دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع یک لیزر برای جلوگیری از نابینایی دیابتیها



لیزر,دیابت,لیزر خنک

ابداع یک لیزر برای جلوگیری از نابینایی دیابتیها
ابداع یک لیزر خنک برای درمان بیماران مبتلا به دیابت که با نابینایی رو به رو هستند امید تازه ای برای این بیماران رقم زده است.
تاکنون درمان لیزری تنها برای اصلاح بینایی به کار می رفت، چرا که می توانست به بخشهای سلامت چشم در فرآیند ترمیم نقاط غیرعادی صدمه بزند.اما یک رویه جدید از اشعه انرژی با حرارت کم استفاده می کند و بافتهای اطراف را بدون آسیب باقی می گذارد.


دیابت شرایطی است که طی آن بدن توانایی فرآوری شکر را از دست می دهد و به ایجاد سطح خطرناک شکر در بدن منتهی می شود که اگر درمان نشود می تواند به اعضای بدن صدمه بزند، یکی از عوارض بسیار شایع این شرایط از دست دادن بینایی در نتیجه رسوب شکر است که موجب می شود عروق کوچک و ظریف خونی در پشت چشم شکل گرفته و پس از آن تخریب شود، به این شرایط رتینوپاتی دیابتی گفته می شود.


این لیزر این خرابی ها را متوقف می کند و از رشد آن و تبدیل شدن به ضایعه ای که موجب مشکلات بینایی شده، جلوگیری می کند.
تحقیقات سال 1998 نشان می دهد که این ضایعه دست کم در یک چشم 39 درصد مردان و 35 درصد زنانی که به دیابت نوع 2 آنها تشخیص داده شده شکل می گیرد.
الیزابت هلمز یک زن تاجر بریتانیایی است وی اولین بیماری بود که با این لیزر خنک که در استرالیا ساخته شده درمان شد.


پس از آن که این زن 67 ساله از دید تار به عینک ساز خود شکایت می کند، عینک ساز از وی می خواهد که یک به متخصص چشم مراجعه کند. چشم پزشک با یک تجهیزات ویژه توانست عروق خونی غیر عادی را در شبکیه مشاهده کند که حتی در آن زمان برخی از این عروق نشتی خود را آغاز کرده بودند.

هلمز در این رابطه گفت: پس از آن به یک جراح چشم مراجعه کرد که به من گفته بود لیزر جدیدی دارد که می تواند این شرایط را درمان کند. درحال حاضر این دید تار از بین رفته و من احساس بسیار خوبی دارم.


دکتر بابی قریشی از بیمارستان چشم لندن که این لیزر خنک را به کار برده اظهار داشت: پیشتر شرایط چشم وخیم تر می شد و ما کاری نمی توانستیم انجام دهیم اما درحال حاضر این روش درحالی که مزایای آن بیشتر از خطراتش است راهی برای درمان این بیماران محسوب می شود.
وی افزود: زیبایی این لیزر با حرارت پایین این است که می توانیم نقطه آسیب دیده را بدون تأثیر روی بافت سالم درمان کنید به این معنا که می توان برای حفظ دید چشم بیمار مداخله کرد.


هلمز که ماه گذشته تحت این عمل درمانی قرار گرفته گفت: این عمل هیچ نوع درد و هیچ دوره بهبودی ندارد.براساس اظهارات دکتر قریشی، این درمان را می توان در مراحل اولیه فرآیند بیماری پیش از آن که بینایی از بین برود انجام داد. این درمان می تواند آسیب وارد شده توسط رتینوپاتی دیابتی را متوقف و درمان کند.
منبع:mehrnews.com

 


ویدیو مرتبط :
از سپهر گاز کاویان ترکیبات گازی لیزر |گازهای مخلوط لیزر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع شیوه‌ای نوین برای درمان نابینایی



اخبار,اخبار علمی,نابینایی

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، این پزشک لبنانی توانست با انتقال بخش هایی ازچشم راست بیمار به چشم چپ وی، نابینایی 30 ساله وی را درمان کند.

این پزشک لبنانی درباره این عمل جراحی گفت : حاتم سلیمان بیماری بود که یکی از چشمان وی براثر برخورد ترکش درجنگ داخلی لبنان آسیب دیده بود و پزشکان تلاش کرده بودند که قرنیه وبخش قدامی چشم وی را ترمیم کنند.

جراده افزود: این بیماردو بار تحت عمل پیوند قرنیه قرارگرفت ولی در هر دو بار بدن وی قرنیه را پس زد و این عمل ها به تخریب کامل سطح چشم و سلول های بنیادی او منجر شد.

وی بیان کرد : چشم راست این بیمار تا حدودی سالم بود ولی از انسداد عروق شبکیه رنج می برد که آن هم منجر به نابینایی وی شده بود.

جراده اضافه کرد : پس از تخریب شبکیه چشم راست، بخش قدامی شامل قرنیه و عدسیه آن سالم مانده بود درحالی که چشم چپ ازتخریب همین بخش رنج می برد اما شبکیه و عصب بینایی وی سالم بود.

پزشک به این نتیجه رسید که شاید با انتقال بخش قدامی چشم راست به چشم چپ بتوان به این بیمارکمکی کرد.

جراده پس ازتحقیقات بسیار و مشورت با اساتید و متخصصان بزرگ دریافت که تاکنون چنین عملی بی سابقه است ولی همه این افراد این ایده را شایسته آزمودن دانستند.

پزشک بیمار را درجریان ایده خود قرارداد و غیرقابل پیش بینی بودن هرنتیجه ای را به اطلاع وی رساند و بیمار نیز با انجام عمل جراحی موافقت کرد.

این عمل جراحی درمدت سه ساعت و با بکارگیری دقیق ترین فناوری ها انجام شد و بخش قدامی چشم راست شامل قرنیه و سلول های بنیادی به چشم چپ پیوند زده شد و پس از باز کردن پانسمان، مشخص شد که بیمار بینایی خود را باز یافته است.

اخبار علمی - ایرنا