دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استخراج فلزات سنگین از مواد غذایی به کمک نانو ذرات مغناطیسی



اخبار علمی,خبر های علمی,ذرات مغناطیسی

محققان دانشگاه شهید بهشتی با به کارگیری نانو ذرات مغناطیسی، توانستند آلاینده‌های موجود در مواد غذایی و آب آشامیدنی را شناسایی و استخراج کنند.

حمیرا ابراهیم زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این طرح با بهره‌گیری از نانو ذرات مغناطیسی توانستیم اثر عوامل مزاحم در مواد غذایی و آشامیدنی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی افزود: فلزات سنگین که در مواد غذایی وجود دارد،‌ در غلظت‌های پایین قابل آزمایش نیستند و خطری جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شوند. در این روشی که ما ارائه کردیم، فلزات سنگین سریع‌تر از نمونه مواد غذایی و آب آشامیدنی خارج می‌شوند.

ابراهیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای این تحقیق طراحی روشی سریع با بازدهی بالا، جهت استخراج فلزات سنگین از عوامل مزاحم و غلیظ کردن این فلزات در نمونه‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی، بیش از اندازه‌گیری‌های دستگاهی است. نانو ذرات مغناطیسی به دلیل اندازه‌ی نانو متری، ظرفیت بالایی در حذف آلاینده‌ها و کاهش زمان مورد نیاز دارند.

وی خاطر نشان کرد: نانو ذرات خالص پایداری بالایی ندارند و به راحتی توسط اسید حل می‌شوند. از طرف دیگر نسبت به یون‌های فلزی گزینش پذیری بالایی ندارند به همین دلیل در این روش نانو ذرات مغناطیسی با مورکسید عامل دار شده و به عنوان جاذب برای جدا سازی و استخراج مقادیر ناچیز کادمیوم از نمونه‌های غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران جوان


ویدیو مرتبط :
ساخت دستگاه نانو ذرات جهت تغییر ماهیت مواد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وحود فلزات سنگین در مواد غذایی ایرانیان


یک متخصص تغذیه گیاهی و دارویی طب ایرانی گفت: جیوه, سرب و کامیوم در مواد غذای ایرانیان به وفور یافت می‌شود؛ متاسفانه امروزه همچنان سبزی با روش دیم تولید می‌شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم: ابوالقاسم متین متخصص تغذیه گیاهی و دارویی طب ایرانی اظهار داشت: جیوه, سرب و کامیوم در مواد غذای ایرانیان به وفور یافت می‌شود.

به گفته وی متاسفانه امروزه همچنان سبزی با روش دیم تولید می‌شود و در اختیار مصرف کننده گان قرار می‌گیرد, که با مصرف موادغذایی آلوده به سموم بیماری را وارد بدن خود می‌کند، به عنوان مثال سیب زمینی که در اطراف تهران کشت می‌شود, 10 برابر حد نرمال دارای نیترات است، همچنین خیار, گوجه فرنگی و پیاز سرشار از سموم فلزات سنگین است.

خواب آلودگی‌ها در کنار شیوه غلط زندگی نتیجه سموم فلزات سنگین است

این متخصص تغذیه گیاهی و دارویی طب ایرانی افزود: در تحقیقی که از دانش‌آموزان شده است حدود 40 تا 50 درصد آنان سر کلاس خواب هستند که این خواب آلودگی‌ها در کنار شیوه غلط زندگی نتیجه سموم فلزات سنگین است.

متین بیان داشت: برخی کارمندان و معلمان شب‌ها با قرص خواب می‌خوابند که یکی از علل بدخوابی‌ها و بی‌خوابی‌ها وجود سموم فلزات سنگین در هوا و موادغذایی مصرفی ماست.

وی ادامه داد: سموم و فلزات سنگین در مواد غذایی موجب پرش عضلات, حرکات ناخواسته چهره یا تیک‌های عصبی, گرفتگی عضلات گردن, درد شانه‌ها, درد مفاصل, درد زیر دنده راست, درد پشت ستون فقرات, درد زیر بغل, درد داخل کشاله ران ناشی از وجود سموم فلزات سنگین است.

این متخصص تغذیه گیاهی و دارویی طب ایرانی گفت: سرخی و اگزما, زردی رنگ چهره, رنگ پریدگی, موخوره, شکستگی ناخن‌ها, بد رنگ شدن موها, ریزش مو نیز به دلیل وجود سموم فلزات در غذای مصرفی و هوای آلوده است.

متین خاطرنشان کرد: بخشی از سردردها, سرگیجه‌ها, احساس فشار بر پیشانی, بی حسی و سردی پشت سر, یبوست, اسیدی بودن معده, نفخ شدید, تنگی نفس, ضربان قلب تند هنگام فعالیت در هوای آزاد, فشار در گلو و سخت بلعیدن خود از نشانه‌های وجود سموم در غذاهای مصرفی و هوای آلوده است.