دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا می توان جانوران منقرض شده را زنده کرد؟



موجودات منقرض شده,انقراض جانوران,چگونگی احیای جانوران منقرض شده

آیا می توان جانوران منقرض شده را زنده کرد؟
پاسخ این پرسش را می توان اینگونه داد، هم بله هم خیر!!! دانشمندان فقط می توانند جانورانی را احیا کنند که کمتر از ۳۰ هزار سال از انقراض آنها گذشته است. احیای جانورانی که بیش از ۳۰ هزار سال قبل منقرض شده اند، تقریبا غیر ممکن است چرا که DNA آنها به شدت آسیب دیده است.

در این بازه زمانی چندین گونه مشهور دیده می شود. در فهرست مورد نظر دانشمندان ، حیوانات عصر یخبندان ،ماموت ها، ببر دندان خنجری و جانوران دیگری از قبیل دودو و بز کوهی وحشی، ببر ایرانی ، شیر ایرانی، فیل مرغ، آک ، ببر تاسمانی، گورخر پلانیس، گاو دریایی و دیگر جانورانی دیده می شوند که برای اهداف پزشکی می توان استفاده کرد. 

 

از سال ۲۰۰۳ دانشمندان در تکنولوژی کلونینگ به سرعت پیشرفت کردند. کلونینگ روشی است که در آن سلول ها به صورت مصنوعی بارور می شوند و می توان DNA و ژن مربوطه را مورد دستکاری قرار داد. در این روش می توان گونه های منقرض شده را دوباره احیا کرد و به حیات بازگرداند.

 

دریافته ایم که آمیزش میان دو گونه شبیه و نزدیک به یکدیگر امکان پذیر است، اما اگر هر دو گونه مورد نظر برای احیا منقرض شده باشد، رسیدن به هدف بسیار مشکل تر می شود. ولی دانشمندان توالی کامل DNA یک گونه جانوری را داشته باشند، در حقیقت آنها همه آن چیزی را که برای احیای یک حیوان نیاز است، در اختیار دارند. در واقع در اینجا هدف به دست آوردن رشته باز نشده DNA است. اگر چه تصور می شد که DNA یک مولکول پایدار است، اما این مولکول هم نیمه عمر زندگی محدودی دارد.

 

DNA دایناسورهای دوران مزوزوئیک که عمر جوان ترین آنها به ۶۵ میلیون سال قبل بر می گردد، بسیار بعید به نظر می رسد که مفید باشد. اما جانوران عصر یخبندان مثل ببر دندان خنجری و ماموت ها که ۱۲ هزار سال قبل زندگی می کردند، این بخت را خواهند داشت که احیا شوند و دوباره به حیات بازگردند. با کشف خون ماموت، رویای دانشمندان در شبیه سازی یک ماموت به واقعیت نزدیک تر شده است، دانشمندان هسته سلول سالم را شبیه سازی می کنند اگر دانشمندان هم هسته سالم و یخ زده را داشته باشند و هم یک مادر جایگزین خویشاوند، می توانند گونه های منقرض شده ای چون ماموت را به روش کلونینگ احیا کنند.


حال می خواهیم مراحل احیای مجدد یک ماموت را بررسی کنیم:
۱) دانشمندان هسته سالمی را پیدا می کنند: در جسم یک ماموت ۱۰ هزار ساله یخ زده، دانشمندان به یک سلول با هسته سالم نیاز دارند. چالشی که دانشمندان در رابطه با ماموت با آن مواجهند این است که هنوز نتوانسته اند هسته سلولی را پیدا کنند.


۲) هسته به داخل سلول تخم فیل تزریق می شود: دانشمندان هسته یک سلول تخم فیل را خارج می کنند. هسته به درون سلول خالی تزریق می شود. سلول های تخم بسیار نادرند زیرا فیل ها هر چهار سال یک بار تخمک گذاری دارند.


۳) رشد جنین: پس از لقاح سلول تخم، رشد جنین شروع می شود. این تکنیک روی پستانداران دیگر به جز فیل ها آزمایش شده است.
۴) جنین در بدن فیل ماده کاشته می شود: جنین در رحم فیل ماده کاشته می شود و پس از قرار گرفتن در رحم به وسیله غشایی احاطه می شود. امکان پاره شدن این غشاء قبل از پایان یافتن دوره بارداری وجود ندارد.


۵) فیل بچه ماموت را در شکم خود حمل می کند: براساس برنامه، جنین به صورت طبیعی تکوین می یابد و بعد از ۲۲ ماه بچه ماموت که از نظر ژنتیکی هم سن یک ماموت ۱۰ هزار ساله است، متولد می شود.

 

موجودات منقرض شده,انقراض جانوران,چگونگی احیای جانوران منقرض شده

 
بازگشت دایناسورها به زمین
حال با توجه به شکنندگی DNA آیا می توانیم روزی دایناسورها را به زمین باز گردانیم، در فیلم  پارک ژوراسیک می بینیم که دانشمندان موفق می شوند مقداری از خون داخل پشه ای را که از عصر دایناسورها محفوظ مانده بود بیرون بکشند و DNA های دایناسورهای مختلفی را که این پشه از خونشان مکیده بود، استخراج کنند. آنگاه این DNA ها را جداگانه به سول های خالی از DNA قورباغه تزریق کردند و از این طریق توانستند دایناسورها را بازسازی کنند. اما آیا چنین کاری امکان پذیر است؟

 

مولکول های DNA مولکول های بسیار شکننده ای هستند، یعنی نمی توانند برای مدت زمان طولانی در حیوانات و گیاهان فسیل شده باقی بمانند، از همین رو به نظر می رسد دانشمندان کار سختی پیش رو دارند.
اما گروه دیگری از دانشمندان براستی قصد دارند با ایجاد تغییرات ژنتیکی در جانداران نزدیک به دایناسورها مثل پرندگان که دایناسورهای زنده محسوب می شوند، به گونه ای دیگر از این جانداران دست پیدا کنند. با وجود مورد قبول واقع شدن این نظریه، تلاش دانشمندان هنوز به نتیجه نرسیده است، ایده دیگر این است که دانشمندان توالی ژنوم دایناسورها را بدست آورده و رشته های مورد نیاز و مفقود آن را بازسازی کنند.

 

در حال حاضر امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. دستیابی به توالی ژنوم انسان ۱۳ سال طول کشیده و نتیجه نهایی این توالی چیزی نبود که دانشمندان بتوانند با استناد به آن یک انسان دیگر را شبیه سازی کنند. از این رو بازسازی رشته هایی از ژنوم دایناسورها نیازمند فناوری است که فراتر از توانایی های امروزی انسان است.
منبع : hupaa.com


ویدیو مرتبط :
۱۰ تا از جانوران منقرض شده ی عجیب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با جانوران تازه منقرض شده +عکس



آشنایی با جانوران تازه منقرض شده +عکس

ببر " javan " و دلفین رودخانه "Baiji " از جمله جانورانی هستند که در سالهای اخیر به دلایل گوناگونی منقرض شده اند. اگر می خواهید با تعدادی از این جانوران اخیرا منقرض شده آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، انقراض جانوران در طول تاریخ پدیده ای بوده است که همیشه رخ داده است. از انقراض دایناسورها در میلیون ها سال پیش تا انقراض ببر تاسمانی که در اوایل قرن بیستم میلادی رخ داد. انقراض به دلایل مختلفی مثل : تغییر ناگهانی وضعیت جوی، کمبود غذا ، شکار بی رویه و یا بنا به بسیاری دلایل دیگر رخ می دهد . در این طلب قصد داریم تا شما را با جانورانی که به تازگی منقرض شده اند آشنا کنیم.

 

لیگ قهرمانان آسیا,اخبار لیگ آسیا,اخبارجانوران تازه منقرض شده ,جانوران منقرض شده,تصاویر جانوران تازه منقرض شده عکسهایی از جانوران تازه منقرض شده

 

بز کوهی " Pyrenean "

این گونه از بز کوه در مناطق کوهستانی کشورهای فرانسه و اسپانیا زندگی می کرده است و از قرن 14 میلادی به این سو به دلیل شکار بی رویه نسل آن در معرض تهدید انقراض قرار داشت. در میانه قرن نوزدهم میلادی این گونه بز کوهی از مناطق کوهستانی فرانسه ناپدید شد و در آغاز قرن بیستم تنها کم تر از 40 عدد از آنها در کشور اسپانیا وجود داشت. در سال 1981 میلادی تعدادی این گونه بین 6 تا 14 عدد تخمین زده می شد و در نهایت آخرین نمونه از این گونه در طبیعت در ژانویه سال 2000 میلادی در حالی که در زیر درختی جان داده بود یافت شد. نمونه متولد شده ژنتیکی این جانور نیز 7 دقیقه پس از تولد جان باخت.

 

لیگ قهرمانان آسیا,اخبار لیگ آسیا,اخبارجانوران تازه منقرض شده ,جانوران منقرض شده,تصاویر جانوران تازه منقرض شده عکسهایی از جانوران تازه منقرض شده

 

بز کوهی آفریقایی نژاد " Bubal "

این حیوان زیبا یکی دیگر از موجوداتی است که قربانی طمع بشر شده است. این گونه از بز آفریقایی به صورت بومی در شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه زندگی می کرده است و قدمت آن به زمان مصر باستان بازمی گردد که در آن دوران این حیوان به عنوان منبعی برای تامین گوشت شناخته می شده است. در قرن 18 و 19 میلادی تعداد زیادی از این جانوران بدست شکارچیان اروپایی کشته شدند و نسل آنان شدیدا در معرض انقراض قرار گرفت. تعدادی از این حیوانات زنده گیری شده و به باغ وحش هایی در پایتختهای اروپایی فرستاده شدند. آخرین " Bubal " زنده دیده شده یک نوع ماده بوده است که در باغ وحش پاریس در سال 1923 مرده است.

 

لیگ قهرمانان آسیا,اخبار لیگ آسیا,اخبارجانوران تازه منقرض شده ,جانوران منقرض شده,تصاویر جانوران تازه منقرض شده عکسهایی از جانوران تازه منقرض شده

 

ببر " Javan "

این گونه از ببر یکی از خاص ترین گونه های این جانور بود که به صورت خاص فقط در جزیره " Javan " کشور اندونزی زندگی می کرده است. در قرن 19 میلادی تعداد بسیار زیادی از این حیوان در این جزیره وجود داشته است که با افزایش جمعیت انسان ها در این جزیره به سرعت یا شکار شده و یا به دلیل استفاده انسان ها از سموم کشاورزی جان خود را از دست دادند. آخرین مورد زنده دیده شده از این گونه ببر در سال 1972 میلادی بوده است. البته باید خاطر نشان کرد که در سال 1979 نیز ردی از 3 ببر در این جزیره مشاهده شد ک البته ببری توسط انسان دیده نشد.

 

لیگ قهرمانان آسیا,اخبار لیگ آسیا,اخبارجانوران تازه منقرض شده ,جانوران منقرض شده,تصاویر جانوران تازه منقرض شده عکسهایی از جانوران تازه منقرض شده

 

ماهی " Tecopa "

این ماهی به صورت بومی تنها در چشمه های آب گرم موجود در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می کرده است و در ابتدا در سال 1948 میلادی کشف شده بود. در سالهای بعد و خصوصا در دهه 50 و 60 میلادی و با توجه به ساخت و سازهای انجام شده در نزدیکی این چشمه ها ، محل زندگی این ماهی به خطر افتاده و جمعیت آنها رو به کاهش رفت. در سال 1981 میلادی این ماهی رسما به عنوان گونه منقرض شده اعلام شد.

 

لیگ قهرمانان آسیا,اخبار لیگ آسیا,اخبارجانوران تازه منقرض شده ,جانوران منقرض شده,تصاویر جانوران تازه منقرض شده عکسهایی از جانوران تازه منقرض شده

 

دلفین رودخانه " Baiji "

کشور چین با داشتن اقتصادی رو به رشد هر روز بیش از روز قبل به سمت صنعتی شدن پیش می رود. در این میان فشار زیادی از این نظر به محیط زیست و طبیعت این کشور وارد می شود. رودخانه مذکور در سالهای اخیر شدیدا به منظور حمل و نقل ، ماهی گیری و سد سازی مورد استفاده قرار گرفته است و این مسئله فشار زیادی را بر روی دلفین های موجود در این رودخانه وارد کرد. در سالهای دهه 70 میلادی تنها چند صد عدد از این گونه در این رودخانه وجود داشت و در سال 1997 این تعداد به 13 عدد رسید. نهایتا و پس از یافت نشدن حتی یک عدد از این گونه از دلفین در سال 2006 میلادی این گونه منقرض شده اعلام شد/باشگاه خبرنگاران