دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استفاده ازدریاچه نمک برای ...



 

 

 

دریاچه نمک

 

 

دانشمندان قصد دارند برای تنظیم توازن سفیدی یا وایت بالانس دوربین ماهواره ای از دریاچه نمکی و خشک شده "تاز" در جنوب ترکیه به عنوان کارت خاکستری استفاده کنند.

دوربینهای معمولی زمینی برای تنظیم توازن سفیدی یا به اصطلاح عکاسها وایت بالانس از شیوه ای بسیار پیش پا افتاده و ساده استفاده می کنند: باید صفحه ای سفید را در برابر لنز دوربین نگه داشته و از آن عکس گرفت.

شیوه ای که به کارت خاکستری شهرت داشته و به منظور جلوگیری از ایجاد خطاهای رنگی تحت تاثیر حرارت مختلف نورها در یک صحنه انجام می گیرد.

اکنون گروهی از دانشمندان انگلیسی قصد دارند به همین شیوه توازن سفیدی ماهواره ای را که برای اولین بار قصد عکسبرداری از زمین را دارد تنظیم کنند اما این بار به جای استفاده از کارتی سفید یا خاکستری در برابر لنز دوربین ماهواره از کل دریاچه خشکیده "تاز" به عوان کارت سفید استفاده می کنند.

طی دو هفته آینده دانشمندانی از سرتاسر جهان به منظور محاسبه میزان بازتاب نوری ایجاد شده در این دریاچه حضور خواهند یافت.

این تیم محاسبات خود را در زمینی انجام خواهند داد که حرارت آن در طول روز می تواند تا ۱۲۲ درجه نیز افزایش پیدا کند.

سپس نتایج این محاسبات با اطلاعات ثبت شده ماهواره مقایسه خواهند شد.

توازن سفیدی برای پرداخت درست رنگها بسیار ضروری است، عکاسان معمولا این تنظیمات را بر اساس نوع حرارت منبع نوری مانند خورشید (نور گرم) یا چراغ فلورسنت (نور سرد) برای جلوگیری از آبی یا زرد شدن عکسها انجام می دهند.

چنین تنظیماتی برای ماهواره ها هم حیاتی به شمار می روند زیرا ماهواره های رصد کننده کوچکترین تغییرات را برای ردیابی تغییرات جوی زمین، تخریب سواحل و بلایای طبیعی به ثبت می رسانند.

در صورتی که تجهیزات ماهواره ها به درستی تنظیم نشده باشند، محاسبات ماهواره ای نیز دقیق نخواهند بود و از آنجایی که فرایند پرتاب ماهواره به مدار زمین منجر تغییر تنظیمات ماهواره می شود، کنترل آنها با استفاده از ابزاری استاندارد برای اصلاح نقصهای جزئی می تواند در نتیجه محاسبات تاثیر گذار باشد.

دریاچه تاز در جنوب ترکیه یکی از هشت کارت خاکستری زمینی بین المللی و استانداردی است که می توان از آنها برای تنظیم دوربینهای ماهواره ها در جهان استفاده کرد.

محاسبات بازتابهای نوری دریاچه تاز توسط دانشمندان لابراتوار ملی فیزیک انگلستان اولین قدم برای ارائه خدمات تنظیم سازی ماهواره ها با کمک زمین در سطح جهان خواهد بود...../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
نحوه شکار تیغ ماهی با استفاده از نمک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازجوهر نمک استفاده نکنید



 

 

ازجوهر نمک استفاده نکنید

 

همه ساله هنگام فرارسیدن ایام نوروز، شمار زیادی از افراد به ویژه زنان خانه دار دچار مسمومیت می شوند.

خطر هنگامی شدت می یابد که مواد شوینده دیگر با جوهر نمک مخلوط شود و برای پاک کردن جرم های وان، دستشویی و دیگر لوازم خانه، استفاده گردند.

مخلوط جوهر نمک با دیگر شوینده ها، گاز خطرناکی به نام گاز کلرامین ایجاد می کند که این گاز موجب سوختگی راه های تنفسی، اختلال تنفسی، انسداد راه های تنفسی و حتی مرگ می شود.

خطرناک‌ترین مواد اسیدی که به ریه آسیب جدی می‌رساند، مخلوط کردن وایتکس و جوهرنمک برای شست‌وشو است. یکی از مواردی که آسیب جدی به ریه می‌رساند، استنشاق اسید است و متأسفانه برخی خانم‌های خانه‌دار برای از بین بردن لک کاشی‌ها به مواد شوینده، ‌وایتکس اضافه می‌کنند و در برخی از مواقع نیز وایتکس را با جوهر نمک، ‌در فضای بسته، ترکیب می‌کنند که استنشاق بخار متصاعد شده از این ترکیب، آسیب جدی و جبران ناپذیر به ریه‌ها وارد می‌کند.

از ترکیب جوهر نمک و وایتکس، گاز کلر متصاعد می‌شود و کلر هم به اسید کلریدریک تبدیل می‌شود. کسانی که در معرض استنشاق این ترکیب قرار می‌گیرند، با علایمی مانند آسم، تنگی نفس و خس‌خس سینه مواجه می‌شوند که با درمان دارویی به طور موقت برطرف می‌شود، اما به مرور زمان این علایم در آن ها باقی می‌ماند و هیچ وقت بهبودی کامل حاصل نمی‌شود و باید به طور مداوم از دارو استفاده کنند.

این مواد به ویژه در محیط های بسته یا محیط های با سقف کوتاه نباید استفاده شوند، زیرا گاز خطرناک این مواد به طور ناگهانی آزاد می شود و با استنشاق در محیط بسته موجب افت اکسیژن خون می گردد.

خانم ها بهتر است به جای جوهر نمک از دیگر تمیزکننده ها استفاده کنند و اگر ناگزیر به استفاده از جوهر نمک هستند، آن را در محیط باز و به میزان بسیار جزئی مصرف کنند و آن را با دیگر شوینده ها ترکیب نکنند.

مبتلایان به بیماری آسم و آلرژی و نیز کسانی که ریه‌های حساسی دارند به هیچ عنوان نباید از مواد اسیدی مانند وایتکس یا هر ماده اسیدی پاک‌کننده دیگر برای شست‌وشو استفاده کنند. کسانی هم که به وسواس مبتلا هستند باید وسواس خود را درمان کنند و در صورت استفاده،‌ حتما به استاندارد بودن این مواد توجه داشته باشند.

همچنین پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در یک مکان ها توقف نکنید، چرا که گازهای تولید شده در این محیط ، سمی می باشند.
منبع:tebyan.net