دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ارتباط بی‌اشتهایی با اندازه مغز!



بی‌اشتهایی عصبی,ام ارای, دانشگاه کلرادو,ارتباط بی‌اشتهایی با اندازه مغز

ارتباط بی‌اشتهایی با اندازه مغز!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو اعلام کردند: بزرگتر بودن مغز ممکن است دلیل بی‌اشتهایی و توانایی تحمل گرسنگی در برخی افراد باشد.

به گزارش  ایسنا منطقه خراسان، محققان 19 دختر نوجوان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی و 22 دختر نوجوان بدون این اختلال را از طریق MRI مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج اسکن نشان داد در زنان مبتلا به بی‌اشتهایی نسبت به زنان دیگر بدون این اختلال اوربیتوفرونتال چپ بزرگتر و قشر تمپورال خاکستری مضاعف است.

اینسولای مغز در زمان چشیدن غذا فعال می‌شود، درحالی که قشر اوربیتوفرونتال مغز فرمان توقف خوردن را صادر می‌کند.

محققان این نتایج را با نتایج بدست آمده از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی مقایسه کردند. آنان دریافتند قشر اوربیتوفرونتال در افراد بی‌اشتها بزرگتر است؛ در واقع قشر اوربیتوفرونتال با علائم صادر شده زمان احساس رضایت فرد از غذا مرتبط است و حجم بیشتر این قسمت موجب اختلال در خوردن می‌شود.

وی در ادامه افزود: این ارتباط نادرست بین قشر اوربیتوفرونتال و احساس سیری در این افراد موجب اجتناب از خوردن غذا قبل از دریافت میزان کافی مواد غذایی می‌شود. به علاوه قسمت راست اینسولا به تصورات ما از بدن واکنش نشان می‌دهد و به همین علت این افراد احساس چاقی می‌کنند، در حالی که کمبود وزن دارند.

تحقیق انجام شده در مورد اوتیسم توسط محققان دانشگاه کمبریج در انگلستان نشان داد در زنان مبتلا به بی‌اشتهایی ممکن است برخی علائم افراد مبتلا به اوتیسم نیز مشاهده شود. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آیا ارتباط مغز با مغز امکان پذیر است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهیه نقشه هوش هیجانی/ کدام مناطق مغز با هوش هیجانی ارتباط دارند



دانش پژوهان با بررسی 152 نظامی بازنشسته ویتنامی دچار آسیب های مغزی ناشی از جنگ، نخستین نقشه دقیق از مناطق مغزی را که در هوش عاطفی نقش دارند، تهیه کردند.

تهیه نقشه هوش هیجانی

به گزارش خبرگزاری مهر، هوش هیجانی،‌ توانایی مغز برای پردازش اطلاعات عاطفی و زندگی در دنیای اجتماعی است.

این مطالعه از هم پوشانی چشمگیر بین هوش عمومی و هوش هیجانی هر دو در رفتار و در مغز خبر داد.

نمرات بالای به دست آمده در آزمون های هوش عمومی، به طور قابل توجهی با عملکرد بالا در اقدامات هوش هیجانی یا عاطفی برابری می کرد و نشان داد بسیاری از همین مناطق مغزی در هوش عمومی و هوش عاطفی مهم هستند.

"آرون باربی" استاد علوم عصبی روانشناسی و علوم گفتار و شنیدار در موسسه علوم و فناوری پیشرفته بکام در دانشگاه ایلی نویز و مجری این تحقیقات گفت: این داوطلبان گروه مهمی از بیماران بودند چرا که به ما امکان دادند تا میزان آسیبهای وارده به مناطق خاصی از مغز را به اختلال در جنبه های خاصی از هوش هیجانی و عاطفی مرتبط کنیم.

باربی در تحقیقات پیشین خود نقشه پایه عصبی هوش هیجانی را تهیه کرده بود. وی این نقشه را با تحلیل چگونگی اختلال عملکرد در افراد دارای آسیب های مغزی خاص در آزمایش های فرایندهای شناختی اساسی تدوین کرد.

این پژوهشگر در هر دو مطالعه، داده های خود را از سی تی اسکن مغز داوطلبان استخراج کرد تا یک نقشه سه بعدی از قشر مخ تهیه کند.

آنها این مغز پیچیده را به واحد های سه بعدی موسوم به ولکس تقسیم کردند. سپس توانایی های شناختی بیماران دارای آسیبی در یک ولکس خاص یا خوشه ای از ولکس ها را با توانایی افرادی که این مناطق از مغزشان آسیبی ندیده بود، مقایسه کردند.

این کار به دانشمندان امکان داد تا مناطق مغزی ضروری برای توانایی های شناختی خاص و آنهایی که به طور چشمگیری برای هوش عمومی هوش عاطفی یا هر دو نقش دارند را شناسایی کنند.

آنها دریافتند که مناطق خاصی از قشر جلوی مغز( پشت پیشانی) و قشر جداری (بالای مغز نزدیک پشت جمجمه) نقش مهمی در هوش عمومی و هوش عاطفی دارند.

به گفته باربی، قشر جلویی در تنظیم رفتار نقش دارد. این بخش همچنین احساس پاداش را پردازش می کند و در توجه، برنامه ریزی و حافظه موثر است.

قشر جداری به تلفیق اطلاعات حسی کمک می کند و در هماهنگی بدنی و پردازش زبان نقش دارد.

پیش از این گفته می شد هوش عمومی از هوش اجتماعی و هوش عاطفی جدا است.

گسترده ترین اقداماتی که توسط هوش انسان انجام می شود تمرکز بر روی کارهایی مانند استدلال کلامی و یا توانایی به خاطر سپردن و دست کاری موثر اطلاعات است.

باربی می گوید: انسان موجودی اجتماعی است و شناخت ما نه تنها شامل توانایی های شناختی پایه بلکه شامل آن دسته از توانایی ها مرتبط با موقعیت های اجتماعی می شود که با آنها در دنیای اجتماعی زندگی و دیگران را درک می کنیم.

نتایج این تحقیقات در نشریه Social Cognitive & Affective Neuroscienceمنتشر شده است.

منبع:mehrnews.com