دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ارتباط مصرف آنتی‌بیوتیک و چاقی در کودکان



اخبار ,اخبار علمی ,تاثیر مصرف آنتی‌بیوتیک بر کودکان

 

اخبار علمی - پژوهشگران دریافتند
ارتباط مصرف آنتی‌بیوتیک و چاقی در کودکان

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد کودکانی که در ماه‌های نخست عمر خود از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به چاقی تا پیش از سن هفت سالگی قرار دارند.

 محققان برنامه میکروبیوم انسانی دانشگاه نیویورک (NYU)‌ در این مطالعه تأثیر مصرف دوزهای پایین آنتی‌بیوتیک را در موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند.

موش‌های نوزاد در ماه نخست زندگی - که دوره کلید رشد این حیوان می‌شود - دوزهای محدودی از پنی‌سیلین را دریافت کردند.

پس از گذشت چند ماه، وزن این موش‌ها با موش‌های همسن بدون دریافت پنی‌سیلین مقایسه شد که نشان می دهد، موش‌های گروه اول 25 درصد سنگین‌تر و 70 درصد چاق تر از موش های معمولی بودند.

نتایج بدست آمده در این تحقیق، تأیید کننده نتایج مطالعه دیگری است که نشان می‌دهد، مصرف آنتی‌بیوتیک در نوزاد انسان پیش از شش ماهگی منجر به بروز چاقی پیش از سن هفت سالگی می‌شود.

به گفته دکتر «مارتین بلاسی» سرپرست تیم تحقیقاتی و نویسنده ارشد این مطالعه، مصرف آنتی‌بیوتیک در ماه‌های نخست زندگی باعث مختل کردن سطوح باکتری‌های کلیدی در روده و بازنویسی مجدد سوخت وساز بدن می‌شود که در نهایت چاقی را در پی دارد.

بدن انسان شامل 100 تریلیون میکروب است که در پوست و روده زندگی کرده و اصطلاحا میکروبیوم (microbiome)‌ نامیده می‌شوند.

ایجاد اختلال در عملکرد میکروبیوم در مراحل اولیه زندگی – از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک – منجر به تغییرات درازمدت در نحوه رشد و تکامل بدن خواهد شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫هشدار درباره مصرف برخی آنتی بیوتیک ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف مکرر آنتی بیوتیک عامل اضافه وزن



اخبار,اخبار علمی,چاقی

تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف مکرر آنتی بیوتیک با افزایش وزن در کودکان مرتبط بوده و بر وزن آنها در زندگی آینده شان نیز تاثیر می گذارد.»

کودکانی که در دوران کودکی خود آنتی بیوتیک مصرف می کنند بسیار سریعتر از کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند، افزایش وزن می یابند.

محققین کالج بهداشت همگانی مدرسه جان هاپکینز بالتیمور با تحقیق بر روی ۱۶۴۰۰۰ پسربچه در آمریکا دریافتند که در سن ۱۵ سالگی، کودکانی که در دوران کودکی خود حداقل ۷ بار آنتی بیوتیک مصرف کرده اند حدود سه پوند (۱.۳ کیلوگرم) بیشتر از کودکانی که اصلاً آنتی بیوتیک مصرف نکرده اند وزن دارند. تقریبا ۳۰۰۰۰ کودک (حدود ۲۱ درصد) این داروها را ۷ بار یا بیشتر دریافت کرده بودند.

دکتر «برایان شوارتز»، در این باره می گوید: «شاخص توده بدنی شما ممکن است به واسطه آنتی بیوتیک هایی که در کودکی مصرف کرده اید، برای همیشه دگرگون شود. اطلاعات ما نشان می دهند که هر زمانیکه ما یک آنتی بیوتیک به کودکان خود می دهیم، افزایش وزن آنها با گذشت زمان سریعتر می شود.»

در حالیکه مقدار وزن افزایشی قابل استناد برای آنتی بیوتیک ها در اواخر کودکی به کمترین حد خود می رسد، یافته ها به طور موثر «افزایش متراکم» روی احتمال این تاثیرات دارند بطوریکه این افزایش تا سنین جوانی ادامه می یابند.

شواهد فراوانی در دست است که نشان می دهند آنتی بیوتیک ها به واسطه تأثیری که روی میکروارگانیسم های بدن به نام میکروبیوتا دارند، می توانند سبب افزایش وزن شوند. تعداد میکروبیوتا در بدن ما ۱۰ برابر بیشتر از تعداد سلول های خود ماست که به هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش ما کمک می کند.

آنتی بیوتیک ها در عین کشتن میکروارگانیسم های مضر و آسیب رسان، این باکتری های سودمند و حیاتی را نیز می کشند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک ها می تواند میکروبیوتا را برای همیشه دگرگون کند که موجب تغییر در نحوه هضم غذا و همچنین افزایش کالری جذب شده می شود.

اخبار علمی - مهر