دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آواز خروس از گلوی كودكان



 

آواز خروس از گلوی كودكان

 

 

گاهی كودكان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشكل تنفسی می‌شوند كه در اصطلاح به آن خروسك می‌گویند كه این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود.

 


دكتر بیتا نجفیان، متخصص بیماری‌های كودكان و فوق تخصص نوزادان در تعریف این بیماری در گفتگو با «جام‌جم»، به عفونت و التهاب ناحیه گلوتیك و ساب گلوتیك (پایینی گلو)‌ خروسك (Group) می‌گوید.

 


به گفته وی، سن شایع این بیماری از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی بوده و در فصول سرد و در پسران شایع‌تر است و تقریبا عامل تمامی موارد بیماری، ویروس است.

 


بیماری در ابتدا شبیه یك سرماخوردگی معمولی آغاز و بتدریج پس از یك تا ۲ روز علائم اصلی به صورت سرفه، خشونت صدا و استریدور (خرخر شدید)‌ ظاهر می‌شود.

 


طبق گفته دكتر نجفیان، سرفه‌ها خشك و پشت‌سر هم بوده و صدایی شبیه فوك یا آخر صدای خروس است كه بر حسب شدت بیماری ممكن است به صورت تندی تنفس، زجر تنفسی، كبودی و بالاخره نارسایی تنفسی هم بروز كند.

 


این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این كه معمولا در خروسك، شدت تب خفیف است و بندرت به بیش از ۳۹ درجه می‌رسد، اذعان می‌كند: بیماری ۳ تا ۷ روز طول می‌كشد و در روزهای دوم و سوم به شدت بیماری افزوده می‌شود.

 


دكتر نجفیان می‌گوید: از مشخصات بیماری تندی تنفس (بیش از ۴۰ بار در دقیقه)‌، آبریزش از دهان، سختی بلع و تب بالاست كه در شب تشدید‌می‌شود.

 


گفته می‌شود سوار شدن عفونت باكتریال در این بیماری نادر است و در چنین وضعی به شكل اوتیت یا التهاب گوش میانی بروز می‌كند.

 

 


تشخیص بیماری

 


اصولا تشخیص خروسك از سوی پزشك و با علائم بالینی است كه در صورت شك، پزشك می‌تواند رادیوگرافی رخ و نیمرخ گردن را درخواست كند تا نمای باریك شدن (نای)‌ را ملاحظه كند.

 


وی خاطرنشان می‌كند: نبود این علامات دلیل بر رد بیماری نیست و در آزمایش خون افزایش گلبول‌های سفید از نوع لنفوسیت دیده می‌شود.

 

 


نحوه درمان

 


دكتر نجفیان با اشاره به این كه خروسك (لروپ)‌ یك عفونت ویروسی است و درمان آن نگهدارنده و محافظتی تا پایان دوره بیماری است، می‌افزاید: بیشتر بیماران را می‌توان به صورت سرپایی یا با چند ساعت تحت نظر بودن آنها در اورژانس درمان كرد.

 


وی اصول درمان سرپایی خروسك را شامل استراحت، مصرف مایعات و بخور می‌داند و ابراز می‌كند: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند كه در صورت بروز علائمی همچون آبریزش از دهان، كبود شدن لب، بیقراری، تند شدن تنفس و اضطراب در كودك سریعا وی را به پزشك برسانند.

 

 

 

پیشگیری، قبل از درمان

 


شستن مكرر دست و تماس نگرفتن با افرادی كه دچار عفونت‌های تنفسی هستند، از راه‌های پیشگیری از خروسك است.

 


این فوق‌تخصص نوزادان درباره بیماری در كودكان شیرخوار می‌گوید: بهتر است تا هر زمانی كه كودك قادر به گرفتن سینه مادر است، به او شیر داده ‌شود و نباید كسی در اطراف او سیگار بكشد.

 


دكتر نجفیان تصریح می‌كند: باید پیش از تجویز هر دارویی (حتی شربت سرماخوردگی)‌ به كودك، با پزشك اطفال مشورت شود و وی را از مكان‌های پرجمعیت و تماس با افراد بیمار دور نگه داشت.

 

 


نكته كلیدی

 


یكی از نكات مهمی كه در درمان سرپایی و بستری كودك حائز اهمیت است، حضور مادر بر بالین كودك است كه می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد، زیرا آغوش مادر، بهترین بستر برای كودك بیمار است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
خروس آواز خوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شعر کودکانه خروس آواز خون



 

 

شعر زیبای خروس آواز خون

 

 

خروس داره میخونه


چشمات واكن پاشو


با چشمه و پرنده


دوباره هم صدا شو


پر شده كوچه هامون


از صدای دوره گرد

سبزی فروش جوان



شیر فروش پیرمرد


رفته گرای عزیز


ساعتی را بیدارن


نانوایی های محل


باز نان تازه دارن


باد میوزد هنوز


در میان كوچه ها


خانه خالی است باز


از حضور بچه ها


شاعر: ایرج قنبری