دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع قلم سخنگوی نابینایان با قابلیت شناسایی اشیاء



اخبار,اخبار علمی ,قلم سخنگوی نابینایان

 

اخبار علمی - با تلاش فناوران ایرانی محقق شد
ابداع قلم سخنگوی نابینایان با قابلیت شناسایی اشیاء

فناوران ایرانی موفق به طراحی «نرم‌افزار پارس آوا»، «دستگاه مکان‌یاب» و «قلم هوشمند چند منظوره» ویژه نابینایان شدند.

حمید جعفریان، مدیرعامل خانه نور ایرانیان بصیر در حاشیه پنجمین جشنواره نوآوری و فن آفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (جایزه شهید چمران) در گفت‌و‌گو با ایسنادر توضیح نرم‌افزار پارس آوا گفت: این نرم‌افزار از جمله نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتارمی‌باشد بدین نحو که هنگامی که نرم‌افزار متن‌خوان فارسی پارس آوا بر روی رایانه افراد نابینا نصب می‌شود، آنها را قادر می‌کند تا همانند افراد بینا از رایانه به خوبی استفاده کنند، وارد فضای مجازی و اینترنت شوند و از تمام امکانات آن به خوبی بهره جویند، ایمیل بنویسند و ایمیل‌های رسیده را پاسخ دهند.

وی افزود: کاربران با کمک این نرم‌افزار درمحیط word می‌توانند هر آنچه را که بخواهند نوشته و ذخیره کنند. این نرم‌افزار در ارتقاء شغلی نابینایان، سهم به سزایی داشته و ایشان را از شغل انحصاری تلفنچی بودن خارج کرده و قادر می‌کند به راحتی در اتوماسیون اداری وارد شده و نامه نگاری کنند.

جعفریان تصریح کرد: همچنین نرم‌افزار پارس‌آوا تمام کتب الکترونیکی به جز pdf را برای نابینایان قرائت می‌کند. این نرم‌افزار، قابلیت تبدیل کیبورد رایانه به کیبورد بریل را دارد و دارای چهار گوینده مختلف به نام‌های سینا، مینا، دارا و شادی می‌باشد.

برگزیده پنجمین جشنواره نوآوری و فن آفرینی جایزه شهید چمران همچنین به اختراع صورت گرفته با عنوان "قلم هوشمند" چند منظوره اشاره کرد و با بیان اینکه این قلم دارای 4 کارکرد برای نابینایان است، تصریح کرد: یک کارکرد آن شامل قلم قرآنی با لیبل‌گذاری بر روی دفترچه قرآن، صحیفه سجادیه، منتخب مفاتیح‌الجنان و کارت کوچک قرآنی است به نحوی که فرد نابینا به راحتی می‌تواند از آیه، سوره، جزء و صفحه و زیارات و ادعیه مورد نظر استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین فرد نابینا می‌تواند کلیه فایل‌های صوتی خویش را از طریق اتصال قلم به کامپیوتر تا حجم 16 گیگابایت بر روی قلم ریخته و از فایل‌های صوتی خویش استفاده کند.

جعفریان سومین کارکرد آن را ضبط صوت عنوان کرد و گفت: قلم هوشمند چند منظوره می‌تواند به عنوان یک دستگاه ضبط صوت و یا voice recorder عمل نماید و تمام جلسات و موارد مد نظر فرد نابینا را ضبط کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با لیبل‌گذاری به روی اشیاء مشابه همانند سی‌دی، پوشه، نامه، دارو، مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر و معرفی آنان به قلم، فرد نابینا به راحتی می‌تواند شی مورد نظر خویش را شناسایی و از آن استفاده کند.

به گفته وی، این بخش از کاربرد قلم یکی از آرزوهای دیرینه نابینایان کشور بوده که توسط خانه نور ایرانیان بصیر تحقق یافته است.

وی تصریح کرد: نابینایان توقع زیادی ندارند و با کمترین هزینه‌ها می‌توان امکاناتی را برای نابینایان فراهم آورد تا آنها نیز همانند افراد بینا بتوانند از دنیای بینایان بهره‌مند شوند. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ابداع شیشه های سخنگوی قطار!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«اینترنت اشیاء» هم ابداع شد!



«اینترنت اشیاء» هم ابداع شد!

با ارائه سیستم جدید متشکل از چندین لامپ متصل به شبکه دوستان و بستگان می‌توانید از زمان رفت و آمد فرد مورد نظر باخبر شوند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فناوری Good Night Lamp در واقع سیستمی متشکل از لامپ‌های رومیزی است که فرد مالک می‌تواند آن‌ها را در میان افراد خانواده و دوستانش توزیع کند.

این لامپ‌ها از راه دور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و هنگامی که یک لامپ توسط شخص دارنده، خاموش یا روشن می‌شود، این عمل در لامپ‌های دیگر که نزد افراد خانواده هستند، تکرار می‌شود و بنابراین علائم روشنی در خصوص رفت و آمد فرد مورد نظر، در اختیار می‌گذارند. این افراد می‌توانند حتی از نقاط دور جهان نیز بر رفت و آمد این شخص نظارت کنند.

ابداع مزبور به نوعی «اینترنت اشیا» (Internet of Things) لقب گرفته و توسط الکساندرا دشامپ‌- سونسینو ارائه شده است.

در این روش لامپ‌ها در سراسر شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته سونسینو، سیستم جدید شامل یک «لامپ بزرگ» و تعدادی لامپ کوچک است به طوری که با روشن شدن لامپ بزرگ، لامپ‌های کوچک نیز روشن می‌شوند. این لامپ‌های کوچک در نزد اعضای خانواده یا دوستان قرار دارند.

لامپ بزرگ از طریق Wi-Fi عمل می‌کند و فرد می‌تواند با یک برنامه ساده آن را به Mac یا PC متصل کند و در نتیجه سیستم به اینترنت وصل می‌شود.

هنوز در خصوص تاریخ عرضه و بهای این فناوری خلاقانه گزارشی ارسال نشده اما بر اساس اعلام وب سایت Good Night Lamp، ابداع جدید تا سال 2013 در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین گفته می‌شود سیستم مزبور ماه ژانویه و در نمایشگاه CES 2013 به نمایش گذاشته می‌شود./ایسنا