دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ادغام علوم انسانی یک نگاه انحرافی به فرمایش های رهبری است



 

 

علوم انسانی

 

 

 

"نورالله حیدری دستنایی "در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اظهارات محی الدین بهرام محمدیان معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر احتمال ادغام رشته های نظری در یک یا دو رشته به جای سه رشته علوم ریاضی، علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی گفت: فی نفسه تصمیم برای تغیر و دگرگونی وضع موجود می تواند خوب باشد اما مسئله این است که آیا تغیر وضع موجود باعث بهتر شدن شرایط می شود یا خیر؟

نماینده مردم اردل،فارسان،کیارو کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی افزود:باید دید آیا تغییرات مورد نظر در یک فضای کارشناسی و با فرصت کافی و بر اساس تحقیقات دقیق صورت گرفته است؟

وی ادامه داد:باید دید آیا در حال حاظر که یک رشته مستقل برای علوم انسانی داریم آیا دانش آموزانی که در رشته های دیگر تحصیل می کنند باید از این دروس فاصله بگیرند؟آیا مامور هستیم عده ای را به علوم انسانی متخصص کنیم و عده ای دیگر را محروم؟ وآیا وزارت علوم وآموزش و پرورش نیز هدفشان از ایجاد تغییرات داشتن چنین دغدغه هایی است؟

حیدری دستنایی با بیان ظاهرا وزارت علوم و آموزش و پرورش قصد غنی کردن علوم انسانی را دارند گفت:اما باید دید که آیا واقعا با ادغام رشته علوم انسانی در رشته های دیگر این امر صورت می گیرد؟

وی تصریح کرد: در این شکی نیست که همه دانش آموزان و دانشجویان باید از علوم انسانی آگاهی داشته باشند و برای این منظورباید دروس رشته انسانی درحد لازم به سر فصل دروس رشته های فنی و حرفه ای نیز اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری درخصوص بازنگری در علوم انسانی اظهار داشت:اگرواقعا بخواهیم به فرمایش های رهبری عمل کنیم وعلوم انسانی قوی داشته باشیم و اگر هدف غنی سازی علوم انسانی است نه تنها نباید علوم انسانی را ادغام کرد بلکه باید مباحث آن را برای کسانی که در این رشته تحصیل می کنند تخصصی تر کرد و دروس آن را به رشته های دیگر ریاضی و تجربی و فنی و حرفه ای تعمیم داد.

وی با تاکید بر اینکه ادغام رشته علوم انسانی به هیچ وجه موجب غنی شدن آن نمی شود گفت:این رویکرد خالی از اشکال نیست و موجب تضعیف علوم انسانی می شود.

وی با بیان اینکه کسانی ناخواسته در جهت عکس فرمایش های رهبری حرکت می کنند گفت: این یک نگاه انحرافی به فرمایش های رهبری است و در زمانی که همه علوم به سمت تخصصی تر شدن پیش می رود روندی که وزارت علوم و آموزش و پرورش در پیش گرفته است با واقعیت موجود علم سازگاری ندارد..../تحلیل:خانه ملت


ویدیو مرتبط :
بیانات رهبری در مورد علوم انسانی 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر محتوای برخی دروس علوم انسانی



 

 

 

جذب اساتید از طریق هیات مركزی جذب، یكی از گام‌های اساسی برای اصلاح روند جذب اساتید در دانشگاه‌ها است و متون نیز بویژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته‌های مهم علوم انسانی براساس مبانی اسلامی تغییر محتوی پیدا خواهند كرد.

وزیر علوم از ابلاغ آئین‌نامه انتقال دانشجویان در مهرماه، آغاز برگزاری آزمون پذیرش متمركز دكترا در بهمن ماه سال جاری و تغییر محتوای برخی دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، نشست مشترك دانشجویان عضو تشكل‌های اسلامی دانشجویی با وزیر علوم برگزارشد و دانشجویان و وزیر علوم دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل مختلف دانشگاه‌ها و آموزش عالی با یكدیگر در میان گذاشتند.

در آغاز این نشست نمایندگان تشكل‌های اسلامی دانشجویی سوالات و نظرات خود را با كامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در میان گذاشتند و سپس وی به سوالات دانشجویان پاسخ و دیدگاه‌های خود را بیان كرد.

دانشجو با بیان اینكه ماموریت دانشگاه‌ها تربیت انسان‌هایی منطبق با معیارهای اسلامی است، گفت: باید بستر و شرایط برای انجام بهینه ماموریت دانشگاه‌ها فراهم شود و دانشجویان ارزشی می‌توانند در ایجاد این بسترها و فضاها برای تقویت ارزش‌های معنوی در دانشگاه‌ها موثر باشند.

وی اساتید و متون درسی را از اركان اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و در پاسخ به گلایه دانشجویان از نحوه پذیرش اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های متفاوت و اعمال سلایق سیاسی در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها به جای مسایل علمی و عقیدتی، افزود: جذب اساتید از طریق هیات مركزی جذب، یكی از گام‌های اساسی برای اصلاح روند جذب اساتید در دانشگاه‌ها است و متون نیز بویژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته‌های مهم علوم انسانی براساس مبانی اسلامی تغییر محتوی پیدا خواهند كرد.

وزیر علوم درادامه در پاسخ به ابراز نگرانی‌های تعدادی از نمایندگان تشكل‌های دانشجویی در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان دكتری در دانشگاه‌های كشور و اعمال بی‌عدالتی و نظرات سیاسی در گروه‌های آموزشی به جای مسایل علمی، پژوهشی و عقیدتی خاطرنشان كرد: برگزاری متمركز آزمون پذیرش دانشجویان دكتری از دیگر اقدامات مهمی است كه برای افزایش عدالت در آموزش عالی صورت می‌گیرد.

دانشجو همچنین افزود: شرایط برگزاری این آزمون كه بهمن ماه انجام می‌شود، در حال بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینكه آئین‌نامه انتقال دانشجویان نیز با هدف تسهیل فرآیند انتقال بویژه برای دانشجویان دختر آخرین مراحل تدوین را می‌گذراند، اظهار داشت: این آئین‌نامه به زودی ابلاغ و اعلام می‌شود و از مهرماه اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با انتقاد از برخی دانشگاه‌ها كه فارغ‌التحصیلی دانشجویان دكتری را منوط به چاپ مقاله در مجلات نمایه ISI می‌كنند، گفت: به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است كه انتشار مقاله در مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخلی و یا خارجی برای این امر كافی است.

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با تحسین آرمان‌خواهی موجود در قشر دانشجو، تصریح كرد: آرمان‌خواهی روحیه‌ای خوب و منطبق با فرهنگ انتظار است كه برای حاكم كردن ارزش‌های اسلامی، معنوی و انسانی در جامعه كاربرد دارد، لكن روحیه آرمان‌خواهی با روحیه طلب‌كاری متفاوت است، روحیه آرمان‌خواهی باعث ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و تلاش و حركت به سمت آن آرمان‌های متعالی می‌شود، در حالیكه روحیه طلب‌كاری باعث سرخوردگی، ناامیدی پرخاشگری و ایستایی می‌شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: به عبارتی دیگر فرد آرمان‌خواه كمك می‌كند و راه‌حل ارائه می‌دهد و همكاری می‌كند و امید می‌آفریند تا به سمت آرمان‌ها حركت كنند در حالیكه فرد طلب‌كار می‌ایستد و انتظار دارد بقیه كارها را درست كنند و وظیفه خود را فقط مطالبه توام با پرخاش می‌داند.

دانشجو در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان، اردوهای جهادی را از فعالیت‌های اساسی دانشجویی دانست و گفت: اردوهای جهادی در سال‌های اخیر رشد خوبی كرده و باید مورد حمایت قرار گیرد، چرا كه حضور در مناطق محروم و تلاش برای حل مشكلات مردم این مناطق، عرصه مهمی است كه در آن نظریه و عمل به هم نزدیك می‌شود.

بر اساس این گزارش، قدردانی از وزارت علوم به علت اقدامات صورت گرفته در جذب اساتید، افزایش دوره‌های تحصیلات تكمیلی، تغییر در نحوه پذیرش دانشجویان دكتری، مبارزه با سكولاریسم و تاسیس معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه‌ها،همچنین درخواست نظارت بر موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ضرورت حمایت از پژوهشكدهای دانشجویی و درخواست برنامه‌ریزی وزارت علوم برای تقویت اردوهای راهیان نور از نكات مطرح شده توسط نماینده یكی از تشكل‌های دانشجویی در این نشست بود.

دانشجویان در این دیدار صمیمی با اشاره به غلبه گفتمان عدالت‌محوری در جامعه، خواهان تعمیق این گفتمان در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی شده و بر ضرورت تقویت رشته‌های دانشگاهی میان‌رشته‌ای و تحول در علوم انسانی تاكید كردند و خواهان افزایش پذیرش دانشجویان متناسب با امكانات دانشگاه‌ها شدند.

همچنین یكی دیگر از نمایندگان تشكل‌های دانشجویی با اشاره به رونق اردوهای جهادی در سال‌های اخیر و اهمیت جهادگری و توسعه مناطق محروم در دیدگاه امام خمینی(ره) و مسئولان نظام خواهان حمایت جدی از این اردوها شد.

تعدادی از دانشجویان در این دیدار بر ضرورت مشورت و بهره‌گیری از نظرات نخبگان در تغییر مدیریت دانشگاه‌ها تاكید كردند و ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه خواستار اقدامات بیشتری برای توسعه پژوهش‌های كاربردی شدند.

بنابراین گزارش، حل مشكلات كشور با استفاده حداكثری از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها و توانایی‌های دانشجویان از دیگر درخواست‌های دانشجویان بود..../تحلیل:عصرایران