دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع ماشینی که عرق را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند



تقطیر غشایی,آندریاس هامر,اختراعات جدید
ابداع ماشینی که عرق را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

سوئدی‌ها ماشینی ابداع کرده‌اند که رطوبت لباس‌های حاوی عرق را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، این ابزار که توسط آندریاس هامر طراحی شده، لباس را برای برطرف‌کردن عرق گرما داده و سپس بخار حاصل را از خلال یک غشای ویژه عبور می‌دهد. این غشا به مولکول‌های آب امکان عبور از خلال آن را می‌دهند.
از زمان عرضه این سیستم در روز دوشنبه، بیش از هزار نفر در گوتنبرگ از آن برای آشامیدن آب استفاده کرده‌اند.
گفته می‌شود، مایع تولیدشده توسط این سامانه تمیزتر از آب آشامیدنی حاصل از شیر آب است.

این ابداع برای بخش خیریه کودکان متعلق به یونیسف طراحی شده است زیرا 780 میلیون کودک در جهان از فقدان آب آشامیدنی پاکیزه رنج می‌برند.
سامانه ارائه‌شده از تکنیکی به نام تقطیر غشایی استفاده می‌کند که امکان عبور بخار را فراهم کرده اما باکتر‌ی‌ها، نمک، فیبرهای لباس و دیگر مواد را فیلتر می‌کند.

میزان آب‌تولید شده به میزان عرق‌کردن فرد بستگی دارد، اما یک تی‌شرت نوعی معمولا 10 میلی‌لیتر آب تولید می‌کند.
کیت ساخته‌شده در Gothia Cup، بزرگ‌ترین تورنمنت بین‌المللی فوتبال جوانان، به نمایش گذاشته شده است.
قرار است فوتبالیست‌ها با این دستگاه پس از پایان بازی از لباس‌های عرق کرده خود آب آشامیدنی بگیرند./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
این دستگاه هوا را تبدیل به آب آشامیدنی می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبدیل فاضلاب به آب آشامیدنی توسط نانو


پژوهشگران دانشگاه مازندران با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت ابرجاذب زیستی جهت حذف آلاینده‌های محلول در آب شدند.

شبکه خبر: پژوهشگران دانشگاه مازندران با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت ابرجاذب زیستی جهت حذف آلاینده‌های محلول در آب شدند.

این جاذب نانوکامپوزیتی قدرت جذب بالایی دارد  و به کمک یک میدان مغناطیسی قابل جداسازی از محیط جذب و استفاده‌ی مجدد است.

آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی یکی از نگرانی‌های مهم در این سال‌هاست. یون‌های فلزات سنگین نظیر سرب، کادمیوم، کبالت، نیکل، مس و کروم نمونه‌های آشکاری از آلاینده های موجود در آب است که با توسعه‌ی سریع صنعت و افزایش جمعیت در حال افزایش هستند. این یون‌ها زیست تخریب پذیر نبوده و به راحتی وارد چرخه‌ی غذایی و در نتیجه بدن جانداران می‌شوند. به این ترتیب آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به محیط زیست و زندگی انسان‌ها و دیگر جانداران وارد خواهند کرد.

محققان دانشگاه مازندران از نانو کامپوزیت یک پلیمر زیستی حاوی تیاکلیکس که خاصیت فوق جاذب دارد ،استفاده کردند .تیاکلیکس آرن ترکیبی است که به علت وجود حفره و گروه‌های عاملی هیدروکسی قابلیت ترکیب شوندگی بالایی با کاتیون‌های سنگین دارد. این نانوکامپوزیت با قیمتی ارزان و بازده بالا قابل تولید است. با استناد به آزمایش‌های صورت گرفته، قابلیت جذب این نانوکامپوزیت نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر است.

نتایج این طرح می‌تواند در تصفیه‌ی فاضلاب‌های شهری و صنعتی برای دستیابی به آب قابل شرب مفید باشد.

به گفته‌ی دکتر مسلم منصور لکورج، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران، تاکنون روش‌های مختلفی برای حذف یون‌های فلزات سنگین از محلول آبی به کار رفته است. جذب سطحی یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای حذف این مواد از آب است. از مزایای این روش، مقرون به صرفه بودن و کارایی بالای آن حتی در غلظت‌های پایین یون‌های فلزی است.

وی در ادامه افزود: در این طرح نانوکامپوزیت‌ سوپر پارامغناطیس زیستی از کیتوسان مغناطیسی عامل‌دار شده با تیاکلیکس آرن تهیه شده و به عنوان یک ابرجاذب مغناطیسی قوی برای حذف آلاینده‌ها به کار رفته است. این سوپرجاذب نانوکامپوزیتی به کمک دستگاه‌های FTIR، SEM، TEM و TGA مشخصه‌یابی شده‌اند.

آزمایشات نشان داد یون های فلزی از آب ، با استفاده از این نانوکامپوزیت  بخوبی جذب شد . علاوه ‌بر این جداسازی جاذب پس از فرایند جذب با یک میدان مغناطیسی خارجی به راحتی قابل انجام است