دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

از كشتی‌های بخار تا كشتی‌های لوكس امروزی



 

 

از كشتی‌های بخار تا كشتی‌های لوكس امروزی

 

 

وقتی از كشتی‌ها یا قایق‌های بخار صحبت می‌شود، این طور به نظر می‌رسد كه آنها همان طور كه از نامشان پیداست، به واسطه نیروی بخار در سطح آب‌ها به حركت درمی‌آیند؛ اما اگر اساس عملكرد آنها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد این قایق‌ها مجهز به چرخ‌های پارویی‌شكلی هستند كه در عمق كمی نسبت به سطح آب قرار گرفته و به كمك نیروی بخار به حركت درمی‌آیند.


از اوایل قرن ۱۹ میلادی، استفاده از قایق‌های بخار در رود می‌سی‌سی‌پی و رودخانه‌های فرعی منشعب شده از آن در ایالات متحده آمریكا مورد توجه قرار گرفت.


البته باید این نكته را خاطرنشان كرد كه نخستین تلاش‌ها در زمینه ساخت كشتی‌های بخار، از سال ۱۷۸۷ میلادی و در ایالات متحده آمریكا پس از این كه جان فیچ، حركت آزمایشی نخستین قایق بخار طراحی شده را با موفقیت به انجام رسانید، آغاز شد.


اگرچه پس از آن رابرت فوستون به انجام تحقیقات گسترده‌تری در این زمینه ادامه داد؛ اما تا سال ۱۸۱۱ جز قایق بخاری كه به صورت نمایشی در مسیر رودخانه می‌سی‌سی‌پی به حركت درآمده بود، هیچ نمونه مشابه دیگری ساخته نشده بود تا این كه در سال ۱۸۱۲ برای نخستین بار از یك كشتی بخار برای جابه‌جایی مسافران در مسیر بین ۲ شهر نیواورلئان و می‌سی‌سی‌پی استفاده شد.


سال ۱۸۱۶ میلادی، هنری میلر شرو با به آب انداختن كشتی بخاری كه خود طراحی كرده بود، انحصاری بودن كشتیرانی در مسیر رودخانه می‌سی‌سی‌پی را برای همیشه از‌میان برداشت.


این كشتی كه موسوم به كشتی بخار واشنگتن بود، مدت زمان سفر بین این دو شهر را تا حدودی كاهش داد و از آنجا كه میلر شرو با ایجاد تغییراتی در طراحی این كشتی عملكرد آن را به میزان قابل توجهی در آب‌های سطحی و كم‌عمق این رودخانه افزایش داده بود، از او به عنوان بنیانگذار سیستم بخار در عرصه كشتیرانی یاد می‌شود.


از آن زمان تا سال ۱۸۷۰ میلادی كشتیرانی توانست در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، كشاورزی و تجارت در بخش مركزی ایالات متحده آمریكا نفوذ كند و به این ترتیب علاوه بر جابه‌جایی مسافران، صادرات و واردات كالاهایی نظیر شكر و پنبه را نیز عهده‌دار شود.


در این كشتی‌ها فضایی به عنوان سالن استراحت برای مسافران در نظر گرفته شده كه شبیه به سالن انتظار هتل‌های شیك و مجلل است.


از آنجا كه در گذشته از روش‌های ساده برای ساخت كشتی‌ها استفاده می‌شد و از آنها بخوبی نگهداری نمی‌شد و همچنین با توجه به این كه این كشتی‌ها در مسیر حركت خود با موانعی مواجه می‌شدند كه منجر به غرق شدن آنها یا انفجار دیگ بخار كشتی می‌شد، عمر مفید اغلب كشتی‌های بخار تنها حدود ۴ تا ۵ سال بود.


اگرچه امروزه این كشتی‌ها همچنان در بسیاری از مناطق حمل و نقل دریایی تنها راه ارتباطی ساكنان این مناطق محسوب می‌شوند اما در بسیاری از مناطق سیستم حمل‌ و نقل ریلی و راه‌آهن جایگزین سفرهای دریایی مسافران شده است.... /  گزارش : جام‌جم آنلاین

 



ویدیو مرتبط :
مسابقات كشتی آزادخراسان رضوی-مشهدمقدس-91-كشتی گیرسبزوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقبال كشتی‌گیران از جام پیروزی



 

 

 

استقبال كشتی‌گیران از جام پیروزی

 

استقبال كشتی‌گیران از جام پیروزی امسال متفاوت با گذشته بود

سرمربی تیم ملی آزاد نوجوانان گفت: تیم‌های مطرح با چند كشتی‌گیر در هر وزن به تركیه آمده بودند و هیچ‌گاه شاهد چنین استقبالی از جام پیروزی نبودم.

قدیر نخودچی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی اظهار داشت: جام پیروزی در سطح بسیار بالایی برگزار شد. تیم‌ها خصوصا روس‌ها و خود میزبان در هر وزن چندین كشتی‌گیر داشتند. من تاكنون چنین استقبالی را از جام پیروزی ندیده بودم.
وی تاكید كرد: در مجموع سطح بالای جام پیروزی به سود ما تمام شد و به اهدافی كه داشتیم رسیدیم. هدف‌مان شناسایی بهتر كشتی‌گیران و اطلاع از توانایی‌ها و میزان آمادگی‌شان بود.
این مربی مشهدی با ابراز رضایت از كشتی‌گیران اعزامی خاطرنشان ساخت: علیرضا كریمی در 76 كیلو كشتی بسیار خوبی گرفت. او حقش كسب مدال طلا بود. بهزاد بهروزی‌راد هم فوق‌العاده بود. عبداله قمی در سنگین‌وزن می‌توانست به مدال طلا دست پیدا كند. در مجموع از عملكرد كل نفرات اعزامی راضی بودم.