دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ارتباط قدرت پاها با تغییرات مغزی



اخبار , اخبار علمی,ارتباط پاها با مغز,رابطه قدرت پا با مغز

 

بر اساس تحقیقات جدید پاها نشان‌دهنده پیری مغز هستند.

محققان با تحقیق بر روی شرکت‌کنندگان دوقلو دریافتند افرادی که قدرت پای بهتری دارند با تغییرات کمتری در مغز روبرو هستند.

طی این تحقیق محققان افراد دوقلو را طی 10 سال از سال 1999 ارزیابی کردند. آنان عوامل مختلف سلامت، سبک زندگی، توانایی کنترل عوامل ژنتیکی و تأثیر تغییرات در عملکردهای شناختی را با اندازه‌گیری میزان آموزش، حافظه و تفکر در ابتدا و انتهای تحقیق بررسی کردند.

نتایج نشان داد قدرت پای بیشتر بهترین عامل برای تعیین تغییرات شناختی نسبت به دیگر عوامل سبک زندگی است.

در تحقیقات پیشین مشخص شد فعالیت‌های جسمی تاثیرات مفید بر مغز با آزادسازی هورمون‌ها و تشویق به رشد سلول‌ها دارد. این اولین تحقیق است که ارتباط بین عملکرد شناختی و اندام تحتانی را نشان می‌دهد.

سرپرست این تحقیق دکتر کلر استیوز مدیر مرکز پژوهش دوقلوهای کینگز کالج لندن اظهار کرد: در این تحقیق مطالعه بر روی دوقلوها به دلیل مقایسه و اشتراک بسیاری از عوامل همچون ژنتیک و زندگی اولیه بسیار مفید بود. با اختلاف شناختی و ساختار مغزی در دوقلوهای همسان اختلاف قدرت پا طی 10 سال بررسی شد.

وی در ادامه افزود: سبک زندگی ساده موجب افزایش فعالیت جسمی و در نتیجه سلامت جسمی و روحی خواهد شد.

البته تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط بین ساختار مغزی و شناختی با تناسب اندام نیاز است.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
کنترل حرکت پاها توسط امواج مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط بین مصرف چربی و کاهش قدرت بویایی



اخبار ,اخبار علمی ,قدرت بویایی

 

اخبار علمی - ارتباط بین مصرف چربی و کاهش قدرت بویایی

اگر افرادی که چربی خون بالایی دارند عادت و سبک زندگی خود را تغییر ندهند، ممکن است حتی نیمی از قدرت بویایی یا چشایی خود را از دست بدهند.

چربی اضافی در بدن نه تنها باعث بروز مشکلات متعددی از جمله کلسترول، مشکلات قلبی و غیره می شود بلکه محققان به تازگی دریافتند که چربی اضافی در بدن  کاهش حس بویایی را نیز در بردارد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که چربی اضافی در بدن می تواند بر حس بویایی و تا حدودی نیز بر حس چشایی تاثیر منفی داشته باشد. اگر افرادی که چربی خون بالایی دارند عادت و سبک زندگی خود را تغییر ندهند، ممکن است حتی نیمی از قدرت بویایی یا چشایی خود را از دست بدهند.


در این مطالعه، یک گروه از موش های آزمایشگاهی به مدت شش ماه با رژیم غذایی پر چربی تغذیه و میزان چربی خون در آنها به شکل قابل توجهی افزایش یافت. اما گروه دیگر، رژیم غذایی معمولی و روزانه خود را در مدت شش ماه ادامه دادند. پس از این مدت زمان، میزان چربی خون ها اندازه گیری شد. سپس موش ها را در معرض بوهای مختلف قرار داده و دریافتند موش های گروه اول که چربی خون بیشتری را در رگ های خونی خود داشتند تا 50 درصد با کاهش بویایی مواجه شده بودند اما گروه دیگر هنوز توانایی شناسایی بوهای مختلف را داشتند.

محققان معتقدند در موش‌های گروه اول، تعداد نورون‌هایی که مسئول کدگذاری سیگنال‌های بو بودند،کاهش پیدا کرده در نتیجه، موش ها قادر به درک بوهای مختلف نبودند. سپس وزن موش هایی که چاق شده بودند را با رژیم های غذایی کاهش داده و دوباره آنها را در معرض بوها قرار دادند. موش ها تا مدتی واکنش های گذشته را نشان می دادند اما به مرور سیستم بویایی آنها تعادل خود را بازیافته و به شکل اولیه بازگشت و قادر به تشخیص بوهای مختلف از یکدیگر شد.

تجمع بیش از حد چربی در رگ های خونی می تواند با مشکلات متفاوتی بروز کند در صورتی که با گنجاندن ورزش های روزانه یا تغییر رژیم غذایی نامطلوب می توان تا حد زیادی از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با چربی خون کاست. 

اخبار علمی - مهر