دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ابداع شارژر حرارتی گوشی کوهنوردان



شارژرهای حرارتی‌ الکتریکی ابداع شارژر حرارتی تلفن همراه

ابداع شارژر حرارتی گوشی کوهنوردان
دیوید یوهانسون، اهل سوئد، نوعی ابزار حرارتی الکتریکی ابداع کرده که گوشی‌های هوشمند کوهنوردان را در شرایط اضطراری شارژ می‌کند.
 این شارژر از الکتریسیته تولید‌شده از گرما، برای شارژ گجت‌های دارای USB استفاده می‌کند.این سیستم کوچک و قابل حمل، دارای مولدی است که قادر به خلق ولتاژ از طریق گرمای چراغ‌های گازی یا الکلی است.
در این ابزار، از یک ماژول حرارتی- الکتریکی پرقدرت 40*40 میلی‌متری استفاده شده که می‌تواند 5.9 وات را در تفاوت 180 درجه تولید کند.بهای این ماژول 50 پوند است، با این حال از بسیاری از شارژرهای خورشیدی و شارژرهای حرارتی‌- الکتریکی تجاری ارزان‌تر است.
این نخستین نمونه اولیه یوهانسون بوده و وی معتقد است که می‌توان آن را ارتقا داد.این مبتکر مدعی است که فناوری جدید با طیفی از منابع گرمایی به کار می‌رود و محصولات متنوعی را نیرودهی می‌کند.
یوهانسون ابزار جدید خود را جایگزینی برای شیوه‌های معمول شارژ نمی‌داند، بلکه آن را محصولی برای استفاده در مواقع اضطراری و مکان‌هایی مانند نواحی کوهستانی عنوان می‌کند.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
شارژر بدونه سیم برای تمام گوشی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شارژر گوشی تلفن همراه بسازید



 

 

با چند عدد باتری قلمی و خریداری قطعاتی كه قیمت آنها در حدود 5 هزار تومان بوده، هر فردی می تواند با متصل كردن آنها به یكدیگر، یك شارژر اضطراری برای تلفن همراه خود بسازد.

هیچ گونه سحر و جادویی در شارژر موبایل و سازه آن وجود ندارد و شارژر چیزی نیست جز یك دسته از سیم های مسی كه در داخل یك قاب پلاستیكی به گونه ای طراحی و جاسازی شده اند كه تولید نیرو از طریق پایین آوردن ولتاژ و تبدیل آن به برق یك طرفه می نمایند و این كار را با اتصال به شبكه برق شهری انجام می دهند. بنابراین چنان چه با قطع برق به هر دلیلی مواجه شدید و یا اینكه شارژر موبایل در اختیارتان نبود، می توانید با یك ابتكار ساده و استفاده از چند باتری قلمی، انرژی مورد نیاز تلفن همراه خود را سریعاً در اختیار آن قرار دهید و ارتباطات تلفنی ضروری خود را برقرار كنید. این فرآیند شباهت زیادی به روشن كردن اتومبیل از طریق ارتباط باتری به باتری توسط كابل های مخصوص دارد، انجام آن چند دقیقه بیشتر به طول نمی انجامد و برای آن از قطعاتی كه ارزش پایینی دارند استفاده می شود.


اگر خودتان قصد انجام این كار را دارید، اینها را تهیه كنید:
ـ چند باتری قلمی، سینی چهارتایی مخصوص قرار دادن باتری قلمی، گیره كاغذی فلزی و دو كلیپ گاز انبری.
به همین سادگی می توان یك شارژر موبایل ساخت كه تقریباً تمامی انواع تلفن همراه را به استثناء آیفون شارژ می كند.

 

شارژر گوشی تلفن همراه بسازید

 

ـ كنترل ولتاژ

اولین اقدامی كه می بایست انجام دهید كنترل ولتاژ تلفن همراه خود بوده كه البته اغلب مدل ها 3/7ولت هستند ولی می بایست باتری آن را خارج كرده و از ولتاژ آن با مطالعه مشخصاتش مطمئن شوید. این اطلاعات به شما كمك می كند تعداد باتری های قلمی را تعیین كنید. زیرا اگر تعداد باتری های قلمی كمتر از ولتاژ مورد نیاز تلفن همراه باشد، توان شارژ آن را نخواهد داشت و اگر بیش از حد باتری تدارك دیده شده باشد باعث آتش گرفتن كل گوشی تلفن همراه می شود.
ولتاژ هر باتری قلمی 1/5ولت است و بنابراین شارژ به كمك باتری 3/7ولتی نیازمند سه باتری قلمی بوده كه مجموعه برق تولیدی آن 4/5ولت است. باتری ها را وارد جا باتری كرده كه فضای كافی برای چهار باتری قلمی را دارا است و بنابراین برای تكمیل مدار می بایست چیزی در قسمت شیار یا شكاف چهارم قرار دهید و این همان جایی است كه كلیپ یا گیره فلزی كاغذ مورد استفاده قرار می گیرد و برای نصب و جاسازی آن می بایست تمامی آن را گشوده و یك سر آن را به قسمت منفی شیار خالی بعد از آنكه از یك فنر فلزی عبور دادید، متصل كنید. سپس سر دیگر آن را خم كرده به طوری كه با قسمت بیرونی شكاف یا شیار كه قسمت مثبت آن بوده، تماس پیدا كند. نقش این گیره فلزی همانند كلید قطع و وصل بوده و این قابلیت تا زمانی است كه هم به فنر و هم به قسمت فلزی شیار اتصال داشته باشد چون در این حالت جریان برق عبور كرده و شارژ حالت فعال و روشن دارد. برای خاموش كردن شارژر كافی است یكی از سرهای آن را از اتصالات جدا كنید.

شارژر گوشی تلفن همراه بسازید

ـ چگونگی برقراری اتصال

برای اینكه این وسیله ساده كار كند، نیازمند آن است كه جا باتری به باتری تلفن همراه ارتباط و اتصال پیدا كند. این سینی دارای دو سیم خروجی است كه یكی از سیم ها قرمز رنگ كه مخصوص انتقال جریان برق از ترمینال مثبت باتری بوده و دیگری مشكی كه انتقال جریان از ترمینال منفی باتری را عهده دار است. یك گیره سوسماری قرمز رنگ را از طریق لحیم كاری یا پیچاندن به سیم قرمز متصل كرده و گیره سوسماری مشكی رنگ را به سیم مشكی اتصال دهید. با استفاده از ولت متر و سپس گیره، اطمینان حاصل كنید كه جریان درست برق در حال عبور است. در این مرحله با دقت به باتری تلفن همراه خود نگاه كنید چون باتری های تلفن دارای اتصالات كوچك فلزی هستند كه جذب كننده الكتریسیته است. در طرفین این اتصالات كوچك فلزی علامت های مثبت و منفی وجود دارد. دقت كنید در اغلب تلفن های همراه، باتری ها دارای سه یا چند نقطه اتصال فلزی كوچك هستند ولی شما توجهی به تعداد بیشتر نكنید، چنان چه دارای علامت های مثبت و منفی نیستند، یك ولت متر می تواند به شما كمك كند كه كدام مثبت است و كدام منفی. دقت كنید دو گیره با یكدیگر اتصال پیدا نكنند و گیره سوسماری قرمز را به كنار باتری به گونه ای اتصال دهید كه به اتصال فلزی آن ارتباط پیدا كرده و گیره مشكی به طرف منفی كه با علامت منفی مشخص شده اتصال پیدا كند.
در این شرایط شارژ باتری شما آغاز می گردد اما هوشیار باشید كه چون این مكانیسم دست ساز فاقد هر گونه سیستم محدودكننده جریان برق است لذا می بایست با دقت كامل از طریق چشمان یا انگشتان خود اطمینان حاصل كنید كه باتری بیش از حد گرم نشود. چنان چه باتری تلفن همراه شروع به گرم شدن كند، بلافاصله جریان برق را قطع كنید چون در غیر این صورت به سیستم آسیب وارد می شود.
البته دلایل دیگری برای انجام این كار وجود دارد. زمانی كه شما راه دیگری برای شارژ باتری گوشی تلفن همراه خود نداشته باشید، این عمل گارانتی تلفن همراه شما را از بین می برد و دندانه های تیز و برنده گیره سوسماری می تواند به غشای پلاستیكی باتری تلفن شما صدمه وارد كند.

توصیه نمی شود از چنین سیستمی بطور دائم استفاده كنید، اگر مجبور شدید حداكثر برای مدت 10 دقیقه به انجام آن بپردازید و بعد از شارژ كردن، باتری را داخل تلفن قرار داده و كار خود را شروع كنید.
www.shomalclick.com