دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اثرات ماءالشعیر بر سلامت پوست و مو



 

 

 

سلامت پوست

 

 

 

واضح است مصرف مواد غذایی سالم در سلامت جسمی هر فرد تاثیر بسزایی دارد، اگر چه بعضی از غذاها بر سلامت مو تاثیر بسزایی دارد از جمله غذاهای حاوی پروتئین زیاد، کربوهیدرات و چربی کم می باشد.

یکی از رژیمهای غذایی مهم برای داشتن موهای زیبا مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری که خصوصا در روغن کانولا، ماهی و سویا دیده می شود.

وجود اسید چرب امگا۳ در مواد غذایی به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند نقش موثری در سلامت مو داشته باشد.

کمبود آهن خصوصا در خانمهای سنین باروری به دلیل ایجاد کم خونی می تواند تعداد گلبول قرمز خون را کم کرده و باعث ریزش مو شود. این کمبود می تواند بسیار جزیی باشد ولی خصوصا در خانمها نقش مهمی در ریزش مو ایفا می کند. بنابراین اضافه کردن مواد غذایی غنی از آهن از جمله کلم بروکلی یا مخمر آبجو می تواند بعضی از انواع ریزش مو را به وضعیت نرمال برگرداند.

از موارد مهم و ضروری در داشتن موی سالم ویتامین B12 است که در تخم مرغ، گوشت و مرغ یافت می شود. ماده مغذی است که بدون آن داشتن موی طبیعی امکان پذیر نیست و براحتی خصوصا در خانمها دچار کمبود می شود.

ویتامینهای گروه B نقش ویژه ای در بهبود ریزش مو دارند، یکی از ترکیبات حاوی ویتامین B ماءالشعیر است.

ماءالشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌های باردار، شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی مؤثر است. ویتامین‌ها گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند، باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه «جو» حاصل می‌شود و در رفع تشنگی مؤثر است.

هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر لایت حدود ۱۷ کالری و هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر معمولی حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.

ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیت‌های بدن مؤثر است همچنین ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو از آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی در آن به کار می‌رود.

ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است که در مراحل ساخت آن بعضی از این اجزا از مواد خاصی حاصل می‌شوند و در طول انجام پروسه بدون تغییر می‌مانند.

مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک می باشد. رازک همچنین خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند.

عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می باشد که در رفع التهاب روده، یبوست ، فتق معده بسیار موثر است.

فیبرها اثرات زیادی در بدن دارند، از قبیل باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می گردند.

ماءالشعیر غنی از انواع فیتوکمیکال‌ها مانند فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها می باشد که در بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مؤثر می باشند.

زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی(حتی اگر مفید باشد) برای سلامتی بدن مضرّ است. بنابراین به مقدار مناسب و متعادل ماءالشعیر بنوشید، نه زیاد.

زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. قند باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می‌شود.

مصرف نوشابه های گازدار برای افرادی که مشکلات معده دارند ضرر دارد زیرا گاز موجود در نوشابه CO2 است که به صورت محلول به حالت اسید کربنیک است.

برای کسانی که معده های حساسی دارند ورود این اسید در معده( اگر چه ضعیف است)، میزان اسیدیته معده را بالا می برد و دو اثر دارد:

۱) ممکن است فرد دچار التهاب ها یا زخم های گوارشی شود.

۲) پس از مدتی به دلیل هضم سریع تر غذا به کمک این اسید اضافی معده تنبل شده و در صورت نخوردن نوشابه به راحتی نمی تواند غذا را هضم کند.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
سلامت پوست و مو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسموتی مفید برای سلامت پوست و مو


اسموتی نوعی نوشیدنی مغذی است که می توان به عنوان میان وعده هم از آن استفاده کرد. اسموتی اصولا از مخلوط انواع میوه و سبزیجات تهیه می شود. برای تهیه آن به غذاساز یا مخلوط کن نیاز دارید.

وب‌سایت سوران: اسموتی نوعی نوشیدنی مغذی است که می توان به عنوان میان وعده هم از آن استفاده کرد. اسموتی اصولا از مخلوط انواع میوه و سبزیجات تهیه می شود. برای تهیه آن به غذاساز یا مخلوط کن نیاز دارید. در این مطلب طرز تهیه اسموتی تمشک و موز را به شما آموزش می دهیم که برای سلامت پوست و موی شما مفید است.

مواد لازم:

  • موز (حلقه شده) 1 عدد
  • شیر سویا 1 فنجان
  • بذر کتان 1 ق غ
  • تمشک (تازه) 1 فنجان

اسموتی تمشک و موز

طرز تهیه:

همه مواد را داخل مخلوط کن ریخته تا صاف و یک دست شوند.

نکاتی پیرامون خواص این نوشیدنی:

بذر کتان:

1- بذر کتان حاوی ویتامین های ضروری برای مو است.

2- بذر کتان سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری است که فولیکول های مو و را تقویت میکند و باعث میشود مو تقویت شود .

3- بذر کتان امگا 3 اسیدهای چرب بالایی دارد.

اسموتی تمشک و موز

4- اسیدهای چرب امگا 3 فولیکول های مو را تقویت می کند، شوره سر ، اگزما، و دیگر بیماری های پوستی را کاهش می دهد.

5- دانه کتان یک منبع خوبی از فیبر است.

6- شامل هر دو فیبر یعنی محلول و نامحلول است. خوردن دانه کتان برای سیستم گوارشی خوبست، و مواد مغذی را به راحتی جذب میکند.

شیر سویا:

1- شیر سویا شیری است که از دانه های گیاه سویا به دست می آید و چون یک منبع گیاهی است برای کسانی که به لاکتوز حساسیت نشان میدهند مناسب است زیرا لاکتوز ندارد.

2- شیر سویا و دانه سویا منبع غنی از پروتئین هستندکه برای سلامتی بدن و مخصوصا زیبایی مو و پوست بسیار مهم است.

3- بر طبق تحقیقات مجله ماری کلیرپروتئین سویا یکی از عوامل موثر در تقویت ساقه مو و صاف کردن مو است . وقتی شما پروتئین مصرف می کنید درون ساقه موهایتان یک لایه تشکیل می دهد و به موهایتان فرم میبخشد .

4- این پروتئین درون مو به موهایتان کمک میکند تا هنگام حالت دادن، آنها خورد نشوند . محصولات آرایشی مو برای بیرون ساقه موی شما موثر هستند ولی پروتئین سویا می تواند در رشد موهایتان نیز موثر باشد.

اسموتی تمشک و موز

5- درمان موخوره-پروتئین همچنین نوک موهای شمارا از خشک شدن و دو شاخه شدن نجات می دهد . مجله ماری کلر می گوید استفاده از یک نرم کننده سر شار از پروتئین کمک می کند نوک موهایتان یک لایه پوششی قرار بگیرد و در نتیجه نوک موهایتان ترمیم بشود .خوردن مواد غذایی سرشار از کلسیم کمک می کند ماهیچه های شما باز سازی شوند و در عین حال موهایتان سالم بمانند.

6- نرم کنندگی مضاعفپروتئین سویا باعث میشود موهایتان درخشان و سالم بمانند . این براقیت به خاطر لایه نرم کننده ای است که روی مو تشکیل می شود. اگر شما رژیم غذاییتان پرو تئین کافی نداشته باشید اولین آثارش روی موهایتان معلوم می شود . خوردن شیر سویا علاوه بر آن که موهایتان را پروتئینه می کند،موهایتان را نیز آبرسانی میکند.

7- سفت کننده پوستپروتئین همچنین پوست شما را محکم می کند . خوردن شیر سویا علاوه بر تاثیرات بسیار مثبتی که در بازسازی ماهیچه ها و هم چنین جلوگیری از موخوره دارد وتقویت کننده و شفاف کننده پوست و موی شما است ، پوست شمارا محکم نیز می کند و از افتادگی پوست شما جلوگیری میکند و رطوبت خاصی به پوست شما می دهد.

موز:

۱- موز سلول های مرده پوست را از روی پوست بر می دارد.

۲- موز می تواند رنگ پوست شما را روشن تر کرده و درخشندگی و طراوت را به آن برگرداند.

۳- موز موجب نرم و لطیف شدن پوست می گردد.

۴- موز عضلات پوست را سفت و محکم نگه می دارد و بدین طریق با چین و چروک مبارزه می کند.

۵- موز غنی از ویتامین A و پتاسیم است که به وسیله آنها می تواند پوست را هیدراته و نرم نگه دارد.

اسموتی تمشک و موز

۶- موز رسیده برای درمان خشکی پا مورد استفاده قرار می گیرد.

۷- موز خاصیت ضد باکتریایی دارد که در درمان آکنه، لک و جوش بسیار مؤثر است.

۸- استفاده موز به عنوان ماسک مو می تواند شوره سر را درمان کند.

۹- با مصرف روزانه یک عدد موز می توانید خشکی چشم را درمان کنید.