دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، برنده عالی ترین جایزه اپتیک جهان شد



اخبار,اخبار علمی,نادر انقطاع

مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (SPIE) به استاد نادر انقطاع، دانشمند برجسته ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا اهدا شد.

به گزارش  ایسنا، دکتر انقطاع به پاس مشارکت‌های پیشگامانه و قابل‌ تقدیرش در حوزه مهندسی اپتیکِ فرامواد، پلاسمونیک‌های نانومقیاس، فرامواد بر پایه مدارهای نانواپتیکی، و تصویربرداری اپتیکی در زمینه‌های پزشکی برنده مدال طلای «اسپای» (SPIE) شده که بالاترین جایزه اهدایی از سوی این انجمن است.

در فهرست برندگان این مدال نام برجسته ترین دانشمندان اپتیک و فتونیک جهان دیده می شود از جمله چارلز هارد تاونز (پدر لیزر) که در سال ۱۹۶۴ و چارلز کائو (پدر «ارتباطات با فیبر نوری») که در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت این مدال شدند.

انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک در سال 1955 به عنوان سازمانی غیرانتفاعی برای پیشرفت فن‌آوری‌های نوری به ثبت رسید. قریب به 256 هزار نفر از 155 کشور جهان در این انجمن عضویت دارند که در فراهم آوردن امکاناتی نظیر کتاب‌ها و مجلات، برگزاری کنفرانس‌ها، کمک به ادامه تحصیل و ثبت اختراع از اعضای خود حمایت می‌کند.

دکتر نادر انقطاع که 60 سال پیش یعنی در همان سالی که انجمن بین‌المللی اپتیک تاسیس شد در تهران متولد شد. او در 23 سالگی پس از پایان دوره لیسانس در دانشگاه تهران راهی آمریکا شد و تحصیلات فوق لیسانس و دکتری خود را در مؤسسه فناوری کالیفرنیا به پایان برد.

وی از دانشمندان پیشرو جهان در زمینه الکترومغناطیس و نانوفناوری به شمار می رود که تحقیقاتش در زمینه متامواد و نقش نور در نانوفناوری بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه الکترومغناطیسIEEE شد. از دیگر افتخارات دکتر انقطاع، کسب جایزه جرج هیلمیر برای تحقیق برتر در سال ۲۰۰۸ و جایزه محقق جوان بنیاد ملی علوم ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ می‌باشد.


  اخبار علمی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
هنرمندان ایرانی برنده جایزه بهترین عکسهای خبری جهان شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مریم میرزاخانی; برنده عالی ترین جایزه ریاضی جهان، به ایران می آید



اخبار,اخبار علمی ,سمینار ریاضی

 

اخبار علمی - برای شرکت در سمینار ریاضی
میرزاخانی به ایران می‌آید

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از دعوت از مریم میرزاخانی، دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف و استاد جوان دانشگاه استنفورد و برنده عالی ترین جایزه ریاضی جهان برای شرکت در سومین سمینار ریاضی در ایران خبر داد.

دکتر سعید سهراب پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز خرسندی از موفقیت مریم میرزاخانی زن ریاضی‌دان ایرانی که موفق شد به عنوان نخستین زن ریاضی‌دان جهان مدال فیلدز را دریافت کند اظهار کرد: وی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف است و کسب این مدال توسط وی برای ما افتخار است.

وی با بیان این که در نظر است که در سومین سمینار ریاضی که توسط دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود از این استاد دانشگاه دعوت شود که به کشور ایران آید، گفت: سال گذشته نیز برای دومین سمینار از ایشان دعوت به عمل آمد اما به دلیل مشکل جسمی و داشتن فرزند کوچک نتوانستند به ایران بیایند.

سهراب پور اظهار امیدواری کرد که این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در سمینار ریاضی که ژانویه سال جاری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار می‌شود حضور یابد.

به گفته سهراب‌پور هر سال در سمینار ریاضی از برندگان المپیاد ریاضی از داخل و خارج کشور دعوت به عمل می‌آید که امیدواریم امسال نیز این سمینار به خوبی برگزار شود و خانم میرزاخانی نیز در یکی از سمینارها حضور یابند.
اخبار علمی - ایسنا