: پس از اوج شیوع بیماری وبا در حدود دو هفته گذشته اکنون موارد بروز این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است که امیدواریم کماکان این روند ادامه پیدا کند، ما با توجه به اقدامات کنترلی، آگاهی رسانی و محدودیت استفاده از سبزی و کاهو به آینده خوش‌بین هستیم و انتظار نداشتیم طی این مدت کوتاه بتوانیم روند رو به رشد این بیماری را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: با این وجود انتظار داریم ظرف مهر ماه نیز مواردی از این بیماری را در کشور داشته باشیم، آماده باش تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای کنترل این بیماری تا آخر مهر ادامه دارد اما امیدواریم با کنترل این بیماری این آماده باش بعد از مهر لغو شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: هنوز نگرانی ها بر طرف نشده است، سیل پاکستان بسیار نگران کننده است زیرا باعث شیوع بیشتر این بیماری در این کشور می شود و متأسفانه تردد غیر قانونی اتباع این کشور به شیوع این بیماری در کشور ما دامن می‌زند.

گویا گفت: اگر اقدامات کنترلی هنگام ورود پاکستانی ها به کشور به موقع انجام شود می توانیم بیماری را کنترل کنیم این کار با شناسایی بیمارانی که دارای علائم بیماری هستند در مرزها باید صورت گیرد که در مورد اتباعی که قانونی وارد کشور می‌شوند این کار انجام می شود اما متأسفانه بخشی از اتباع افغانی به صورت غیر قانونی وارد می‌شوند که امکان شناسایی به موقع و دسترسی آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتباع پاکستانی که مبتلا به بیماری وبا هستند و وارد کشور می شوند منبع آلودگی محسوب می شوند و به سرعت می توانند این آلودگی را به جامعه منتقل کنند و بخش  مهمی از مردم را به این بیماری مبتلا کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که تعداد موارد ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ما طی امسال چقدر بوده و کانونهای شیوع بیماری کجاها بوده است گفت: تعداد موارد ابتلا و مرگ را فعلاً نمی‌توانیم اعلام کنیم و بعد از تمام همه‌گیری بیماری بر اساس سیاست وزارت بهداشت آمارها اعلام می شود اما طی دوره شیوع بالای این بیماری استانهای تهران، البرز و استانهای شمالی کشور مهمترین کانونهای این بیماری بودند.

وی ادامه داد: در استان البرز و شهرستان کرج استانداری و فرمانداری همکاری بسیار  خوبی برای کنترل این بیماری با وزارت بهداشت داشتند که منجر به کنترل نسبی این بیماری شد و با همکاری دستگاههای دیگر به سرعت جلوی آبیاری مزارع با فاضلاب خام تا حدی که امکان داشت گرفته شد.

گویا گفت: سبزی هایی که در حاشیه تهران و کرج کشت می‌شوند هنوز در مواردی با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند و چون این سبزی‌ها به اقصی نقاط کشور می‌روند، سرو سبزی و کاهو را در تمام اغذیه فروشی های کشور ممنوع اعلام کردیم، این ممنوعیت همچان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: همکاری برخی دستگاههای اجرایی و به خصوص تلاش بی وقفه بهورزان در خانه های بهداشت و پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی در کنترل نسبی این بیماری بسیار موثر بود اما آماده باش وزارت بهداشت حداقل تا پایان مهر ادامه دارد و امیدواریم تا آن زمان این مشکل بر طرف شده باشد.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
اعلام تایید یا رد برجام همزمان با اعلام طرف آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آخرین آمار وبا؛ 170 مبتلا به وبا در کشور/ ابتلای یک تهرانی



بیماری وبا,آمار وبا

اعلام آخرین آمار وبا؛ 170 مبتلا به وبا در کشور/ ابتلای یک تهرانی

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، از یک مورد ابتلا به بیماری وبا در تهران خبر داد و گفت: نگران اپیدمی شدن این بیماری در مرکز کشور نیستیم ولی در عین حال مراقبتهای بهداشتی و درمانی به طور کامل انجام می شود.

دکتر محمود نبوی اظهارداشت: یک مورد ابتلا به وبا در تهران و یک مورد در کرج داشته ایم که مورد کرج، یک افغانی است. ولی مورد تهران، ایرانی است.

وی با اعلام اینکه نگران همه گیری بیماری در کشور نیستیم، گفت: در جستجوی علت آلوده شدن بیمار تهرانی به وبا هستیم و بزودی مشخص می شود که منشاء ابتلای او چه بوده است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای 170 نفر به وبا در کشور افزود: 144 نفر آنها تبعه افغانی ، یک نفر پاکستانی و 25 نفر آنان ایرانی هستند .

نبوی با عنوان این مطلب که وبا یک بیماری بومی در همه کشورهای دنیا است ، تاکید کرد: علت موارد ابتلای وبا در کشور بر می گردد به اپیدمی شدن این بیماری در شمال افغانستان و بدنبال آن ورود آنها به کشورمان برای کار که در نتیجه آن وبا را با خود به ایران آورده اند.

وی با تاکید بر آمادگی تمامی دانشگاههای علوم پزشکی در کنترل و مراقبت از بیماری افزود: نگران اپیدمی شدن این بیماری نیستیم ولی در عین حال تمامی اقدامات بهداشتی و درمانی به طور جدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

نبوی یکی از موارد انتقال وبا را مصرف صیفی جات عنوان کرد که به درستی ضد عفونی نشده اند.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه تاکنون 3 نفر مبتلا به وبا فوت کرده اند، گفت: هر سه مورد از اتباع افغانی بوده اند.

وی اظهار داشت: اگر مردم بطور اصولی موارد ضد عفونی صیفی جات را انجام دهند هیچ نگرانی از بابت خوردن صیفی جات وجود ندارد.

نبوی با عنوان این مطلب که آبهای شرب در کشور کلرزنی می شود، گفت: بیشترین احتمال ابتلا به وبا می تواند از صیفی جاتی باشد که با فاضلابها آبیاری می شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود: هر سال 200 هزار آزمایش کشت اسهال در کشور انجام می شود که مواردی از آنها ابتلا به وبا را نشان می دهد. گزارشهای ما نشان می دهد، حجم ابتلای ایرانیها به وبا، امسال کمتر بوده است./مهر