استرس به تنظیمات ژنتیكی آسیب می‌رساند

چندین سال مطالعه و آزمایش نشان داده بود كه استرس مزمن و دائمی می‌تواند موجب بروز آسیب‌های كروموزومی شود و اكنون پزشكان علت این تاثیرگذاری را شناسایی كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رابرت جی . لفكووتیز از متخصصان انستیتو پزشكی هووارد هوگز در مركز پزشكی دانشگاه دوك در این مطالعه گفت: ما به موش‌ها یك تركیب شبه آدرنالین تزریق كردیم كه از طریق یك گیرنده كار می‌كند. پس متوجه شدیم كه این نوع استرس مزمن موجب به كارافتادن مسیرهای بیولوژیك خاصی می‌شود كه در نهایت این مسیرها به تجمع آسیب‌های دی‌ان‌آ منتهی می‌شوند.

به گزارش شبكه خبری ان‌ بی ‌سی، لفكووتیز تصریح كرد: این یافته پاسخی منطقی برای این سوال در اختیار ما قرار می‌دهد كه چرا استرس مزمن ممكن است منجر به بروز انواع مختلفی از مشكلات و اختلالات جسمی و روانی در انسان شود.

این بررسی‌ها نشان داد كه استرس مزمن منجر به كاهش بلندمدت سطح پروتئین P53 در بدن می‌شود. P53 یك پروتئین سركوبگر تومور است و بعنوان یك گارد محافظ ژنومی در نظر گرفته می‌شود كه از بروز نارسایی‌ها و نواقص ژنتیكی جلوگیری می‌كند. در نتیجه در شرایط استرس مزمن كاهش این پروتئین موجب بی‌نظمی‌های كروموزومی می‌شود و حاصل آن بروز بیمارهای ژنتیكی است.

شرح این آزمایشات در مجله تخصصی نیچر منتشر شده است.... / تحلیل : عصر ایران

فشارخون بالا به درك احساسی افراد آسیب می‌رساند

در یك مطالعه جدید معلوم شد افرادی كه مبتلا به فشارخون بالا هستند، توانایی‌شان برای درك احساساتی چون ترس، عصبانیت، غم و یا شادی در چهره دیگران، كاهش پیدا می‌كند.

به گزارش ایسنا، دكتر جیمز آ. مك كوبین و دستیاران وی در دانشگاه «كلمبسون» در این باره می‌گویند: برخی از افراد، دچار اختلالات احساسی هستند كه این اختلالات موجب می‌شوند آنها نسبت به احساسات دیگران مثل خشم، واكنش نامناسبی از خود نشان دهند. این عدم درك صحیح احساسی شبیه به زندگی كردن در دنیای ایمیل‌ها و عدم انتخاب صورتك مناسب است به این معنی كه ما معمولا در پیام‌های ایمیلی از این صورتك‌ها برای بیان احساسات خود و نیز از صورتك خنده به علامت شوخی كردن، استفاده می‌كنیم اما گاهی اوقات فرد مخاطب این امر را تعبیر به مسخرگی كرده و عصبانی می‌شود.

به نوشته روزنامه سان، این آشفتگی‌های احساسی می‌تواند منجر به درك و ارتباط نادرست شود و حتی روی بازده كاری افراد تاثیر نامناسب بگذارد.

این متخصصان در آزمایشات خود متوجه شدند كه افزایش فشارخون نه تنها خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید می‌كند بلكه درعین حال به این قبیل اختلالات احساسی نیز دامن می‌زند و این بیماران در معرض ابتلا به مشكلات و ناراحتی‌هایی چون اختلال دو قطبی و یا افسردگی قرار می‌گیرند.

این مطالعه به تفصیل در مجله «سایكوسوماتیك» منتشر شده است..... / تحلیل : عصر ایران